آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
آشنایی_با_انواع_شبکه_انتقال_ارز_دیجیتال

شبکه انتقال ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با انواع شبکه‌ها

انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال، کار جابه‌جایی ارز دیجیتال را می‌کنند. احتمالا تا به امروز اسامی مختلفی از انواع شبکه‌های انتقال ارزهای دیجیتال را شنیده‌اید. در این مقاله از آکادمی مزدکس می‌خواهیم به شما بگوییم انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال کدامند؟ تفاوت‌ها و مزایای هر کدام چه هست؟ و از کجا متوجه شویم چه شبکه‌ای را برای انتقال ارزهای دیجیتال انتخاب کنیم؟

معرفی شبکه انتقال ارز دیجیتال

بلاکچین بستری بسیار بزرگ است که انواع شبکه انتقال ارزهای دیجیتال به طور خصوصی برای جابه‌جایی رمزارزها در آن تشکیل می‌شوند. وقتی می‌گوییم انواع شبکه پس باید به این موضوع پی ببریم که این شبکه‌ها متعدد هستند و هر کدام برای یک جابه‌جایی خاص به وجود آمده‌اند. بعضی از رمزارزها برای جابه‌جایی به طور مشترک از یک شبکه بلاکچین استفاده می‌کنند. اما بعضی دیگر شبکه ویژه خود را دارند. برای این که درک دقیق‌تر و شفاف‌تری از انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال داشته باشیم بهتر است اول با تفاوت کوین و توکن آشنا شویم و بعد به سراغ شناخت شبکه‌ها برویم. به این شکل مفهوم شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال برای‌ ما ساده‌تر می‌شود.

تفاوت کوین و توکن

از تعریف کوین و توکن و تفاوت‌شان با یکدیگر متوجه اختصاصی یا عمومی بودن انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال می‌شویم. همان‌طور که نام‌شان با هم متفاوت است، عملکرد و شیوه جابه‌جایی‌شان هم با هم فرق دارند:

توکن‌ها: در تعریف شبکه انتقال ارز دیجیتال به انواعی از این شبکه اشاره کردیم که به شکلی عمومی به جابه‌جایی رمزارزها می‌پردازند؛ توکن‌ها از دسته ارزهای دیجیتال هستند که از شبکه انتقال ارز دیجتال عمومی استفاده می‌کنند. چین لینک، بایننس کوین، بت، دای و آوی و یرن فایننس از دسته توکن‌‎های مشهور هستند. توکن‌های غیرمثلی یا همان NFT ها هم با ویژگی‌های منحصربه‌فردشان در همین دسته قرار دارند.

کوین‌ها؛: این دست از ازرهای دیجیتال – بر خلاف توکن‌ها – شبکه انتقال اختصاصی دارند. ارز دیجیتال‌های مشهوری مانند بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و کاردانو و بیت کوین کش از دسته کوین‌ها هستند.

چند نکته قابل توجه در مورد معاملات ارزهای دیجیتال که بارها و بارها پرسیده می‌شود مربوط به کارمزد معاملات ارزدیجیتال و میزان زمان انتقال در هر معامله می‌شود. کارمزد ارز دیجیتال در زمان نقل و انتقال به ماینرها یا نودها که وظیفه اصلی جابه‌جایی از یک کیف پول را دارند تعلق می‌گیرد. دلیل پرداخت کارمزدها به ماینرها در هر تراکنش رمز ارز به درخواست ما برای معامله رمزارز مربوط می‌شود. هر بار که از طریق کیف پول  اقدام به خرید یا فروش ارزدیجیتال می‌کنیم باید منتظر بمانیم که جابه‌جایی را یکی از ماینرها به عهده بگیرد. اگر می‌پرسید که کارمزد تراکنش ارزهای دیجیتال چقدر است؟ در پاسخ باید گفت که میزان آن در هر کدام از انواع شبکه‌های انتقال متفاوت است. در مورد زمان تراکنش یا نقل و انتقال، با این‌که باورش سخت است باید بگوییم که هر تراکنش با هر میزان حجم معاملاتی تنها چند ثانیه طول می‌کشد.

معرفی شبکه انتقال ERC-20

حال نوبت تعریف انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال است. اولین شبکه‌ای که به معرفی آن خواهیم پرداخت ERC-20 است که با نماد (ETH) شناخته می‌شود. این شبکه یکی از مهم‌ترین شبکه‌های انتقال است که جمعی از قوانین را روی انواع توکن‌ها اعمال می‌کند و حکم شبکه‌ای زنجیره‌وار برای جابه‌جایی رمز ارزها دارد. جذب سرمایه از سال ERC-20 به راحتی قابل انجام است. از زمانی که این شبکه به یکی از شبکه‌های انتقال در فضای بلاکچین به کار گرفته شده است بسیاری از متخصصین معتقدند که این شبکه توانسته خود را به عنوان یکی از کاربردی‎‌ترین‌ها معرفی کند. خیلی ساده باید گفت که ERC-20 مجموعه قوانینی است برای بستن قراردادهای هوشمند در فضای اتریوم. لازم به ذکر است که این شبکه به عنوان یک زیست بوم مناسب برای اتریوم فعال شده است.

ویژگی‌های شبکه ERC-20

شبکه ERC-20 به عنوان یکی از انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال بی‌شک دارای ویژگی‌هایی هم هست. از ویژگی‌های این شبکه می‌توان به قدرت پشتیبانی تمام کیف پول‌های اتریوم اشاره کرد. شگفت‌انگیز است این واقعیت که ای آر سی 20 نه تنها قابلیت پشتیبانی تمام کیف پول‌های اتریوم را دارد بلکه امکان ذخیره و انتقال داده بلوک‌های رمز ارزها هم در همین شبکه وجود دارد.    

مزایای شبکه ERC-20

جدا از ویژگی‌ها باید به مزایای ERC-20 هم اشاره کرد. این شبکه انتقال ارز دیجیتال دو مزیت عمده دارد:

  • یکپارچگی و سادگی ای آر سی 20 به نوبه خود یک انقلاب در فضای بلاکچین به حساب می‌آید؛ چراکه قبل از حضور این شبکه، مفاهیم و اصطلاحاتی که برای انجام معاملات به کار می‌رفت برای کاربران سخت و گاه غیر قابل فهم بود.
  • ERC-20 یکی از استانداردهایی است که انجام تراکنش و فرایندهای قابل انجام در فضای بلاکچین را تا حد قابل توجه‌ای ساده کرده است. این سادگی به حدی است که افراد بعد از الگوبرداری‎‌های لازم در فضای سوشال تریدینگ می‌توانند به راحتی از قراردادهای هوشمند این شبکه دارای استاندارد استفاده کنند.

معایب شبکه ERC-20

ناگفته نماند که فناوری بلاکچین و شبکه‌های زیرشاخه آن همچنان در حال رشد هستند و در حال حاضر دارای معایبی هم هستند. ERC20 هم از این قاعده مستثنی نیست. ممکن است که بعضی از قراردادهای هوشمند در فضای ای آر سی 20 دچار اشکال و در نهایت تخریب شوند. این عیب باعث شد تا استانداردهای پیشرفته‌تری در نسخه ERC-223 استفاده شود.

معرفی شبکه انتقال BEP-20

در میان انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال باید به سراغ شبکه انتقال زنجیره هوشمند بایننس BEP-20 که با نماد (BSC) شناخته می‌شود رفت. بارها دیده‌‎ایم که برای پیشرفت و آسودگی بیش‌تر نسخه‌های پیشرفته‌تری از نرم افزارها و سخت افزارها ارائه داده می‌شوند. شبکه‌های انتقال داده هم در فضای بلاکچین از این قاعده مستثنی نیستند. شبکه BEP-20 به عنوانی یکی از شبکه‌های موازی بلاکچین که با نام اسمارت چین هم شناخته می‌شود به خاطر ایجاد آسانی و البته سرعت بالاتر در تراکنش‌های اتریوم در اختیار کاربران این فضا قرار گرفته است. حضور BEP-20 به این معنی نیست که شبکه‌هایی مانند ERC-20 ناکارآمد شده‌اند. این شبکه تنها به خاطر بالا رفتن سرعت تراکنش‌ها و از طرف دیگر پایین آمدن هزینه کارمزد بابت هر جابه‎جایی به وجود آمده است. کاربرهای اتریوم می‌توانند به طور موازی به معامله همان توکن‌ها در این شبکه بپردازند.

ویژگی‌های شبکه BEP-20

شبکه BEP-20 از شبکه‌های زنجیره‌وار بلاکچین است که در فضایی موازی قرار گرفته است. از ویژگی‌های BEP-20 سازگاری این شبکه با دیگر شبکه‌های اتریوم به حساب می‌آید. دسترسی که با کارمزد کم‌تر و سرعت تراکنش بالاتر در این شبکه به مخاطبان داده می‌شود را می‌توان از دیگر ویژگی‌های این شبکه به حساب آورد.    

مزایای شبکه BEP-20

BEP-20 از انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال شامل مزایایی هم می‌شود که به اختصار توضیح خواهیم داد؛

  • تعویض توکن‌ها در شبکه BEP-20 به دلیل بومی‌سازی به راحتی امکان‌پذیر است.
  • توکن‌های BEP-2 و ERC-20 با BEP-20 سازگاری دارند. از مزایای شبکه‌های موازی همین امکان معاملات انواع توکن‌ها به صورت موازی است.
  • اگر نام سکه‌های پگی را شنیده باشید پس باید این خبر خوب را داد که امکان معامله این توکن‌ها در فضای BEP-20 وجود دارد.
  • ارسال درخواست از طریق کیف پول در فضای این شبکه برای تمام توکن‌‎های BEP-20 امکان‌پذیر است.  ‌

معرفی شبکه انتقال BEP2

صرافی بایننس از معروف‌ترین صرافی‌های موجود در فضای بلاکچین به حساب می‌آید. جالب است بدانیم که BEP2 که مخفف عبارت اسمی (Binance Chain Evolution Proposal2) در واقع استاندارد فنی تشکیل شده برای معاملات پیشرفته توکن‌های جدید در فضای بایننس است. شباهت‌های بسیاری میان شبکه BEP2 و ERC-20 وجود دارد. اما تعریف از این شبکه از این اندازه فراتر می‌رود. ویژگی‌هایی در این شبکه وجود دارد که آن را در نوع خودش منحصر به فرد می‌کند.

ویژگی‌های شبکه BEP2

این که به طور جداگانه، حتی با شباهت‌های موجود با انواع شبکه‌ انتقال ارز دیجیتال دیگر به توضیح BEP2 می‌پردازیم به خاطر ویژگی‌های خاص آن است:

  • کم‌یاب و یا بهتر بگوییم نایاب است که یک شبکه مانند BEP2 پیدا شود که آدرس منبع توکن را به نام صاحب توکن صادر کند. یکی از ویژگی‌های خاص این شبکه این است که حق مالک توکن به خوبی رعایت می‌شود.
  • توکن‌ها در بی ای پی 2 با نماد ویژه خودشان تعریف می‌شوند.
  • جمع توکن‌های ارائه شد‌ه در شبکه اعلام می‌شود.
  • نام توکن‌ها نمایش داد‌ه می‌شوند.

چه کیف پول‌هایی در شبکه BEP2 پشتیبانی می‌شوند؟

در میان کیف پول‌های سخت افزاری هر دو نسخه کیف پول لجر نانو و نانو ایکس پشتیبانی می‌شوند. خبر خوش برای کسانی که از این شبکه استفاده می‌کنند این است که می‌توانند با بیش‌تر کیف پول‌های نرم افزاری در این شبکه خرید و فروش ارزهای دیجیتال انجام داد.‌

مزایای شبکه BEP2

گستردگی واریز و برداشت در توکن‌ها BEP2 از مزایای این شبکه به حساب می‌آیند. به خاطر بومی‌سازی این شبکه بسیاری از پرداخت‌ها و برداشت‌های مشابه در شبکه‌های ERC-20 امکان معاملات رمز ارزهایی مانند BNB در بستر این شبکه امکان‌پذیر است. BNB همان Binance Chain است که می‌توان با پشتیبانی‌اش به راحتی توکن‌ها را از شاهراه‌های BEP2 انتقال داد.

معایب شبکه BEP2

بی‌شک شبکه BEP2 هم از معایب دیگر شبکه‌ها در خود دارد. ریسک‌هایی که در فضای مابقی توکن‌ها امکان اتفاق افتاد‌ن دارد. به عنوان مثال رپد توکن‌ها از دسته توکن‌هایی است که در این شبکه معامله می‌شوند که مطمئن نیستند و نیاز به شفافیت بیش‌تری دارند.

تفاوت BEP2 و ERC-20 در چیست؟

بارها و بارها گفتیم که در میان انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال شباهت‌هایی میان دو شبکه BEP2 و ERC-20 وجود دارد و به همین دلیل می‌توانند به طور موازی از وجود همدیگر برای انجام معاملات توکن‌ها بهره ببرند. اما این سوال هم پیش می‌آید که پس تفاوت این دو شبکه در چیست؟ با این که جابه‌جایی و معامله توکن BEP2 و ERC-20 در مسیرهای موازی هر دو امکان‌پذیر است اما باید دانست که نشانی یا همان آدرس این دو شبکه از یکدیگر متفاوت است. جدا از این نکته مهم باید بدانیم که در بیش‌تر موقعیت‌ها برای ورود به BEP2 نیاز به استفاده از (MEMO) داریم. این در حالی است که در ERC-20 نیازی به چنین رهگذرهایی نداریم. به همین خاطر بسیاری از کاربرها برای این‎‌که میزان گمراهی خود را در معاملات کم‌تر کنند از ERC-20 استفاده می‌کنند.

معرفی شبکه انتقال TRC20

از دیگر انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال می‌توان به شبکه TRC-20 با نماد TRX اشاره کرد. برای معرفی این شبکه برای کسانی که تا حدی آشنا هستند باید گفت که ساختار بلاکچین شبیه به ERC-20 است. اما اگر بخواهیم عمومی‌تر در موردش صحبت کنیم باید بگوییم که این شبکه هم به بلاکچین اتریوم مربوط می‌شود. به این معنی که می‌توان با استانداردهای مشابه اقدام به معاملات و جابه‌جایی توکن‌ها کرد. رمزارز بومی ترون به این شبکه تعلق دارد که با نماد TRX -–همان‌طور که گفتیم – شناخته می‌شود.

ویژگی‌های شبکه TRC20

مهم‌ترین ویژگی TRC20 را می‌توان بومی‌سازی آن دانست. به این حساب اگر بخواهیم توسعه‌ای در معاملات خود در این شبکه ایجاد کنیم می‌توانیم از فضای بلاکچین اتریوم استفاده کنیم. ترون یکی از شبکه‌های پیشرفته در بلاکچین است مانند بایننس و ایاس. این شبکه یک پلتفرم دیجیتالی از نوع غیر متمرکز است که ویژگی‌هایی را به کاربرهای خود اعطا کرده است؛

1.تراکنش‌های شفاف؛ می‌دانیم که معاملات انجام شده در بلاکچین اتریوم از نوع عمومی هستند و به همین دلیل تمام تراکنش‌ها در TRC20 که یکی از شبکه‌های اتریوم است از شفافیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

2.به صرفه بودن؛ یکی از مزایای مطرح شد‌ه در این شبکه متعلق به هزینه هر تراکنش است. هر تراکنش در فضای trc20 به مراتب کم‌تر از سایر شبکه‌های مشابه آن است.

مزایای شبکه TRC-20

تا به این جا هر چه گفتیم را می‌توان از دیدگاه حرفه‌ای مزایای شبکه TRC-20 دانست. اما به صورت مستقیم می‌توان به تعدادی از مهم‌ترین مزایای آن اشاره کرد؛

  • رایگان بودن هزینه تراکنش‌ها در TRC-20
  • سرعت بسیار بالای جابه‌جایی‌ها و معاملات. طبق یک گزارش رسمی اعلام شد‌ه که سرعت این شبکه به 25 تراکنش در ثانیه می‌رسد.
  • توسعه و گسترش برنامه و انعطاف‌پذیری شبکه ترون برای قسمت غیرمتمرکز بلاکچین

معرفی شبکه انتقال OMNI

نام بیت کوین را کسی نیست که برای یک بار هم که شد‌ه نشنید‌ه باشد. جالب است بدانیم که از انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال شبکه OMNI است که روی فضای بلاکچین بیت کوین قرار گر‌فته است. این شبکه از شیوه‌نامه‌ای لایه‌ای استفاده می‌کند. در واقع می‌توان گفت که شبکه اومنی را روی بستر بیت کوین ساخته‌اند تا گستره تراکنش‌ها را در بیت کوین بالا ببرند. از نشانی گرفته تا کیف پول و تراکنش‌ها همگی مانند بیت کوین در شبکه اومنی انجام می‌شوند.

مهم‌ترین ویژگی‌های OMNI

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد OMNI باید به این موضوع اشاره کرد که تمام صرافی‌های بیت کوین اجازه معامله و جابه‌جایی را به این شبکه می‌دهند. اومنی می‎تواند به استبیل کوین USDT همگام و موازی شود که البته تعداد الت کوین‌های زیرشاخه بیت کوین هم از این قاعده مستثنی نیستند. در شبکه اومنی تمام اطلاعات فرد محافظت شد‌ه باقی می‌ماند؛ در حالی که آدرس کیف پول در حالت آدرس عمومی برای جابه‌جایی ارزهای دیجیتال در معرض دید قرار می‌گیرد.

تفاوت بین BEP2، BEP-20 و ERC-20 چیست؟

جمع تفاوت‌ها در انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال می‌تواند هویت آن‌ها را برای‌مان پر رنگ‌تر کند. به عنوان مثال شبکه‌های BEP-2، BEP-20 و ERC-20 هستند که همگی روی فضای بلاکچین اتریوم مستقر شده‌اند. اما با این‌که همگی روی یک بستر بلاکچین حضور دارند تفاوت‌هایی ملموس با یکدیگر دارند. این تفاوت‌ها مانند تعاریف قراردادی که ارائه می‌دهیم را می‌توان به حافظه سپرد:

BEP-20؛ توکنی استاندارد است که بر بستر بایننس اسمارت‌چین قرار گر‌فته است.

BEP2؛ به منظور پیاده‌سازی قسمت تکنیکال توکن در بلاکچین بایننس از آن استفاده می‌شود.

ERC-20؛ از استاندارد فنی برای انجام قراردادهای هوشمند توکن‌ها در بلاکچین اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

جمع‌بندی

فناوری بلاکچین، در لایه‌های زیرساختی خود از ابزارهای متعددی بهره می‌برد تا نهایت کارایی و کیفیت را به کاربران این حوزه ارائه دهد. در همین راستا یکی از ویژگی‌های اصلی هر بلاکچین شبکه‌ها و استانداردهای مورد نیاز آن بلاکچین برای تولید و انتقال رمزارزهای ایجاد شده در بستر آن بلاکچین است که در این مقاله از آکادمی مزدکس به شرح این استاندارها و شبکه‌های انتقال پرداختیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *