آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
مارکت کپ (Market Capitalization) چیست و چه اهمیتی در بازار کریپتو دارد؟

مارکت کپ (Market Capitalization) چیست و چه اهمیتی در بازار کریپتو دارد؟

ارزش بازار یا مارکت کپ یکی از شاخص‌های مهم برای بررسی تسلط و محبوبیت پروژهای مالی، خصوصاً دارایی‌های دیجیتال است. به طور کلی، هرچه مارکت کپ یک رمزارز بالاتر باشد، دامیننس یا سلطه آن در بازار بیشتر است. به همین دلیل، معامله‌گران از مارکت کپ به عنوان مهمترین شاخص برای رتبه‌بندی رمزارزها استفاده می‌کنند. اما مارکت کپ چگونه محاسبه می‌شود و طبقه‌بندی رمزارزها بر اساس مارکت کپ چگونه است؟ در ادامه این مقاله از آکادمی مزدکس به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

مارکت کپ‌ چیست؟

ارزش بازار یا مارکت کپ (market capitalization) به مجموع ارزش دلاری یک بازار، شرکت یا پروژه اشاره دارد. سرمایه‌گذاران از این شاخص برای تعیین ارزش کل دارایی‌های یک شرکت استفاده می‌کنند. در یک جمله، مارکت کپ برای تعیین اینکه آیا رمزارز یا سهام موردنظر ارزش خریدار دارد یا خیر استفاده می‌شود.

درک ارزش بازار، مساله مهمی است و اغلب تشخیص سریع و دقیق آن دشوار است. پس از اینکه یک شرکت وارد بورس شد و سهامش شروع به معامله کرد، قیمت سهام آن بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود. اگر به دلیل عوامل مساعد، تقاضا برای سهام مربوطه زیاد باشد، قیمت آن سهم افزایش می‌یابد. در مقابل اگر پتانسیل رشد شرکت خوب به نظر نرسد، فروشندگان سهام می‌توانند قیمت آن را کاهش دهند. بنابراین مارکت کپ یک تخمین سریع از ارزش دلاری شرکت است.

چگونه می‌توان مارکت کپ را محاسبه کرد؟

ارزش بازار یا مارکت کپ در فضای کریپتو راهی برای سنجش گسترش و محبوبیت ارزهای دیجیتال است که ارزش فعلی ارزهای دیجیتال در بازار را به ما اطلاع می‌دهد. مارکت کپ در گردش یک ارز دیجیتال با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود:

قیمت فعلی توکن = مارکت کپ در گردش x مقدار عرضه در گردش

برای درک بهتر این فرمول، بیایید مثالی از محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان یعنی بیت کوین بیاوریم: برای یافتن ارزش بازار بیت کوین، باید قیمت فعلی آن را در تعداد کوین‌های در گردش ضرب کنیم. از آنجایی که در حال حاضر ارزش یک بیت کوین 17 هزار دلار است و عرضه در گردش آن 19235443 عدد است، ارزش بازار بیت کوین برابر است با:

17000 x 19235442 = 327291116 دلار 

اهمیت مارکت کپ در چیست؟

در بازار رمزارزها، قیمت به تنهایی می‌تواند شاخصی گمراه کننده در تعیین پتانسیل و ارزش واقعی یک پروژه باشد. حتی قیمت بزرگترین رمزارزها مانند بیت کوین هم ممکن است بر اساس عواملی مانند اشتیاق عمومی، تغییرات سریع عرضه در گردش یا حتی ممنوعیت کریپتو در برخی کشورها، سر به فلک بکشد یا به شدت سقوط کند. بنابراین هنگام تعیین رتبه یک ارز دیجیتال در بازار، قیمت آن به تنهایی کافی نیست و از ارزش بازار که معیار دقیق تری است استفاده می‌شود.

ارزش بازار همچنین می‌تواند الگوها و روندهای بازار را منعکس کند. به عنوان مثال، اگر یک ارز دیجیتال شروع به نوسان کند، نشان دهنده جذب یا از دست دادن سرمایه‌گذار است.

چیزی که سرمایه‌گذاران کریپتو به دنبال آن‌اند، یافتن کوین یا توکنی با عرضه نسبتاً کم و ارزش بالاست و مارکت کپ به عنوان یک شاخص کلیدی برای مقایسه ارزش رمزارزها و تعیین پتانسیل رشد آنها استفاده می‌شود. 

هنگامی که علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال به کل عرضه یک رمزارز اشاره دارند، گاهی اوقات از عبارت ارزش بازار رقیق شده (FDV) استفاده می‌کنند. ارزش بازار رقیق شده بر اساس سقف عرضه یک ارز دیجیتال محاسبه می‌شود، نه فقط آنهایی که در گردش هستند. 

یکی از دلایلی که بیت کوین طی این سالها به عملکرد خوب خود ادامه داده این است که عرضه رقیق شده آن تنها 21 میلیون واحد است و در حال حاضر، کمتر از دو میلیون آن برای استخراج باقی مانده است. در نتیجه، بیت کوین به دلیل کمیابی یکی از دارایی‌های با عملکرد مناسب است. پس هنگام صحبت در مورد عرضه یک توکن، مهم است که بین عرضه در گردش و عرضه رقیق شده تمایز قائل شویم. بنابراین در نظر گرفتن ارزش بازار، به افراد اجازه می‌دهد تا دیدی وسیع‌تر به سرمایه‌گذاری خود داشته باشند.

طبقه‌بندی رمزارزها بر اساس مارکت کپ

ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار خود به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:

۱. ارزش بازار بسیار زیاد (Mega-cap)

اصطلاح Mega-cap یا ارزش بازار بسیار زیاد فقط شامل ارزهای دیجیتال دارای مارکت کپ بیشتر از 30 میلیارد دلار است که در حال حاضر شامل بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین و تتر است. این کوین‌ها در رسانه‌های جریان اصلی بیشتر در موردشان صحبت می‌شود. اگرچه بازار رمزارزها پر نوسان تلقی می‌شود، اما سرمایه‌گذاران تمایل دارند ارزهای دیجیتال با ارزش بالا را به‌عنوان دارایی‌های با ریسک پایین طبقه‌بندی کنند.

۲. ارزش بازار زیاد (Large-cap)

اصطلاح Large-Cap مربوط به رمزارزهایی با ارزش بازار بیشتر از 10 میلیارد دلار است. آنها به عنوان سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک در نظر گرفته می‌شوند. چند نمونه از ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بالا عبارتند از: ریپل، کاردانو، دوج کوین، متیک.

۳. ارزش بازار متوسط (Medium-cap)

رمزارزهای با ارزش بازار متوسط دارایی‌هایی هستند که مارکت کپ آنها بین 1 تا 10 میلیارد دلار است. از معروف‌ترین رمزارزهای این دسته می‌توان به پولکادات، دای، ترون، شیبا اینو، لایت کوین و سولانا اشاره کرد.

اگرچه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های با مارکت کپ متوسط ریسک بیشتری دارد، اما ممکن است پاداش بیشتری را برای افرادی که زودتر وارد می‌شوند به همراه داشته باشند.

۴. ارزش بازار کم (Small-cap)

رمزارزهای با مارکت کپ کمتر از 1 میلیارد دلار به عنوان دارایی‌های با ارزش بازار کم شناخته می‌شوند. بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال جدید مانند ایپ کوین، الگوراند، فایل کوین و … در این دسته قرار می‌گیرند. برای افرادی که به دنبال پروژه‌های پرریسک و در عین حال پرسود هستند، سرمایه‌گذاری در این دسته از رمزارزها می‌تواند فوق‌العاده جذاب باشد.

توتال مارکت یا ارزش کل بازار چیست؟

ارزش کل یا توتال مارکت نشان‌دهنده مجموع ارزش رمزارزها در بازار کریپتو یا سهام و بازار بورس است. از نظر بسیاری از کارشناسان، این عدد بسیار مهم است و میزان بزرگی یک صنعت را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال، برخی از بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال یاد کرده و آن را با این فلز گرانبها مقایسه می‌کنند. برای اینکه به دید کلی‌تری درباره وضعیت بیت کوین در مقایسه با طلا دست پیدا کنید، باید به مقایسه مارکت کپ کریپتو با طلا بپردازید. یعنی مقایسه رقم 1 میلیارد دلار بازر کریپتو با 11.93 تریلیون  دلار بازار طلا !

همانطور که از ارقام بالا ملاحظه می‌شود هنوز ارزش بازار صنعت رمزارزها به یک تریلیون دلار نرسیده است، به همین دلیل می‌توان گفت نه تنها بیت کوین، بلکه کل ارزهای دیجیتال هنوز  راه زیادی تا تبدیل شدن به یک دارایی بسیار با ارزش نظیر طلا در پیش دارند.

جمع‌بندی

در این مقاله نگاهی جامع به مفهوم ارزش بازار، نحوه محاسبه و طبقه‌بندی دارایی‌ها بر اساس مارکت کپ داشتیم. در حالی که مارکت کپ استاندارد خوبی برای تخمین ارزش یک ارز دیجیتال است، اما عوامل دیگری هم وجود دارند که باید در نظر گرفت. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را دارید، به یاد داشته باشید که ارزش بازار تنها یکی از ابزارهای موجود است و همیشه باید قبل از ورود به یک بازار، شاخص‌های مختلف و عوامل موثر را ارزیابی کنید.

شما تا چه اندازه هنگام معاملات خود به مارکت کپ اهمیت می‌دهید؟ به نظر شما جایگاه رمزارزها از نظر مارکت کپ در آینده چقدر دستخوش تغییر می‌شود. منتظر دریافت نظرات شما عزیزان هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *