آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
نکات خرید NFT

قبل از خرید NFT به این ۱۰ نکته توجه کنید!

این روزها صحبت درباره خرید NFT خیلی داغ است. فارغ از اینکه نظر شخصی شما در مورد آ‌ن‌ها چه چیزی باشد، هنوز هم بحث‌ و تردیدهایی در مورد بازار آن‌ها وجود دارد. خیلی‌ها بر این باور هستند بازاری با ارزش حدود ۴۰ میلیارد دلاری این محصولات جای تعجب دارد. جالب است بدانید این رقم نسبت به چند سال گذشته رشدی چند صد درصدی داشته است. در این مقاله از آکادمی مزدکس، به نکاتی کاربردی در زمینه NFT و پروژه‌های آن می‌پردازیم.

خیلی از مردم بر این باور هستند که بازار NFTها به اوج خود رسید‌ه است و این حباب ایجاد شد‌ه به زودی خوا‌هد ترکید. برخی دیگر بر این باور هستند که بازار فعلی تنها قله کوه یخ است؛ چراکه جریان NFTها تازه در ابتدای راه خود است و در آینده شاهد شکوفایی بیشتر این عرصه خواهیم بود. این تنوع در دیدگاه ها باعث ایجاد تردید و سردرگمی در سرمایه‌گذاران می‌شود. خیلی از آن‌ها احتمالا از خودشان می‌پرسند که آیا باید روی NFTها سرمایه‌گذاری کنیم یا خیر؛ و اگر قرار است چنین سرمایه‌گذاری انجام دهیم، چطور ارزش آن پروژه را متوجه شویم.

جایگاه NFTها در ۱۰ سال آینده کجا خواهد بود؟

اگر تصمیم دارید که روی پروژه‌های NFT سرمایه‌گذاری کنید، احتمال نسبتاً‌ زیادی وجود دارد که در ۱۰ سال آینده خیلی شگفت‌زده شد‌ه و از تصمیم‌ فعلی خود رضایت پیدا کنید. طی ۱۰ سال آینده،‌ احتمال خیلی زیادی وجود دارد که استقبال زیادی از پروژه‌های NFT صورت بگیرد و توجهات بیشتری را به خوشان جلب کنند. البته این تنها یک حدس خام نیست و شواهدی برای آن وجود دارد. غول‌های تکنولوژی و شرکت‌های بسیار بزرگی مثل Twitter, Reddit و Facebook سرمایه‌گذاری‌های بزرگی روی این پروژه‌ها انجام داده‌اند و نسبت به آینده آن‌ها بسیار خوش‌بین هستند.

مارک زاگربرک، مالک شرکت متا (فیسبوک سابق) بیان کرده است که NFTها جایگاه ویژه‌ای در مدل کسب‌وکاری جدید آن‌ها دارد. چراکه NFTها حریم شخصی کاربران را رعایت کرده و امنیت بالایی برای آن‌ها به ارمغان می‌آورند. اهمیت این حوزه برای شرکت بسیار بزرگی مانند فیسبوک به قدری بود که حتی نام خود را به Meta تغییر داد؛ نامی که حاکی ازهدف این شرکت برای ادغام واقعیت و Metaverse در آینده است.

با این حال،‌ در شرایط کنونی مشخصاً می‌توان ادعا کرد که تمام پروژه‌های NFT ارزش سرمایه‌گذاری ندارند و با فرق آینده‌دار بودن NFTها به صورت کلی، نمی‌توان روی هر پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کرد. بنابراین، توصیه ما این است که موارد زیر را پیش از خرید NFTها در نظر داشته باشید.

این نکات را قبل از خرید پروژه‌های NFT در نظر داشته باشید

امروزه پروژه‌های NFT زیادی در بازار وجود دارند و روزانه نیز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. این افزایش در تنوع باعث شده انتخاب بین آن‌ها و تصمیم‌گیری نیز دشوارتر شود. به دلیل عوامل مختلفی که در ارزش گذاری NFT ها دخیل است، بسیاری از مردم سرمایه‌گذاری‌های اشتباهی در این زمینه انجام داده و در نتیجه شکست می‌خورند. این عجله در تصمیم‌‌گیری نه‌تنها باعث ضرر خود آن‌ها می‌شود، بلکه باعث ایجاد شهرت و تبلیغی منفی برای NFTها نیز خواهد شد.

خوش‌بختانه، اگر قصد داشته باشید در این زمینه تحقیق کنید، اطلاعات و روش‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها در دام بازاریابی پروژه‌های تقلبی و کلاه‌برداری نخواهید افتاد. توجه به ۱۰ نکته گفته‌شده در این مقاله به شما کمک می کند تصمیم‌گیری بهتری در زمینه خرید NFTها داشته باشید.

۱- بودجه خود را مشخص کنید

سرمایه‌گذاری روی NFTها ممکن است خیلی گران‌قیمت باشد. بنابراین خیلی مهم است که پروژه‌هایی را انتخاب کنید که در حدود بودجه سرمایه‌گذاری و ریسک‌پذیری شما قرار دارند. هرگز نباید چشم‌بسته و عجولانه، تنها با این رویکرد که پروژه‌های مشابه بازدهی چشمگیری به برخی ارائه کرده‌اند، روی هر پروژه‌‌ای سرمایه‌گذاری کنید.

شاید بهترین نکته‌ای که هنگام خرید پروژه NFT می‌توانید در نظر داشته باشید این باشد که آن را از منظر ROI (Return of Investment)‌ یا همان بازگشت سرمایه بررسی کنید.

احتمال اینکه بازدهی خوبی از پروژه‌های کوچک و نوظهور داشته باشید خیلی بیشتر از این است که پروژه‌های توسعه‌ یافته و به اصطلاح رشد کرده مجدداً بتوانند رشد خوبی کرده و بازدهی چشمگیری را نصیب شما کنند.

۲- پروژه مناسبی را پیدا کنید

بعد از اینکه بودجه خود را مشخص کردید، دنبال پلتفرمی باشید که لیستی از پروژه‌های مناسب را به شما ارائه کند. برای مثال، Moonly یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. در این پلتفرم سعی شده تا پروژه‌ها بر اساس ۱۸ فاکتور مختلف رتبه‌بندی شوند. بنابراین شما می‌توانید پروژه‌هایی که احتمال موفقیت بیشتری دارند و ROI آن‌ها بالا است را انتخاب کنید. البته پلتفرم‌های متعددی به این منظور طراحی شده‌اند. OpenSea و Nansen دو مثال دیگر هستند.

۳- کاربرد پروژه

بعد از اینکه لیستی از پروژه‌های پرپتانسیل بالقوه را به دست آوردید، توصیه می‌کنیم آن‌ها را بر اساس کاربرد مرتب کنید. کاربردی بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک پروژه‌ NFT می‌تواند داشته باشد. در واقعِ، پروژه‌هایی که کارکرد خاصی دارند ارزشی بالاتر از ارزش دلاری خود پیدا می‌کنند. این NFTها در واقع چیزی بیشتر از یک اثر هنری هستند، چراکه دسترسی به آن‌ها به معنای دریافت دسترسی به رویدادها، اعضاء، عضویت و یا هر نوع دسترسی ویژه دیگری است. هیچ جای شک و شبهه‌ای وجود ندارد که احتمال موفقیت پروژه‌های NFT کاربردی بسیار بالاتر خواهد بود. چراکه با افزایش کاربرد و استفاده از این پروژه‌ها،‌ شهرت بیشتری پیدا کرده و همیشه سرمایه‌گذاران جدیدی برای آن‌ها وجود خواهد داشت.

۴- حضور در جامعه NFT فعال

حضور در یک جامعه حضوری و یا مجازی طرفداران NFT و دنبال کردن توسعه‌دهندگان برجسته NFT به شما کمک می‌کند تا دیدگاه بهتری نسبت به محیط این بازار و پروژه‌های آتی داشته باشید. شما می‌توانید با اعضای این جوامع صحبت و گفتگو داشته باشید و پاسخ خیلی از سوالات احتمالی خودتان را پیدا کنید. خیلی از استراتژی‌های مناسب سرمایه‌گذاری را می‌توان از میان گفتگوهای همین اعضاء آموخت.

با این حال، این هشدارها را حتماً در نظر داشته باشید: نظر اعضای این جوامع را لزوماً صحیح ندانید و با دید تردید به آن‌ها نگاه کنید؛ تعداد اعضای و دنبال‌کنندگان این پروژه NFT را هرگز ملاکی برای قضاوت آن پروژه در نظرنداشته باشید.  در عوض، به تعداد افراد واقعاً فعال در زمینه خرید و فروش آن پروژه اهمیت بیشتری دهید.

۵- فعال بودن پروژه

پروژه‌های خوب و قابل اتکا NFT هرگز بیکارو راکد نیستند. بر همین اساس، بخشی از اعتبار این پروژه‌ها را می‌توانید از طریق میزان فعال بودن آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی متوجه شوید. تقریباً تمام پروژه‌های خوب از توییتر برای اطلاع رسانی در مورد اخبار و رویدادها استفاده می‌کنند.

 ۶- اعتبار فروشنده

مدت زمان خیلی زیادی نیست که پروژه‌های NFT جریان پیدا کرده و از آن‌ها استقبال شده است. بنابراین خیلی مهم است که قبل از خرید NFT و سرمایه گذاری روی پروژه خاصی، با دقت به تجربه و سوابق تیم توسعه دهنده آن داشته باشید. برای اینکه جوانب احتیاط را رعایت کرده باشید، همیشه پروژه‌هایی را انتخاب کنید که تیمی معتبر پشت آن بوده و سابقه خوبی در حیطه کار کردن در زمینه NFT داشته باشند. هرچه تجربه تیم توسعه دهنده در زمینه NFTها بیشتر باشد، احتمال موفقیت پروژه‌ی آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

۷- نقشه راه واضح

این توصیه را جدی بگیرید. حتماً روی پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که نقشه راه واضح، شفاف، دقیق و قابل فهمی داشته باشند. همه چیز باید به جزئیات در این نقشه درج شده باشد و بدانید در طی زمان مشخصی، پروژه به کجا می‌رسد. از سوی دیگر، هر تغییری باید به خوبی اطلاع رسانی شده و همه‌چیز به سهام‌داران و سرمایه‌گذاران اطلاع رسانی شود.

۸- کارمزدها

در زمان خرید، فروش و ساخت یک NFT و یا حتی وقتی به فرد دیگری انتقال می‌دهید، شما باید هزینه‌های مربوط به کارمزد را در نظر داشته باشید. این هزینه‌ها غیرقابل اجتناب بوده و اندازه آن‌ها نیز متغیر است. خیلی از سرمایه‌گذاران کارمزد معاملات را در برنامه خود لحاظ نمی‌کنند و همین مورد باعث می‌شود که در انتها دچار ضرر ‌شوند. بنابراین، قبل از نهایی کردن معامله، حتماً مقدار کارمزد نهایی خود را محاسبه کنید تا بدانید قیمت نهایی تمام شده پروژه برای شما چقدر خواهد بود. ابزارهای تحت وب مختلفی برای محاسبه کارمزد پرداختی برای NFTها وجود دارد که از آن‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید.

۹- کف قیمتی

اگر به سرمایه‌گذاری در عرصه NFTها علاقه‌مند هستید و از سوی دیگر سرمایه کافی ندارید، به‌دنبال کف قیمتی آن‌ها بگردید. منظور از کف قیمتی در حوزه پروژه‌های NFT، حداقل سرمایه مورد نیاز برای تبدیل شدن به یکی از اعضای پروژه است. اگر کف قیمتی همواره در حال کاهش است، به این معنا است که تقاضا برای این پروژه در حال کاهش است و این خبر خوبی نیست. به صورت کلی، کف قیمتی یک پروژه معمولاً به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند. پلتفرم‌های مختلفی برای بررسی این موارد وجود دارند که در میان آن‌ها می‌توان به Floor Checker و یا NFT Price Floor اشاره کرد. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا کف قیمتی NFTها را همیشه تحت نظر داشته باشید.

۱۰- کمیابی

همانند تمام آثار منحصر به فرد، هرچه اثر بیشتر منحصر به فرد باشد،‌ ارزش بیشتری پیدا می‌کند. به عنوان مثال، یک نقاشی بسیار قدیمی از نقاشی برجسته و جهانی طبعاً قیمت بالایی خواهد داشت. از سوی دیگر، احتمالاً همیشه برای این اثر تقاضا وجود داشته باشد. این موضوع در عرصه سرمایه‌گذاری و خرید NFT ها نیز صدق می‌کند. شاخص کمیابی نشان می‌دهد که یک مجموعه چقدر خاص، نادر و کمیاب است. مجموعه NFTهای نایاب معمولاً نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خیلی بیشتری نیز دارند.

جمع‌بندی

همانطور که می‌دانید،‌ به‌نظر می‌رسد NFTها جایگاهی ویژه در آینده پیدا کنند. اپلیکیشن‌های NFT در حال حاضر مالکیت آنلاین NFTها را کاربرد و استفاده‌های آفلاین آن‌ها ترکیب کرده‌اند تا این پروژه‌ها ارزش بیشتری پیدا کنند.

علیرغم تمام موارد ذکر شده، یادتان باشد که انتخاب و خرید NFTها تا حد زیادی به سلیقه و انتخاب شخصی شما نیز بسته خواهد بود. خرید این پروژه‌ها خیلی اوقات اصلاً با اهداف مالی انجام نمی‌شود. برخی افراد ممکن است پروژه‌های NFT را با اهداف دیگری، مثل ارتباطات و یا اشتیاق شخصی خریداری کنند. در انتها، یادتان باشد که همیشه NFTهایی خریداری کنید که خودتان از داشتن آن‌ها لذت می‌برید. چراکه ارزش ذاتی آن‌ها هیچ‌وقت کاهش پیدا نمی‌کند و همیشه برای شما جذاب خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *