آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
میم کوین چیست؟ معرفی محبوب‌ترین پروژه‌های میم کوین

میم کوین چیست؟ معرفی محبوب‌ترین پروژه‌های میم کوین

برخی می گویند سال 2021 سال سگ ها برای رمزارزها بود. دوج کوین (DOGE) و شیبا اینو  (SHIB) پیشتاز میم کوین‌ها بودند و در قیمت و ارزش بازار به شدت افزایش یافتند. دوج کوین از ابتدای سال 2021 تا نوامبر بیش از 8000٪ افزایش یافت و از نظر ارزش بازار در کوین مارکت کپ در رتبه نهم قرار دارد.

میم کوین‌ها ارزهای دیجیتال الهام گرفته شده از میم (جوک‌های اینترنتی) هستند. این ارزها در مقایسه با ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین (BTC) و اتر (ETH) بسیار ناپایدار هستند. این احتمالاً به این دلیل است که میم کوین ها به شدت توکن‌های جامعه محوری هستند و قیمت آنها معمولاً تحت تأثیر رسانه‌های اجتماعی و احساسات جامعه آنلاین است. بنابراین تبلیغات زیاد آنها، فومو (FOMO) و ریسک مالی را نیز به همراه دارد. در حالی که برخی از معامله‌گران با میم کوین‌ها یک شبه ثروتمند شدند، بسیاری هم به دلیل نوسانات بالای آنها، سرمایه خود را از دست دادند.

در ادامه این مقاله از آکادمی مزدکس به دلایل محبوبیت میم کوین‌ها، خطرات سرمایه‌گذاری در آنها و معرفی بهترین پروژه های میم کوین می‌پردازیم.

میم کوین چیست؟

میم کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که از میم یا جوک‌های اینترنتی و رسانه‌های اجتماعی الهام گرفته شده‌اند. اولین میم کوین ایجاد شده دوج کوین بود. DOGE که در سال 2013 صرفا به عنوان یک شوخی راه‌اندازی شد، از میم محبوب Doge که یک سگ ژاپنی با نژاد Shiba Inu بود الهام گرفته شد.

میم کوینها به شدت پرنوسان هستند. آنها عمدتاً جامعه محور بوده و می توانند یک شبه به دلیل تایید انجمن‌های آنلاین محبوبیت پیدا کنند. با این حال، زمانی که معامله‌گران توجه خود را به میم کوین دیگری معطوف کنند، قیمت آنها می‌تواند به طور غیرمنتظره‌ای کاهش یابد.

یکی دیگر از ویژگی‌های میم کوین‌ها عرضه بسیار زیاد یا نامحدود آنهاست. به عنوان مثال شیبا اینو مجموعاً 1 کوادریلیون (10 به توان 15) توکن دارد، در حالی که دوج سقف عرضه ندارد و در حال حاضر بیش از 100 میلیارد توکن آن در گردش است. از آنجا که میم کوین ها معمولاً مکانیسم توکن سوزی ندارند، عرضه زیاد آنها قیمت نسبتاً پایینشان  را توجیه می‌کند. (فقط با 1 دلار، می‌توانید میلیون ها میم کوین بخرید!)

چرا میم کوین ها اینقدر محبوب هستند؟

برخی معتقدند که در طول همه‌گیری کرونا، بازار ارزهای دیجیتال به این دلیل که سرمایه‌گذاران خرد می‌خواستند در برابر تورم از خود محافظت کنند، رشد کرد. میم کوین‌ها نیز در میان هیاهوها رونق گرفتند و هم از نظر ارزش بازار و هم تنوع رشد کردند.

همه چیز پس از حماسه GameStop و AMC Entertainment) AMC) در اواخر سال 2020 شروع شد، جایی که جامعه ردیت قیمت این سهام را طی چند ماه 100 برابر افزایش داد! در ژانویه 2021، یک انجمن Reddit درباره افزایش قیمت DOGE برای ایجاد معادل ارز دیجیتال GME صحبتی را به شوخی مطرح کرد. این روند ادامه یافت و همراه با تأثیر توییت‌های ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، قیمت DOGE افزایش یافت. دوج کوین با افزایش بیش از 2000 درصدی طی پنج روز به بالاترین سطح تاریخی خود در  0.73 دلار رسید.

با این حال، در ماه مه 2021، ایلان ماسک در مورد DOGE به طور علنی در تلویزیون شوخی کرد و بسیاری می گویند که علت کاهش قیمت این بوده است. سپس چندین معامله‌گر به سایر میم کوین‌های بازار مانند SHIB “قاتل دوج کوین” روی آوردند. در همان زمان، سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی با امید به اینکه یک شبه میلیونر شوند، FOMO میم کوین‌ها را دنبال کردند، که جرقه‌ای را برای رشد مجدد این کوین‌ها ایجاد کرد.

دلیل دیگری که باعث می‌شود میم کوینها برای سرمایه‌گذاران خرد جذاب باشد این است که آنها معمولاً فقط چند سنت یا حتی کسری از سنت قیمت دارند. از نظر تکنیکالی، قیمت پایین چندان اهمیتی ندارد زیرا این کوین ها عرضه زیادی دارند. با این حال، نگه داشتن میلیون‌ها میم کوین خاص با نگه داشتن کسری از ETH یا BTC برای معامله‌گران احساس متفاوتی دارد. معامله‌گران می‌توانند هزاران یا حتی میلیون‌ها توکن DOGE یا SHIB را تنها با چند دلار دریافت کنند.

جدای از سودهای بالقوه، جنون میم کوین‌ها نیز توسط احساسات جامعه طرفداران خود هدایت می‌شود. همانطور که گفته شد، میم کوین ها از میم‌های محبوب اینترنتی که برای سرگرمی و گاهی اوقات شوخی در نظر گرفته می‌شوند الهام گرفته شده‌اند. خرید میم کوین‌ها، به نوعی نشان دهنده حمایت از جامعه مربوطه است. پس از حماسه بازار سهام GME، معامله‌گران میم‌کوین با الهام از گروه Reddit SatoshiStreetBets، نبرد «داوود علیه جالوت» را برای شرط‌بندی علیه ارزهای دیجیتال رایج آغاز کردند. بنابراین بازار کریپتو در سال 2021 مملو از میمکوین‌های جامعه محور شد.

خطرات بالقوه سرمایه گذاری در میم کوین ها

هرچند میم کوین‌ها ممکن است در سال جدید رشد تصاعدی داشته باشند، اما مانند همه ارزهای دیجیتال، معامله و سرمایه گذاری روی میم کوین ریسک مالی بالایی دارد.

اول از همه، توکنومیک یا اقتصاد توکنی میم کوین‌ها می‌تواند نگران کننده باشد. به عنوان مثال بیت کوین را در نظر بگیرید. این بلاکچین، یک وایت پیپر خوب، یک اکوسیستم تثبیت شده و ماهیتی ضد تورمی دارد. در سال های اخیر نیز شاهد پذیرش نهادی بیت کوین بیشتری هستیم. در طرف مقابل اکثر میم کوین‌ها تورمی هستند و سقف عرضه ندارند. اکوسیستم، موارد استفاده و ساختار آنها اغلب با شوخی‌های جمعی جامعه تعریف می‌شود. تنها چند میم‌کوین بر اساس فناوری ارزهای دیجیتال ساخته شده است. به عنوان مثال، فناوری DOGE از  لایت کوین (LTC) گرفته شده و شیبا هم بر بستر بلاکچین اتریوم ساخته شده است.

خطر بالقوه دیگر این است که میم کوین‌ها به شدت جامعه محور هستند و نسبت به ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بزرگتر سوداگرانه هستند. این نوسانات دائماً منجر به پامپ و دامپ غیرمنتظره می‌شود. چرخه عمر میم کوین‌ها عموماً کوتاه مدت است. قیمت آن‌ها می‌تواند هزاران بار از طریق افراد مشهور یا FOMO افزایش یا به‌طور غیرمنتظره‌ای سقوط کند.

همانطور که بازار میم کوینها به رشد خود ادامه می دهد، باید بدانید که پروژه هایی هم وجود دارد که از موج تبلیغات کلاهبرداری از معامله گران استفاده می‌کنند. برای مثال اسکوئید گیم (SQUID)، یک میم کوین از سریال محبوب نتفلیکس بود که  طی یک هفته بیش از 86 هزار درصد افزایش یافت. با این حال، تیم توسعه دهنده آن به طور ناگهانی نقدینگی آن را خارج  و باعث ریزش 99 درصدی بهای آن شد. بنابراین، شما همیشه باید قبل از معامله و یا سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها، جوانب احتیاط را رعایت کنید.

مروری بر میم کوین های محبوب

دوج کوین و شیبا اینو پیشرو بازار میم کوین‌های با ارزش بازار بالا هستند. پس از موفقیت این دو پروژه، تعداد زیادی میم‌کوین با محوریت سگ وارد بازار شد و در نیمه دوم سال 2021 مورد توجه قرار گرفت. در ادامه محبوب‌ترین پروژه‌های میم کوین را معرفی می‌کنیم.

دوج کوین (DOGE)

دوج کوین در سال 2013 توسط مهندسان نرم‌افزار به نام‌های بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) ایجاد شد. این ارز از میم سگ شیبا اینو الهام گرفته شده بود و قرار بود یک ارز دیجیتال شوخی برای جلب توجه جریان اصلی باشد. دوج کوین به عنوان یک فورک از لایت کوین (LTC) با مکانیسم اثبات کار و بدون سقف عرضه ایجاد شد.

شیبا اینو (SHIB)

شیبااینو (SHIB) رقیب دوج کوین است و اغلب به عنوان «قاتل دوج کوین» شناخته می شود. شیبا همچنین از یک نژاد سگ ژاپنی نامگذاری شده است. این ارز توسط یک توسعه دهنده ناشناس به نام ریوشی در آگوست 2020 ایجاد شد. تفاوت اصلی بین دوج و شیبا این است که شیبا دارای عرضه محدود 1 کوادریلیون توکن است که 50٪ آن سوخته یا به امور خیریه اهدا شده است. همچنین اکوسیستم SHIB شامل یک صرافی غیرمتمرکز، یک بستر و بازی NFT است.

دوج الون مارس (ELON)

دوج الون مارس  (ELON) همانطور که از نامش پیداست، از نام مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک و علاقه او به شرکت SpaceX نامگذاری شده است. ELON یک فورک از دوج کوین است و دارای 557 تریلیون توکن در گردش است. ایلون از زمان راه اندازی خود در آوریل 2021، بیش از 3780٪ افزایش یافته است.

آکیتا اینو( AKITA)

بسیاری از میم کوین‌ها وجود دارند که از نژادهای سگ ژاپنی به عنوان طلسم استفاده می‌کنند، مانند آکیتا اینو، کیشو اینو و فلوکی اینو.  آکیتا به شدت از DOGE الهام گرفته بود. این توکن در فوریه 2021 در Uniswap به عنوان یک توکن ERC-20 راه اندازی شد و اکونومیک آن بسیار شبیه به شیباست. مانند ریوشی توسعه دهنده SHIB، تیم آکیتا 50 درصد کل عرضه خود را در Uniswap قفل کرد و 50٪ باقی مانده به ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم اهدا شد. با این حال، آکیتا دارای سقف عرضه 100 تریلیون توکن است که 0.1 عرضه SHIB است. آکیتا در مه 2021 در کنار کوین‌های سگ محور دیگر مورد توجه قرار گرفت و از سوی برخی اعضای جامعه به عنوان یکی دیگر از «قاتلین دوج کوین» شناخته می‌شود.

ساموید کوین (SAMO)

ساموید کوین (SAMO) یک پروژه میم کوین سگ محور است که بر بستر بلاکچین سولانا ساخته شده است. در زمان راه اندازی، 13 درصد از عرضه SAMO به اعضای جامعه داده شد. طبق وب سایت آنها، نقشه راه SAMO شامل رویدادهای توکن سوزی، ایردراپ، صرافی غیرمتمرکز و ایجاد NFT است. اخیراً ساموید کوین به دلیل افزایش ناگهانی قیمت خود محبوبیت زیادی پیدا کرده است. SAMO طی یک ماه بیش از 4300 درصد رشد کرد و در اکتبر 2021، قیمت آن از 0.005 دلار به بیش از 0.22 دلار رسید.

کیشو اینو (KISHU)

کیشو اینو (KISHU)، یکی دیگر از میم کوین‌های با تم سگ است که از زمان عرضه خود در آوریل 2021، رشد چشمگیری داشته است. KISHU شامل جوایز مشارکت برای کاربران فعال، توکن‌های غیر مثلی (NFT) و یک DEX به نام Kishu Swap است. محبوبیت کیشو اینو در حال افزایش است و بیش از 100000 هولدر و ارزش بازاری بالغ بر 2 میلیارد دلار ظرف یک ماه پس از راه‌اندازی خود را به ثبت رسانده است.

سیف مون (SAFEMOON)

یکی دیگر از تازه‌واردهای میم کوین، سیف مون  نام دارد. این یک توکن BEP-20 است که در مارس 2021 در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) راه‌اندازی شد. سیف مون دارای یک مکانیزم پاداش منحصر به فرد است. به این ترتیب که افرادی که این توکن را می‌فروشند با 10 درصد هزینه خروج جریمه می‌شوند. سپس نیمی از این جریمه بین هولدرهای بلندمدت سیف مون توضیع و نیمی دیگر سوزانده خواهد شد. پس از رشد سیف مون در آوریل 2021، توجه سرمایه‌گذاران خرد به این توکن بیشتر جلب شد. 

کلام آخر

ما در این مقاله به فلسفه ایجادی میم کوین‌ها پرداختیم. این ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت پرنوسان خود برای بسیاری از افراد که دنبال سودهای نجومی هستند جذاب است، اما فراموش نکنید که در کنار این رشدهای نجومی، سقوط های سنگینی هم همراه است. بنابراین همیشه با یک درصد ریسک مناسب وارد معامله این توکن‌ها شوید.

شما آینده بازار میم کوین‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ میم کوین مورد علاقه شما چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *