آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
ایردراپ

ایردراپ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

ایردراپ یک استراتژی بازاریابی است که توسط استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها جهت ارائه توکن رایگان به افراد در ازای فعالیت‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود. امروزه در دنیای دارایی‌های دیجیتال، هیچ چیز مهم تر از بازگشت سرمایه و کسب سود نیست. به لطف نوسانات بازارهای مالی، این امر می‌تواند یا به سرعت انجام شود یا یک کار بسیار دشوار و زمان‌بر باشد. اما ایردراپ کریپتو روشی ارزان برای کسب بازدهی بیشتر در سبد سرمایه‌گذاری شماست.  تقریباً روزانه ایردراپ‌های جدیدی در دنیای دیجیتال معرفی می‌شوند که دستیابی به برخی از آنها آسان‌تر از بقیه است. البته تمامی ایردراپ‌ها هم قابل اعتماد نیستند و برخی از آنها می توانند مشکلاتی برای شما ایجاد کنند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم ایردراپ و سودی که می‌توانید از آنها به دست بیاورید ادامه این مقاله از آکادمی مزدکس را مطالعه کنید.

ایردراپ کریپتو چیست؟

به طور خلاصه ایردراپ روشی است که با آن می‌توانید رمزارز رایگان از یک پروژه دریافت کنید. راه‌های مختلفی برای دریافت این توکن‌ها وجود دارد. گاهی اوقات یک airdrop با ارزهای دیجیتال رایگان مرتبط است، اما این لزوماً درست نیست. شما باید زمان و تلاش خود را صرف کنید یا ممکن است مجبور شوید با کارمزدهای تراکنش مقابله کنید. با این حال، امکان شرکت در ایردراپ به صورت رایگان هم وجود دارد!

احتمالاً از خود می پرسید؛ ایردراپ چگونه کار می‌کند؟ پروژه‌های کریپتویی مقدار مشخصی توکن در دسترس دارند که به افراد واجد شرایط ارائه می‌دهند. با تکمیل وظایفی تعیین شده، می‌توانید واجد شرایط دریافت این توکن‌ها شوید. راه‌های مختلفی برای شرکت در ایردراپ وجود دارد. در ابتدا باید برای ایردراپ ثبت نام کنید. سپس وظایف مربوطه را انجام دهید. پس از انجام وظایف و برنده شدن توکن‌ها، می توانید آنها را مطالبه کنید تا به کیف پول شما واریز شوند.

نمونه هایی از ایردراپ های کریپتو

در گذشته صدها ایردراپ از جمله ایردراپ پروژه‌های پیشرو ارزهای دیجیتال وجود داشته‌اند. Airdrops سالهاست که در دنیای رمزنگاری اتفاق می افتد. اولین Airdrop در سال 2014 انجام شد. در آن زمان، یک پروژه رمزنگاری 50٪ از تمام توکن‌های خود را در طول ایردراپ توزیع کرد. این پروژه که Auroracoin نام دارد، ارز دیجیتال خود را با نام AUR قصد داشت به ارز دیجیتال ملی ایسلند تبدیل کند. بنابراین، کل ایردراپ AUR به شهروندان ایسلندی رسید که هر فرد می توانستند 31.8 AUR دریافت کنند.

بسیاری از ایردراپ‌ها نیز در سال‌های بعد دنبال شدند، از جمله ارزهای کمتر شناخته شده‌. به عنوان مثال، در سال‌های 2016 و 2017، استلار (XLM) و بیت کوین کش (BCH) ایردراپ‌هایی را سازماندهی کردند و کوین‌های خود را بین صاحبان بیت‌کوین توزیع کردند. بیت کوین کش به ازای هر بیت کوین یک توکن بیت کوین کش عرضه که در زمان زمان سقف تاریخی خود هزاران دلار ارزش داشت!

یکی دیگر از ایردراپ کریپتو، ایردراپ UniSwap است که در آن توکن حاکمیتی UNI در سال 2020 در اختیار کاربران این صرافی غیرمتمرکز (DEX) قرار گرفت. در مجموع، بیش از 250000 حساب 400 UNI به ازای هر حساب دریافت کردند که در مجموع هزاران دلار برای هر نفر ارزش داشت! بنابراین اگر می‌توانستید توکن‌های UNI خود را در زمان مناسب بفروشید، این یک ایردراپ بسیار سودآور بود.

انواع مختلف ایردراپ

امروزه انواع مختلفی از ایردراپ وجود دارد که همه آنها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. پروژه‌های کریپتو اغلب ایردراپ را به عنوان یک ابزار بازاریابی برای رشد خود متصورند. به عنوان مثال، پروژه‌ها ممکن است به دنبال آگاهی بیشتر از برند و کاربران جدید باشند یا ممکن است بخواهند کاربران اولیه خود پاداش دهند. چند نوع ایردراپ رایج در کریپتو عبارتند از:

ایردراپ استاندارد

در ایردراپ استاندارد، توکن‌ها به صورت رایگان توزیع می‌شوند و شما نیاز به انجام هیچ فعالیت خاصی ندارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در جایی یک حساب کاربری ایجاد کنید و سپس آدرس کیف پول خود را به پروژه مربوطه بدهید. ممکن است فقط مقدار مشخصی توکن برای airdrop موجود باشد، بنابراین باید زودتر به آنجا بروید.

این ایردراپ ها بسیار محبوب هستند زیرا می‌توانید به راحتی در آن‌ها شرکت کنید. برای انتشار عادلانه توکن‌ها، توزیع می‌تواند از طریق قرعه کشی انجام شود. در این صورت، شما شانس برنده شدن توکن رایگان را دارید، اما تضمینی برای برنده شدن در ایردراپ وجود ندارد.

ایردراپ بونتی

با Bounty airdrops می‌توانید در ازای انجام وظایف مشخص، پاداش دریافت کنید. این وظایف مقدار زیادی کار را می‌طلبد، بنابراین هزینه‌ای که برای توکن‌های رایگان می‌پردازید شامل انرژی و تلاش شماست. اغلب این وظایف دشوار نیستند اما برای یک پروژه رمزنگاری ارزشمند هستند (مانند دعوت از دوستان، فالو کردن کانال شبکه‌های اجتماعی و …). به همین دلیل پروژه‌های جدید به طور فزاینده‌ای این روش ایردراپ را انتخاب می‌کنند. چند نمونه از فعالیت‌هایی که کاربران در این ایردراپ باید انجام دهند عبارتند از:

  • عضویت در خبرنامه
  • دنبال کردن کانال شبکه‌های اجتماعی
  • انتشار لینک
  • فعالیت در فروم‌ها یا کانال‌های دیسکورد
airdrop

هولدر ایردراپ

در این نوع ایردراپ، اگر تعداد مشخصی از توکن‌های یک پروژه را در اختیار داشته باشید، می‌توانید توکن‌های رایگان را دریافت کنید. مقدار ایردراپ شما بر اساس یک اسنپ شات تعیین می‌شود. به این صورت که در یک لحظه خاص، عکسی فوری از کیف پول رمزنگاری شما گرفته می‌شود. این لحظه اغلب یک تاریخ ثابت است، اما می‌تواند در یک دوره خاص هم اتفاق بی‌افتد. شما بر اساس میزان توکن‌های موجود در کیف پول خود، می‌توانید انتظار دریافت مقدار مشخصی ارز دیجیتال را داشته باشید.

ایردراپ انحصاری

در این نوع ایردراپ، شرکت کنندگان باید توسط تیم یا شرکای پروژه انتخاب یا دعوت شوند تا توکن‌های رایگان دریافت کنند. معیارهای انتخاب ممکن است بر اساس شهرت، نفوذ، تخصص، مشارکت و غیره باشد. ایردراپهای انحصاری اغلب برای جذب شرکای استراتژیک یا اینفلوئنسرها برای پروژه استفاده می‌شوند و کاربران عادی معمولاً امکان استفاده از آن را ندارند.

چگونه می‌توان از ایردراپ‌های کریپتو باخبر شد؟

شما می‌توانید ایردراپ‌های کریپتو را به روش‌های مختلفی پیدا کنید. البته، می‌توانید از موتورهای جستجو مانند Google هم کمک بگیرید. توجه داشته باشید که برخی وب سایت‌ها، ایردراپ‌های مشکوک و نامعتبر را نمایش نمی‌دهند زیرا نمی‌خواهند شهرت خود را به خطر بیندازند. برخی از پلتفرم‌ها هم میزان اعتماد به ایردراپ مورد نظر را بر اساس عدی از 1 تا 10 نشان می‌دهد. با این حال، صرف نظر از یک وب سایت ایردراپ، باز هم شخصاً تحقیقات خود را انجام دهید و پشتوانه یک ایردراپ را بررسی کنید. علاوه بر این، اغلب پروژه‌ها برای افرادی که در گذشته از پلتفرم آنها استفاده کرده‌اند، airdrops راه‌اندازی می‌کنند. این افراد بدون اینکه از قبل بدانند، واجد شرایط می‌شوند. برای واجد شرایط بودن یک ایردراپ‌، می‌توانید از پلتفرم‌های مبادلاتی استفاده کنید. هنگامی که از پلتفرم‌های مبادله‌ای که بر روی یک بلاکچین با کارمزد تراکنش پایین ساخته شده‌اند استفاده می‌کنید، می‌توانید واجد شرایط دریافت ایردراپ باشید.

ایردراپ های NFT

بیشتر ایردراپ‌ها در مورد ارزهای دیجیتال هستند، اما ایردراپ‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانید توسط آنها توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) دریافت کنید. درست مانند ایردراپ کریپتو، ایردراپ‌های NFT نیز می‌توانند برای اهداف تبلیغاتی سازماندهی شوند. اگر می‌خواهید واجد شرایط ایردراپ NFT شوید، راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد.

درست مانند ایردراپ های کریپتو، گاهی اوقات شما باید وظایف خاصی را انجام دهید، اما انتشار توکن را می‌توان از طریق قرعه کشی نیز انجام داد. علاوه بر این، ممکن است برای واجد شرایط بودن برای airdrop، نیاز به توکن غیرقابل تعویض دیگری از مجموعه NFT خاص داشته باشید. به عنوان مثال، صاحبان Bored Ape Yacht Club (BAYC)  توکنهای ApeCoin را به عنوان airdrops دریافت کردند. ایردراپ‌های NFT همچنین می‌توانند خطراتی را به همراه داشته باشند، زیرا فیشینگ ایردراپ در NFT ها نیز رخ می‌دهد. بنابراین، همیشه مطمئن شوید که فقط در ایردراپ های قابل اعتماد شرکت می‌کنید و هرگز داده‌های خود را در پلتفرم‌های ناشناس به اشتراک نمی‌گذارید.

آیا ایردراپ های کریپتو امن هستند؟

هرچند اغلب ایردراپ‌های کریپتو بدون خطر به نظر می‌رسند؛ اما همیشه اینطور نیست. کلاهبرداران راه‌هایی برای فریب مردم از طریق airdrops با حذف ارزهای دیجیتال یا کلیدهای خصوصی پیدا کرده‌اند. پس همیشه هشیار بمانید و به ایردراپ ها توجه زیادی داشته باشید، به خصوص زمانی که مقادیر زیادی توکن وعده داده می شود. به خاطر داشته باشید که عاقلانه نیست کیف پول رمزنگاری خود را به یک بستر غیرقابل اعتماد متصل کنید یا کلیدهای خصوصی خود را افشا کنید. در گذشته حتی ایردراپ‌های متقلبانه‌ای وجود داشته‌اند که در آن کلاهبرداران ارزهای دیجیتال وعده داده شده را سپرده‌گذاری می‌کردند. سپس معلوم شد این توکن‌ها جعلی بوده و غیرقابل فروش هستند. پس برای اینکه قربانی یک کلاهبرداری نشوید، بهتر است تیم پشت هر پروژه را به دقت ارزیابی کنید و نظر دیگران را در خصوص آن جویا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *