آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
نهنگ ارز دیجیتال چیست و چه تاثیری بر بازار کریپتو دارد؟

نهنگ ارز دیجیتال چیست و چه تاثیری بر بازار کریپتو دارد؟

بدون شک بعد از دایناسورها، نهنگ‌ها بزرگترین موجوداتی هستند که تا به حال روی این کره خاکی وجود داشته‌اند و امروزه به عنوان حاکم اقیانوس‌ها شناخته می‌شوند. اما در مورد نهنگ بازار کریپتو چطور؟ آیا این اصطلاح مفهوم مشابهی دارد؟ در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با اصطلاح نهنگ در بازار رمزارزها آشنا کنیم و در ادامه بگوییم نهنگ‌ها چه تاثیری بر بازارهای مالی دارند. پس با ما همراه باشید.

اصطلاح نهنگ در بازار کریپتو به چه معناست؟

در دنیای کریپتو واژه نهنگ به افراد یا نهادهایی اطلاق می‌شود که دارای حجم زیادی از یک یا چند دارایی هستند. وقتی صحبت از نهنگ‌ها است، ناشناس بودن سپری محافظ برای آنها فراهم می‌کند. نهنگ‌های کریپتو نهادهایی هستند که دارایی‌های آنها بیشتر از 10 میلیون دلار است که ممکن است بین ارزهای مختلف یا یک ارز دیجیتال خاص توزیع شده باشد. از آنجا که مقدار دارایی نهادها بسیار زیاد است، هیچ فرد معمولی را نمی‌توان نهنگ کریپتو نامید.

البته اصطلاح نهنگ فقط مربوط به حوزه کریپتو نیست. در بازارهای سنتی، زمانی که یک بازیگر بزرگ مانند وارن بافت، به یک برند یا یک صندوق تامینی اشاره  می‌کند، قیمت دارایی مربوطه افزایش می‌یابد یا برعکس. 

بنابراین برای پی بردن به اهمیت نهنگ‌های کریپتو، باید درک عمیق تری از بازار داشته باشیم. اگرچه امروزه سرمایه‌گذاران خرده‌فروش بیشتر و بیشتر می‌شوند، اما بازار ارزهای دیجیتال هنوز به شدت تحت تاثیر نهنگ‌ها قرار دارد و اقدامات آنها می‌تواند باعث افزایش نقدینگی در بازار یا کاهش حجم معاملات شود. 

دارایی یک نهنگ چقدر است؟

برخی افراد اصطلاح نهنگ را منحصراً برای افراد ثروتمند با دارایی عظیم به کار می‌برند. عده‌ای دیگر این اصطلاح به موسسات دارای رمزارز اطلاق می‌کنند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند Fortress Investment Group و Pantera Capital می‌توانند تأثیرات قابل‌توجهی بر ارزش‌گذاری یک ارز داشته باشند و به همین دلیل است که به آنها نهنگ‌های کریپتو می‌گویند. به عنوان مثال مایکرواستراتژی نزدیک به 130000 بیت کوین در اختیار دارد و می‌تواند با مشارکت در بازار قیمت این ارز را افزایش یا کاهش دهد. بنابراین، ردیابی عملکرد نهنگ‌های کریپتو به ما درک بهتری در مورد حرکت قیمت دارایی‌های دیجیتال میدهد.

کارشناسان اغلب در مورد آستانه در نظر گرفتن نهنگ کریپتو اختلاف نظر دارند. وقتی صحبت از بیت کوین می‌شود، مردم غالبا می‌گویند که یک فرد باید حداقل 1000 بیت کوین داشته باشد تا به عنوان نهنگ در نظر گرفته شود. این تعداد توکن با توجه به ارزش بالای بیت‌کوین قابل توجه است. در این مورد، به دلیل شهرت BTC و تعداد بالای توکن‌های موجود، این آستانه برای تبدیل شدن به نهنگ کریپتو منطقی است. اما در بازارهای کوچکتر، داشتن حداقل 10 درصد از تمام توکن‌های موجود برای بدل شدن به یک نهنگ کریپتو لازم است. زیرا این مقدار دارایی به اندازه کافی بزرگ است که دارنده آن تاثیر جدی بر بازار داشته باشد.

تاثیر نهنگ‌ها بر بازار کریپتو

نهنگ‌های کریپتو بخش بزرگی از بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند. این به آنها قدرت زیادی در تعیین ارزش کوین‌ها و رویه‌های حاکمیتی پروتکل‌های خاص را می‌دهد. به عنوان مثال، تصور کنید که یک فرد مالک 20 درصد از توکن های یک ارز است. اگر او بخش بزرگی از دارایی خود را بفروشد، قیمت توکن کاهش قابل توجهی خواهد داشت. این تاثیر بر بازار همان چیزیست که نهنگ‌های کریپتو را به یک عامل مهم در عملکرد بازار تبدیل می‌کند. برای معامله‌گران معمولی (یا ماهی های کوچک)، درک رفتار نهنگ‌های کریپتو امری ضروری است. زیرا آنها با آنالیز رفتار نهنگ‌ها برا خرید یا فروش یک توکن، میتوانند معاملات خود را مدیریت کنند.

مانند بیشتر اقتصادها، دنیای کریپتو هم تا حد زیادی تحت سلطه چند سهامدار غالب است. تا ماه مه 2022، چهار نهنگ کریپتو 3.49 درصد از کل بیت کوین جهان را در اختیار داشتند. در همین حال، 100 کیف پول بزرگ، 15.35 درصد از بیت کوین در گردش را داشتند. بنابراین هرگاه یک گروه از افراد دارایی خاصی را در اختیار داشته باشند، می‌توان انتظار تأثیر فوق‌العاده آنها بر بازار را متصور بود. به همین دلیل است که معاملات یک نهنگ همیشه خبرساز است.  نهنگ‌های کریپتو می‌توانند تقریباً بر تمامی جنبه‌های بازار تاثیر بگذارند، به‌ویژه در حوزه نقدینگی و قیمت.

نقدینگی

نقدینگی به مقدار رمزارزی اشاره دارد که برای استفاده در دسترس است. در حالی که نهنگ‌های کریپتو ثروت را به یک پروتکل تزریق می‌کنند، اغلب نقدینگی را کاهش می‌دهند؛ زیرا وجوه آنها راکد می‌ماند. دارایی نهنگ کریپتو به جای انتقال از یک معامله‌گر به معامله‌گر دیگر، در یک آدرس قرار می‌گیرند. وقتی کوین‌ها در حساب نهنگ کریپتو پنهان می‌شوند، ارز کمتری برای سرمایه‌گذاران دیگر وجود دارد که با آن معامله کنند و این یعنی کاهش نقدینگی.

قیمت

نهنگ‌های کریپتو تاثیر فوق‌العاده‌ای بر قیمت ارزهای دیجیتال دارند، زیرا تراکنش‌های آن‌ها معمولاً سهم بزرگی از کل ارز در گردش را تشکیل می‌دهد. اگر نهنگی رمزارز خود را بفروشد، قیمت ارز کاهش می‌یابد. اگر چندین نهنگ کریپتو شروع به تخلیه دارایی خود کنند، سرمایه‌گذاران احتمالا در حالت آماده باش قرار می‌گیرند. بنابراین هر چه تعداد سرمایه‌گذاران بزرگی که دارایی خود را می‌فروشند بیشتر باشد، احتمال سقوط قیمت افزایش می‌یابد.

ردیابی نهنگ کریپتو چیست؟

امروزه راه‌حل‌های مختلفی برای ردیابی اقدامات نهنگ‌های کریپتو وجود دارد. این راه‌حل‌ها می توانند تجزیه و تحلیل‌هایی را در مورد اقدامات هر نهنگ ارائه داده و در برخی موارد، تصمیمات سرمایه گذاری/معامله کاربر را جهت دهی کنند.

معامله گران و سرمایه‌گذاران کریپتو به طور مداوم میزان ارزهای دیجیتال وارد و خارج شده از صرافی را ردیابی می‌کنند. هنگامی که یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین یا اتر در مقادیر زیادی به یک صرافی منتقل می‌شود، انتظار می‌رود که شاهد فشار فروش باشیم که در نهایت منجر به کاهش قیمت می‌شود. برعکس، اگر ارزهای دیجیتال از صرافی‌ها به کیف پول سرازیر شوند، پیش درآمدی برای افزایش قیمت در نظر گرفته می‌شود.

این به این دلیل است که وقتی صرافی‌ها دارای خروجی خالص بالای ارزهای دیجیتال هستند، عرضه کاهش و در نتیجه قیمت افزایش می‌یابد. اغلب اوقات، یک نهنگ می‌تواند رمزارزی را در یک صرافی بخرد و آنها را در حجم زیادی به کیف پول خود منتقل کند. این می تواند منجر به یک اقدام صعودی قیمت شود.

در برخی سناریوها، نهنگ ها ممکن است تصمیم بگیرند که با خرید یا فروش در صرافیها، بازار را مختل نکنند. آنها یک معامله خارج از صرافی (OTC) بین دو کیف پول انجام می‌دهند. به عنوان مثال، آنها ممکن است بیت کوین خود را به کیف پولی بفرستند و در ازای آن استیبل کوین تتر دریافت کنند. در نتیجه بدون اینکه بازار این معامله را شناسایی کند، بیت کوین خود را به فروش می‌رساند.

اما هنگامی که بلاکچین یک تراکنش بزرگ را ثبت می‌کند، سرمایه‌گذاران می‌توانند تراکنش را مطالعه و کیف پول‌های مربوط به آن را بررسی کنند. اگر کیف پول‌ها دارای پوزیشن‌های بزرگ ارز دیجیتال باشند، می‌توان آنها را به عنوان کیف پول نهنگ برچسب‌گذاری کرد. از آن زمان به بعد، بررسی منظم این کیف پول‌ها و تراکنش‌هایی که انجام می‌شود، می‌تواند در ارزیابی حرکت قیمت ارز مربوطه هوشمندانه باشد.

ردیابی نهنگ می تواند به همان اندازه در بازارهای NFT ها هم مفید باشد. اکثر جوامع NFT هولدرهای بزرگی از برخی کالکشنها را دارند. در بسیاری از موارد، این دارندگان NFT توسط جامعه شناسایی می شوند. ردیابی رفتار کیف پول این نهنگ ها می تواند به سرمایه گذاران در تصمیم گیری سریع (خرید/فروش) کمک کند. به عنوان مثال، اگر یک کلکسیونر معروف یا یک نهنگ، یک مجموعه توکن غیرقابل تعویض را خریداری کند، این می‌تواند نشان دهنده اعتقاد بالای او به این کالکشن باشد. سپس دنبال کنندگان این نهنگ متوجه موضوع شده و توکن‌های غیرقابل تعویض دیگر را خریداری می‌کنند. این رفتار چندین بار در طول بازار صعودی NFT در سال 2021 رخ داده است. با این حال، دنبال کردن اقدامات نهنگ‌ها می‌تواند امری طاقت فرسا و زمان‌بر هم باشد. اینجاست که ابزارهای ردیابی نهنگ وارد عمل می شوند.

ابزارهای ردیابی نهنگ ها در چه مواردی استفاده می‌شوند؟

به لطف ابزارهای ردیابی نهنگ، سرمایه‌گذاران می‌توانند کیف پول نهنگ‌ها را شناسایی و به دلیل شفافیتی که بلاک چین ارائه می‌دهد، آنها را برای خرید و فروش دنبال کنند. در حقیقت استفاده از ابزارهای ردیابی به اتوماسیون فرآیند ردیابی کمک می‌کند.

اکثر سرمایه‌گذاران رمزارز دارای بیش از یک ارز دیجیتال در سبد خود هستند. به منظور اطلاع از حرکات بازار، آنها باید چندین کیف پول را که حجم زیادی از رمزارز  مورد علاقه آنها را در خود جای داده شناسایی و ردیابی کنند. ابزارهای تحلیل آنچین این قابلیت را ارائه می دهند. این ابزارها با اسکن بلاک چین، هنگامی که یک تراکنش توسط کیف پول نهنگ انجام می‌شود، آن را در لحظه شناسایی و به کاربر اطلاع دهید. 

ابزارهای رایج ردیابی نهنگ کریپتو چیست؟

ابزارهای ردیابی نهنگ مانند Whale Watchers، Whale Bot Alerts و غیره می توانند به سرمایه گذاران کمک کنند تا اقدامات نهنگ را شناسایی و تصمیمات سریع و به موقع بگیرند. امروزه ابزارهای ردیابی نهنگ با قابلیت‌های مختلفی ارائه می‌شوند؛ برخی از آنها می‌توانند فقط یک پنجره ساده در بالای بلاک چین باشند و برخی دیگر دارای قابلیت‌های تجزیه و تحلیل در چندین بلاک چین هستند. برخی از ابزارهای کلیدی برای ردیابی نهنگ ها عبارتند از:

  • Whale Watchers 
  • Whale Bot Alerts 
  • Whale map
  • Whale alerts 
  • Clank App 
جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله اشاره شد، نهنگ ها به نهادها و افرادی می‌گویند که حداقل 10 درصد از یک دارایی در گردش را در اختیار داشته باشند. این افراد با خرید یا فروش دارایی خود تاثیر به سزایی در کاهش/افزایش نقدینگی خواهند داشت و به دنبال آن موجب پامپ یا دامپ قیمت می‌شوند. بنابراین این فاکتور مهم فاندامنتال برای سایر معامله گران بسیار حائز اهمیت است.

شما با ردیابی رفتار نهنگ می‌توانید تا حد امکان از نظر تکنیکالی معاملات هوشمندانه‌تری انجام دهید. هرچند به این نکته توجه کنید که واکنش بازار به معامله نهنگ، کاملاً قابل پیش‌بینی نیست. داشتن اطلاعات در مورد نهن‌گها مفید است، اما این صرفاً یک داده ورودیست که بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیرگذار است.

امیدواریم مطالعه این مقاله در آکادمی مزدکس برای شما مفید بوده باشد. منتظر دریافت نظرات شما عزیزان هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *