آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
بلاکچین و اوراق بهادار

 FILS بارسلونا: تاثیر بلاکچین بر بازارهای اوراق بهادار

چه پیشرفتی در دنیای بلاکچین در حال وقوع است و چگونه فناوری دفتر کل توزیع شده می‌تواند دنیای اوراق بهادار، معاملات کریپتو و سرویس‌های حضانتی را متحول کند؟ این موضوع، بحث اصلی صحبت‌های والری نوئل (Syz Group)، استفان بوشارد (SDX) و کریستوف هاک (Union Investments) در کنفرانس FILS Europe 2023 بارسلون بود که با یکدیگر به گفتگو پرداختند. در ادامه این مقاله از آکادمی مزدکس چکیده‌ای از نقطه نظرات این مدیران بخش سرمایه‌گذاری را با شما در میان می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

استفان بوشارد: آینده از آن اوراق بهادار دیجیتال است

استفان بوشارد و اوراق بهادار

استفان بوشارد (Stefan Bosshard) مدیر محصول پلتفرم معاملاتی SDX، معتقد است آینده از آن اوراق بهادار دیجیتال (توکن بهادار) است. او گفت: «هیچ وقت معاملات اوراق بهادار دیجیتال به آسانی امروز نبوده است. برخی از شما ممکن است در حال معامله یا نگهداری اوراق بهادار دیجیتال باشید و حتی این مساله را ندانید! این چیز بدی نیست. در بحث‌هایمان با سرمایه‌گذاران، بسیاری از آنها نمی‌دانستند که اوراق قرضه دیجیتال دارند، و این همان کاری است که ما می‌خواستیم انجام دهیم.»

اوراق بهادار دیجیتال قانونگذاری شده‌اند، می‌توان آنها را معامله و حتی به دنیای مالی سنتی منتقل کرد؛ و شاید به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه‌گذاران متوجه ورود آنها به بخش معاملات سنتی نشده‌اند. اما چیزهای بیشتری در راه است. در حال حاضر اگر اوراق بهادار را معامله می‌کنید، اطلاعات آن مستقیماً به کد ISIN یا CUSIP منتسب به اوراق بهادار، مرتبط است. با اوراق بهادار دیجیتال، اطلاعات اوراق قرضه در خود دارایی کدگذاری می‌شود، بنابراین آنها می‌توانند اطلاعات غیرقابل دستکاری را برای محاسبه نرخ خود گرفته و آن را به طور خودکار ارائه کنند. این مساله می‌تواند داده های بازار، درخواست‌ها و پیشنهادات را به خود اوراق قرضه اضافه کند.

به گفته بوشارد، همه این کارها شدنی است. «اگر می‌خواهید اوراق بهادار دیجیتال را در بورس معامله کنید، می‌توانید تسویه فوری (24 در 7) داشته باشید، بنابراین اگر در تنگنای نقدینگی هستید یا می‌خواهید سرعت معامله بیشتری داشته باشید، می‌توانید به جای اینکه در صف خرید و فروش منتظر بمانید، دارایی خود را فوراً در صرافی فروخته و نقد کنید.

«قطار دارایی‌های دیجیتال ایستگاه خود را ترک کرده است. ما در راه هستیم، مشتری داریم، معاملات داریم. خیلی سریع پیش نمی‌رود، پس شما هنوز می‌توانید سوار شوید، سرعت آن در حال افزایش است.»

والری نوئل: قانون‌گذاری امری حیاتی است

والری نوئل و اوراق بهادار

آیا دارایی‌های رمزنگاری مانند اتریوم و بیت کوین واقعا قابل سرمایه‌گذاری هستند، به ویژه برای سرمایه‌گذاران نهادی؟ والری نوئل (Valérie Noël)، رئیس بخش معاملات در  Syz Group که معاملات دارایی‌های دیجیتال را در سال 2022 آغاز کرد، معتقد است از طریق یک محصول قابل معامله در بورس، راه‌های مختلفی برای قرارگیری در معرض دارایی‌های دیجیتال وجود دارد. او گفت احتمالاً به زودی یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) در ایالات متحده خواهیم داشت، و ما اخیراً یک صندوق پوشش ریسک با وکالت اختیاری هم راه‌اندازی کردیم. بدیهی است که ریسک هایی هم وجود دارد، و البته باید مراقب صدورکنندگان و اینکه توکن‌ها چه هستند هم باشید. اما عنصر مهم، تنوع بخشی به این بخش است.»

با این حال، قانونگذاری همچنان امری حیاتی است. او هشدار داد: شما به یک چارچوب نیاز دارید تا بدانید چه کاری می‌توانید و چه کاری نمی‌توانید انجام دهید.

«این در مورد پذیرش است. جهان در حال تغییر است و ما باید ذهنی باز داشته باشیم.» 

ریستوف هاک؛ پایان انحصار طلبی نزدیک است

ریستوف هاک و توکن بهادار

ریستوف هاک (Christoph Hock) از زاویه متفاوتی به این موضوع پرداخت: یعنی تمرکز بر کارآمدتر کردن فرآیند. او پرسید وقتی رقابت و نقش‌های جدیدی در اکوسیستم ایجاد شود، نوآوری افزایش و هزینه‌ها کاهش می‌یابد. بنابراین آیا سرمایه‌گذار سود می‌برد؟ پاسخ بله است. در حال حاضر ما به سپرده‌گذاری‌های مرکزی نگاه می‌کنیم. ما یک وضعیت انحصاری داریم که در آن هزینه‌ها به‌طور غیرقابل توجیهی در حال حاضر افزایش است و ما نیاز به رقابت برای ورود به سیستم داریم. ما اکنون بر اساس مقررات اخیر، نقشی جدید برای ثبت رمزارزها ایجاد کرده‌ایم، و این حوزه‌ای است که می‌توانیم سعی کنیم هزینه‌ها را کاهش دهیم. وقتی به حضانت و تسهیل فرآیندها نگاه می‌کنیم، توکن بهادار فقط یک نمونه است.» اما تحولات دیجیتال می‌تواند تأثیر گسترده‌تری بر بازار درآمد ثابت داشته باشد.

هاک خاطرنشان کرد: در گذشته، صرافی‌های پیشگام نقشی کلیدی در معاملات با درآمد ثابت ایفا نکرده‌اند. اما بسترهایی مانند SDX نقش رهبر را داشته‌اند و من تعجب نمی‌کنم اگر ببینم سایر صرافی‌ها وارد عمل شده تا سهم بازار درآمد ثابتی را که دهه‌ها پیش از دست داده‌اند، از طریق DLT (دفتر کل توزیع شده) به دست آورند. این بخشی از مسابقه نوآوری خواهد بود و از دیدگاه مشتری، رقابت و نوآوری واقعا مهم است. ما می‌خواهیم شاهد برچیده شدن این انحصارطلبی‌ها و کاهش هزینه‌ها باشیم.»

«همه چیز در مورد ایجاد مزایا برای کل صنعت است، و این فقط توکنیزه کردن نیست، بلکه دیجیتالی کردن،  هوش مصنوعی و کل اکوسیستم است. این یک تغییر دهنده بازی برای صنعت خواهد بود. ما فقط به دلیل جذابیت‌ها این فناوری را پیاده‌سازی نمی‌کنیم، بلکه بحث ما تحولاتی عمیق است. آیا می‌خواهید سرنوشتی مثل نوکیا داشته باشید یا اپل؟»

مزدکس؛  اولین بستر مبادلات توکن بهادار در ایران

صحبت کردن در خصوص آخرین نوآوری‌های صنعت مالی و ترندهای جهانی شاید برای کاربران ایرانی که به دلیل تحریم‌ها، با محدودیت‌های زیادی دست و پنجه  نرم می‌کنند، چندان جذاب نباشد. اما این بار داستان به کلی فرق دارد!  پلتفرم مزدکس با رویکردی آینده‌نگرانه درخصوص توکنایز دارایی‌ها از مدت‌ها قبل در ایران اقدام به سرویس‌دهی توکن‌های بهادار و لیست کردن صندوق های ETF در بستر بلاکچین کرده و در حال حاضر 17 صندوق بورسی در بستر بلاکچین، در مزدکس قابل معامله است.

شما می‌توانید به راحتی با ثبت نام در مزدکس و تکمیل مراحل احراز هویت خود، از مزایای پرشمار معاملات صندوق های بورسی و اوراق بهادار در بستر بلاکچین بهره‌مند شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *