آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
کارمزد تراکنش چیست

کارمزد تراکنش در بلاکچین چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

احتمالاً وقتی در حال مطالعه این مقاله هستید، قبلاً تجربه خرید دارایی‌های دیجیتال را داشته باشید. یکی از سوالاتی که هنگام خرید یا فروش رمزارزها پرسیده می‌شود این است که چرا ما هزینه‌ای را برای انجام آن پرداخت می‌کنیم؟ در این مقاله قصد داریم به کارمزد شبکه و عوامل موثر بر نرخ کارمزد بپردازیم. با ما همراه باشید.

کارمزد شبکه چیست؟

در دنیای کریپتو، درست مانند دنیای بانکداری و امور مالی سنتی، کارمزدهایی وجود دارد که کاربران باید برای ارسال و دریافت وجوه و تبادل ارز با یکدیگر بپردازند. با این حال، کریپتو نوع جدیدی از کارمزد را معرفی کرده که اگر برای اولین بار از آن استفاده می‌کنید، ممکن است درک آن برایتان کمی سخت باشد. وقتی تراکنشی را روی یک بلاکچین ارسال می‌کنید، خواه بیت‌کوین، اتریوم یا هر ارز دیجیتال دیگری باشد، همیشه به ماینری که آن تراکنش را در یک بلاک وارد می‌کند، هزینه پرداخت می‌کنید. 

در هر بلاکچین تعدادی محدودی تراکنش در یک بلاک ها بسته بندی و توسط ماینرها تایید می‌شود. برای مثال، در شبکه بیت کوین، هر ۱۰ دقیقه یک بلاک جدید استخراج و اعتبارسنجی می‌شود و یا برای دوج کوین، هر دقیقه یک بلاک جدید است. مهم‌ترین چیزی که باید درک کنید این است که سایز بلاک‌ها در هر بلاکچین محدود است و بنابراین، فقط می توانند تعداد معینی تراکنش را در خود جای دهند.

ممکن است تعجب کنید که چرا این محدودیت ها وجود دارد. پاسخ ساده نیست و به بلاکچین مورد نظر بستگی دارد. پاسخ کوتاه به این واقعیت مربوط می‌شود که بلاک‌چین‌ها به جای اینکه در پایگاه داده یک شرکت متمرکز مانند بانک یا پی پال ذخیره شوند، غیرمتمرکز هستند. از آنجایی که تراکنش‌ها باید در لحظه در هزاران رایانه در سراسر جهان همگام شوند، محدودیت‌هایی برای تعداد تراکنشی که می‌توان در هر بلاک گنجاند وجود دارد. خبر خوب این است که بسیاری از افراد باهوش روی این مشکل کار می‌کنند و راهکارهای خلاقانه ای برای بسته بندی تراکنش‌های بیشتر در بلاک‌ها پیدا می‌کنند. با این حال اگر به این فرض پایبند باشیم که فضای محدودی وجود دارد و تعداد محدودی تراکنش می‌تواند به یک بلاک اضافه شوند، به این نتیجه می‌رسیم که افراد باید برای آن فضای محدود رقابت کنند.

بنابراین کارمزد تراکنش معاملات تابعی از عرضه و تقاضا است. اگر افراد بیشتری بخواهند در هر زمان معین تراکنش انجام دهند، کارمزد تراکنش‌ها افزایش می‌یابد. زیرا افراد برای اینکه چه کسی می‌تواند تراکنش خود را در بلاک بعدی قرار دهد، رقابت می‌کنند. به عنوان مثال: بلاکچینی را تصور کنید که تنها فضا برای ده تراکنش در هر بلاک را دارد، اما ۱۵ نفر در تلاش برای انجام تراکنش خود هستند. ما اکنون با مشکل ازدحام و نبود فضای کافی مواجه می‌شویم. 5 نفر از این افراد مایل به پرداخت کارمزد تراکنش ۰/۵۰ دلار، ۵ نفر دیگر مایل به پرداخت کارمزد تراکنش ۰/۲۵ دلار و ۵ نفر باقی مانده می‌خواهند ۰/۱۰ دلار بپردازند.

از آنجایی که ماینرها می‌توانند انتخاب که کدام تراکنش به یک بلاک جدید اضافه شود، به طور منطقی ۱۰ نفر را که بالاترین پیشنهاد را دارند انتخاب می کنند. ۵ نفر باقی مانده باید تا بلاک بعدی منتظر بمانند.

بازار کارمزد ارزهای دیجیتال

آنچه که ما توضیح دادیم بازار کارمزد ارزهای دیجیتال نامیده می‌شود. نکته خوب این است که اگر بخواهید پول بیشتری ارسال کنید، کارمزد تغییر نمی‌کند و برخلاف بانک، کارمزدها به مقدار پول ارسالی ارتباطی ندارد. در آوریل ۲۰۲۰، یکی از مهم ترین تراکنش های بیت کوین در تاریخ، بیش از ۱ میلیارد بیت کوین بود که کمتر از ۵ دلار هزینه داشت!

با بلاکچین‌های قرارداد هوشمند مانند اتریوم، محاسبات کارمزد می تواند پیچیده‌تر باشد و همچنین به پیچیدگی عملیات بستگی دارد. تراکنش‌های ساده که در آن اتر از یک آدرس به آدرس دیگر ارسال می‌شود، هزینه کمتری به همراه خواهند داشت، در حالی که تراکنش‌هایی که شامل تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز هستند، کارمزد تراکنش بالاتری دارند. (معمولاً ۳ تا ۵ برابر بیشتر از انتقال‌های ساده)

به عنوان مثال ارسال استیبل کوین‌هایی مانند USDC، و اعطا و دریافت وام در AAVE، بیش از «تراکنش‌های ساده» هزینه دارد. کارمزدهای اتریوم اغلب به عنوان هزینه گس نامیده می‌شود که به طور میانگین حدود ۱۰ دلار است. با این حال، مواقعی بود که تقاضای بالایی وجود داشت و هزینه تراکنش اتریوم نزدیک به ۱۰۰ دلار بود!

سایر بلاکچین های نسل جدید (لایه ۱) مانند کاسماس، سولانا ، بایننس اسمارت چین و پولکادات دارای ظرفیت تراکنش بسیار بالاتری هستند و کارمزدها به ندرت از چند سنت بالاتر می‌رود. همچنین پلتفرم‌های جدید ساخته شده بر بستر بیت‌کوین و اتریوم، تعداد مؤثر تراکنش‌های این شبکه‌ها را افزایش می‌دهند و راهکارهای لایه ۲ نامیده می‌شوند. به عنوان مثال، شبکه لایتنینگ بیت کوین تعداد بسیار بیشتری از تراکنش را با کسری از یک سنت در هر تراکنش امکان‌پذیر می‌کند. 

اگرچه همه اینها کمی پیچیده به نظر می‌رسد، مهم ترین چیز اینجاست: همه چیز در کیف پول شما شفاف است. قبل از تایید هر تراکنش، کیف پول شما کارمزدهای تخمینی تراکنش را به شما نشان می‌دهد. اکثر کیف پول‌ها به شما این امکان را می‌دهند که کارمزدی که مایل به پرداخت آن هستید را انتخاب کنید. اگر عجله دارید، می توانید هزینه بیشتری را تعیین کنید و شانس بیشتری برای اضافه شدن به بلاک بعدی داشته باشید.

کارمزد صرافی ها

اکنون، بیایید کارمزدهای پلتفرم‌ها و صرافی‌ها را مورد بحث قرار دهیم. اینها هزینه‌هایی هستند که شرکت‌ها برای خدماتی که ارائه می دهند دریافت می‌کنند. صرافی‌ها سیستم های بسته‌ای هستند که توسط شرکت‌های متمرکز اداره می شوند. چندین کارمزد وجود دارد که این شرکت‌ها برای انجام عملیات خود از مشتریان دریافت می‌کنند.

برخی از صرافی‌ها این کارمزدها را پنهان می‌کنند و یا گاهی اوقات آنها بسیار بیشتر از یک کارمزد منصفانه از کاربر دریافت می‌کنند. تا زمانی که پول شما در صرافی باشد، آنها کنترل آن را در دست دارند. ما نمی‌خواهیم شما را از استفاده از صرافی‌های متمرکز منع کنیم. قطعا آنها مزایای زیادی دارند و میلیون ها کاربر در سراسر جهان از آنها استفاده می‌کنند. اما لازم است قبل از خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال در صرافی، ساختار کارمزد آن را به دقت بررسی کنید.

کارمزدهای متفاوتی که باید به آنها توجه کنید

کارمزد پردازش: هنگام خرید رمزارز با کارت اعتباری، معمولاً هزینه‌های پردازشی وجود دارد که به تراکنش اضافه می‌شود. قبل از تایید تراکنش، خلاصه ای از این موارد را مشاهده خواهید کرد.

کارمزد رمپ ورودی و خروجی: شامل هزینه ارسال پول بین حساب بانکی و صرافی ارز دیجیتال است.

کارمزد معامله:  پس از ارسال پول به یک صرافی، آنها برای خرید و فروش کریپتو با ارزهای فیات هزینه دریافت می‌کنند. 

به عنوان مثال، اگر بیت کوین را به دلار آمریکا خرید و فروش می‌کنید، کارمزد معمولاً درصدی از کل مبلغ مبادلاتی است. بسته به مبادله، می تواند از کمتر از یک درصد تا چند درصد متغیر باشد. همچنین هنگام معامله کریپتو به کریپتو کارمزد معاملاتی از شما دریافت خواهد شد. در بیشتر موارد، کارمزدهای کریپتو به کریپتو کمتر از معاملات کریپتو به فیات است.

کارمزد برداشت: صرافی‌ها ممکن است هنگام برداشت رمزارز از پلتفرم به کیف پول، کارمزد بالایی دریافت کنند، و این جاییست که بسیاری از افراد با مشکل مواجه می‌شوند. همیشه قبل از ثبت نام در صرافی و واریز هر گونه سپرده، کارمزد برداشت را بررسی کنید.

۵ نکته ما برای کاهش کارمزد ارزهای دیجیتال

در این قسمت ۵ نکته برتر که به شما کمک می کند هنگام خرید، معامله یا فروش ارزهای دیجیتال هزینه کمتری بپردازید را معرفی می‌کنیم.

۱. از صرافی آگاه باشید

قبل از استفاده از هر صرافی ساختار کارمزد آن را بررسی کنید. معمولاً این اطلاعات را می‌توانید در بخش پشتیبانی مشتریان پیدا کنید. ما نمی‌توانیم به اندازه کافی بر این موضوع تاکید کنیم. بسیاری از اوقات، تا قبل از اینکه بخواهید وجوه خود را برداشت کنید، صرافی‌ها عالی به نظر می‌رسند. اما موقع برداشت با کارمزدهای بالایی مواجه می‌شوید. بنابراین قبل استفاده از هر صرافی نسبت به کارمزدهای آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

قبل از اینکه با مبالغ هنگفتی وارد صرافی شوید، خرید، معامله و برداشت با مبالغ کم را در صرافی موردنظر امتحان کنید. به این ترتیب، حداقل می‌دانید که چه چیزی در انتظار شماست! همچنین به خاطر داشته باشید که صرافی‌ها معمولاً دارای سیستم کارمزد سطحی هستند. ۵ دلار ممکن است خیلی گران نباشد، اما ۵۰ یا ۵۰۰ دلار می تواند شما را در ردیف کارمزد بسیار گران‌تری قرار دهد و حتی ممکن است میزان برداشت روزانه یا ماهانه شما را محدود کند.

۲. از صرافی‌های با کارمزد کم یا تخفیف معاملاتی استفاده کنید

تخفیف کارمزد معاملاتی مانند یک امتیاز وفاداری است که هر بار که معامله می‌کنید به دست می‌آورید و سپس می‌توانید از آن برای پرداخت هزینه‌های تراکنش آتی استفاده کنید. مراقب باشید که هزینه‌ها بر مزایای کارمزد برداشت صرافی بیشتر نباشد.

۳. معاملات کریپتو به کریپتو

معمولا معامله رمزارز/رمزارز کارمزد کمتری دارد. حتی اگر ارزهای فیات خود در هنگام نوسانات به دلار تبدیل کنید، بهتر آنها را با یک استیبل کوین دلاری معامله کنید. زیرا در این حالت کارمزد کمتری پرداخت می‌کنید.

۴. تراکنش را زمانی انجام دهید که ازدحام شبکه کم است

برخی وب سایت ها به تخمین هزینه تراکنش‌های بیت کوین و اتریوم کمک می کنند. به عنوان یک قانون کلی، کارمزد تراکنش در روزهای شنبه و یکشنبه (روزهای تعطیلی بازارهای جهانی) کمتر است.

۵. فوریت تراکنش خود را تعیین کنید

برخی از کیف پول‌های کریپتو مانند ZenGo به شما امکان می‌دهند تصمیم بگیرید که تراکنش‌تان چقدر فوری است. اگر می خواهید سریعتر انجام شود، باید هزینه بیشتری بپردازید. اگر برایتان مهم نیست که منتظر بمانید، می‌توانید به سیستم بگویید که عجله ندارید و زمانی که کارمزدها کمتر است، تراکنش‌ها را انجام دهید.

کلام آخر

همان‌طور که در این مقاله گفته شد، پرداخت کارمزد در شبکه بلاکچین امری ضروری است و افرادی که با این مساله آشنا نیستند در اغلب موارد در تراکنش‌های خود دچار مشکل می‌شوند. بنابراین هنگان ارسال هر تراکنش باید اطلاعات کافی از نرخ هزینه‌ها داشته باشید تا با انتخاب کارمزد مناسب، تراکنش شما در شبکه تایید شود. در این مقاله به چرایی پرداخت کارمزد، انواع آن و معرفی ۵ روش کاهش کارمزد معاملاتی پرداختیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *