آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
انواع کیف پول

انواع کیف پول ارز دیجیتال

ورود به دنیای رمز‌ارزها، بدون داشتن دانش کافی، ریسک زیادی برای ما دارد. کیف‌ پول‌ها و نکات امنیتی آن‌ها، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید قبل از ورود به بازار رمز‌ارزها اطلاعات کافی در مورد آن‌ها داشته باشیم. در این مقاله از بلاگ مزدکس شما را با کیف‌ پول‌ها و هر آنچه که باعث افزایش امنیت سرمایه‌گذاری شما در بازار رمز‌ارزها می‌شود، آشنا می‌کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال نوعی نرم‌افزار است که به کاربران اجازه می‌دهد بیت‌کوین و سایر رمز‌ارزهای خود را در آن ذخیره و مدیریت کنند. این کیف پول‌ها با نام کیف پول بلاک‌چین هم شناخته می‌شوند. یک کیف پول بلاک‌چین امکان انتقال ارز‌های دیجیتالی و تبدیل مجدد آن‌ها به ارزهای معمولی یا فیات مانند دلار را فراهم می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت کیف‌پول ارز دیجیتال مانند حساب بانکی شماست که داراییتان در آن نگهداری می‌شود و امکان واریز و برداشت به آن وجود دارد.

کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک برای دسته خاصی از سرمایه‌گذاران مفید هستند. به عنوان مثال اگر به دنبال خرید و فروش رمز‌ارزها هستید، شاید بهترین گزینه برای شما کیف پول آنلاین باشد. کیف پول‌های صرافی‌ها مانند صرافی مزدکس جز این دسته هستند. اما اگر قصد نگهداری بلندمدت دارایی‌های دیجیتال خود را دارید باید از کیف‌پول‌های دیگری مانند کیف‌پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید. با ما همراه باشید تا تمام اطلاعاتی که برای انتخاب یک کیف پول مناسب نیاز دارید را بدست آورید.

کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

همه کیف پول‌ها فارغ از نحوه کارکردشان، با هدف دسترسی امن به دارایی‌های دیجیتالی طراحی شده‌اند. برای اینکه با نحوه کارکرد کیف پول‌های ارز دیجیتال آشنا شوید بهتر است ابتدا بلاکچین و نحوه ذخیره اطلاعات در آن را درک کنیم.

بلاکچین یک دفتر کل عمومی است که اطلاعات را در قالب بلوک‌هایی ذخیره می‌کند. این اطلاعات در واقع سوابق تمام تراکنش‌ها و موجودی‌هایی هستند که در هر آدرس نگهداری می‌شوند. بنابراین در بلاکچین، کیف پول‌های صاحب این دارایی‌ها نیز، مشخص می‌شوند. برخلاف تصور عموم، رمز‌ارزها در «داخل» کیف پول ذخیره نیستند؛ بلکه تمام آن‌ها بر روی بلاکچین قرار دارند و کیف پول‌ها تنها به شما این امکان را می‌دهند که به رمز‌ارزهای خود دسترسی داشته باشید. کیف پول‌های ارز دیجیتال، آدرس‌ها را ذخیره می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند تا رمز‌ارزها را به محل دیگری منتقل کرده یا از یک کیف پول دیگر، رمز‌ارز دریافت کنید. 

بیشتر کیف‌ پول‌های ارز دیجیتال به شما امکان ارسال، دریافت و ذخیره ارزهای دیجیتال را می‌دهند. برخی از آن‌ها نیز قابلیت خرید و یا خرج کردن ارزهای دیجیتال را دارند. برخی نیز ویژگی‌های اضافی دیگری مانند جابه‌جایی بین توکن‌ها و یا امکان استیک کردن (سرمایه‌گذاری) توکن در ازای دریافت مقدار ثابتی سود، را دارند. علاوه بر موارد گفته شده، بعضی از کیف پول‌ها امکان دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز ساخته شده روی شبکه‌های مختلف بلاکچین را نیز به شما می‌دهند.

کلید عمومی و کلید خصوصی

برای آنکه امنیت کیف پول‌ها حفظ شود از دو کلید رمزنگاری شده که به آن‌ها کلید عمومی و کلید خصوصی می‌گویند، استفاده می‌شود. 

کلید‌های عمومی مشابه شماره حساب بانکی شما عمل می‌کنند. این کلید رشته‌ای طولانی از اعداد تصادفی است که می‌توانید آن را با سایر افراد، مانند صرافی‌های رمزارز به اشتراک بگذارید و نگران امنیت کیف پول خود نباشید. کلید عمومی به شما اجازه می‌دهد که تراکنش‌هایی دریافت رمزارز را انجام دهید. آدرس کیف پول شما هم معمولاً شکل فشرده شده‌ای از همان کلید عمومی است.

در سوی دیگر، کلید خصوصی قرار دارد که همیشه باید خصوصی و در امنیت کامل نگهداری شود. کلید خصوصی به شما اجازه‌ی دسترسی به رمز‌ارز در بلاکچین را می‌دهد. بنابراین، اگر کسی به کلید خصوص شما دسترسی داشته باشد، گویا به خود رمزارزهای داخل کیف پول شما دسترسی دارد. از این کلید برای خرج کردن دارایی‌ها استفاده می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت اگر کسی به کلید خصوصی کیف پول شما دسترسی داشته باشد، می‌تواند دارایی‌های شما را خرج کند. بنابراین، یادتان باشد که هرگز نباید کلید خصوصی کیف پول خود را در اختیار کسی قرار دهید.

انواع کیف پول‌ ارز دیجیتال

به‌صورت‌کلی می‌توان کیف ‌پول‌های ارز دیجیتال را به دو دسته نرم‌‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم کنیم:

کیف ‌پول‌های نرم‌افزاری شامل نرم‌افزارهای کامپیوتری، افزونه‌های مرورگر و یا اپلیکیشن‌های تلفن همراه می‌شوند. استفاده از این کیف ‌پول‌ها آسان است و ساخت آن‌ها هزینه‌ای ندارد و به آسانی می‌توانید رمز‌ارزها را با استفاده از آن‌ها دریافت، واریز و یا نگهداری کنید. توجه داشته باشید، از آنجایی که دارایی‌ها در کیف پول نرم‌افزاری به صورت آنلاین نگهداری می‌شوند به این کیف ‌پول‌ها «کیف ‌پول داغ – Hot Wallet» نیز می‌گویند.

کیف ‌پول‌های سخت‌افزاری هم کار مشابهی انجام می‌دهند، ولی این کیف پول‌ها، دستگاه‌هایی مانند USB‌ هستند که باید به کامپیوتر شما متصل شوند تا اطلاعات موجود در کیف پول را فراخوانی کنند. از آنجایی که کلیدهای خصوصی این کیف پول‌ها به‌صورت آفلاین یا سرد (cold) ذخیره می‌شود، امنیت به مراتب بالاتری از کیف پول‌های نرم‌افزاری دارند. در ادامه، این دو نوع کیف پول را به صو‌رت کامل بررسی می‌کنیم.

کیف‌ پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال

کیف پول سخت‌افزاری، دستگاه‌هایی هستند که رمزارز‌ها را به‌صورت آفلاین نگهداری می‌کنند. این دستگاه‌ها معمولاً از طریق پورت USB به کامپیوتر متصل می‌شوند. از آنجایی‌که این کیف‌پول‌ها کلیدهای شما را خارج از کامپیوتر نگهداری می‌کنند؛ بنابراین امنیت بالایی دارند.

علی‌رغم این مزیت، باید در نظر داشته باشید که قیمت این نوع از کیف پول‌ها بالاست و علاوه بر آن استفاده از آن‌ها به نسبت کیف پول‌های نرم‌افزاری کمی دشوارتر است. این کیف پول‌ها با توجه به امنیت فوق‌العاده‌ای که برایتان ایجاد می‌کنند برای نگهداری بلندمدت دارایی‌های دیجیتال بهترین گزینه هستند.

کیف‌ پول نرم‌افزاری

کیف پول نرم‌افزاری، معمولاً‌ یک نرم‌افزار کامپیوتری یا اپلیکیشن موبایل است که کلید خصوصی (Private Key) شما را به‌صورت آنلاین نگهداری می‌کند. باید توجه داشته باشید که کیف پول‌های نرم‌افزاری عموماً برای معامله یا نگهداری چند رمزارز کاربرد دارند، درحالی‌که نمونه‌های سخت‌افزاری برای عموم رمزارزها استفاده می‌شوند.

برخی کیف پول‌های نرم‌افزاری تحت وب هستند. بنابراین همواره ممکن است در معرض تهدید‌هایی قرار داشته باشند. برخی دیگر روی تلفن همراه و لپ‌تاپ‌ نصب شده و کلیدهای خصوصی را در حافظه داخلی دستگاه ذخیره می‌کنند. از آنجایی که این دستگاه‌ها نیز به اینترنت متصل می‌شوند،‌ به همین دلیل امنیت آن‌ها به نسبت کیف پول‌های سخت‌افزاری تاحدی پایین‌تر است. 

نکته مهم:

اگر از کیف ‌پول‌های نرم‌افزاری استفاده می‌کنید، ممکن است دسترسی به کلیدهای خصوصی کیف پول خود را از دست بدهید، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم همیشه نسخه‌های پشتیبان تهیه کنید تا سرمایه خود را برای همیشه از دست ندهید.

۳ نوع اصلی کیف ‌پول‌های نرم‌افزاری شامل موارد زیر می‌شود:

  • کیف ‌پول‌های تحت وب: کیف ‌پول‌هایی مانند متامسک (MetaMask) که در قالب یک افزونه مرورگر در دسترس شما قرار می‌گیرند. استفاده از این کیف پو‌ل‌ها آسان است و به راحتی می‌توانید از آن‌ها برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) استفاده کنید.
  • کیف ‌پول‌های دسکتاپ: کیف پول الکتروم (Electrum Wallet) جزو این دسته است و در قالب نرم‌افزار روی کامپیوتر و یا لپ‌تاپ شما نصب می‌شود.
  • کیف ‌پول همراه: این کیف ‌پول‌ها روی گوشی‌های هوشمند نصب شده و تمام امکانات را به همراه خود دارند. این کیف پول‌ها، همچنین امکان اسکن کدهای QR برای پرداخت را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

تقریباً‌ تمام این کیف ‌پول‌ها کار مشابهی انجام می‌دهند. ولی هر یک از آن‌ها برای افراد و اهداف خاصی مناسب‌تر است.

کیف پول‌های کاغذی

کیف پول‌های کاغذی نوع دیگری از کیف ‌پول‌های ارز دیجیتال هستند که از آن‌ها برای نگهداری کلیدهای خصوصی استفاده می‌شود. ولی از آنجایی که ساخت و استفاده از کیف ‌پول‌های کاغذی ریسک بالای اشتباه و خطای انسانی را به همراه دارد، استفاده از آن‌ها برای نگهداری سرمایه‌های سنگین و حجم بالایی از رمزارز چندان توصیه نمی‌شود. البته فراموش نکنید در صورتی که تمایل دارید از این کیف پول استفاده کنید باید در حفظ و نگهداری کاغذی که بر روی آن کلید خصوصی شما درج شده، دقت لازم را داشته باشید.

دسته‌بندی دیگری از کیف ‌پول ارز دیجیتال

همان‌طور که بالاتر بیان کردیم، کیف ‌پول‌های ارز دیجیتال عموماً به ۲ دسته‌ی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم می‌شوند. اما با این حال، دسته‌‌بندی‌های دیگری هم وجود دارد که آن‌ها هم به عنوان زیرمجموعه‌های همان دسته‌بندی فوق قرار می‌گیرند. بیایید نگاهی به این طبقه‌بندی کیف ‌پول‌ها نیز داشته باشیم.

کیف ‌پول‌های میزبانی شده

استفاده از کیف ‌پول‌های میزبانی شده (Hosted Wallets) بسیار آسان است و به همین خاطر محبوبیت بالایی دارند. این کیف ‌پول‌ها مستقیماً‌ توسط صرافی‌ای که از آن خرید و فروش می‌کنید «میزبانی» می‌شوند. بنابراین شاید آن‌ها را به اسم کیف ‌پول صرافی‌ (Exchange Wallet) نیز بشناسید. اگر یک رمزارز را از یک صرافی خریداری کرده و آن را در همان‌جا نگهداری کردید، شما در حال استفاده از این کیف پول‌ها هستید. بنابراین کیف پول صرافی مزدکس یک کیف پول میزبانی شده محسوب می‌شود.

استفاده از کیف پول‌های میزبانی شده به این معنا است که صرافی خودش اطلاعات کلید خصوصی شما را به صورت آنلاین نگهداری می‌کند. همین امر اگرچه فرآیند خرید و فروش را برای شما آسان می‌سازد،‌ ولی باعث آسیب‌پذیر شدن این کیف پول‌ها نیز می‌شود. با ارتقا تکنولوژی در سال‌های اخیر، امنیت این کیف‌پول‌ها نیز در حال افزایش است ولی در کل برای نگهداری بلندمدت دارایی پیشنهاد می‌شود از سایر کیف‌پول‌ها استفاده کنید.

کیف پول‌های میزبانی شده ممکن است کاربردهای محدودتری داشته باشند و اجازه خرید و فروش برخی از رمزارزها را نداشته باشید. از سوی دیگر،‌ فراموشی رمز عبور و اطلاعات کلید خصوصی دیگر جای نگرانی نخواهد داشت. چراکه صرافی به اطلاعات شما دسترسی داشته و می‌تواند به شما کمک کند.

کیف پول‌های غیرحضانتی

کیف پول‌های غیرحضانتی (Non-custodial wallets) به شما اجازه می‌دهند تا بدون دخالت شخص سوم، کنترل کاملی روی رمزارزهای خود داشته باشید. این کیف پول‌های نرم‌افزاری عموماً آزادی عمل و امکانات بیشتری از کیف پول‌های میزبانی شده دارند. برای مثال، اگر به خرید NFT و یا استیکینگ رمزارز (فرایندی که طی آن رمزارز شما در خدمت و پشتیبانی از شبکه بلاکچین قرار می‌گیرد و در ازای آن جایزه دریافت می‌کند) علاقه دارید، بهتر است از یک کیف پول غیرحضانتی استفاده کنید.

با استفاده از این کیف ‌پول‌ها، رمزارزهای شما تنها از طریق کلید خصوصی قابل دسترس خواهند بود و هیچ‌کس جز شما به این کلید دسترسی ندارد. از آنجایی که شما تنها فردی هستید که این کلید خصوصی را مدیریت می‌کنید، نگهداری از آن اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌کند. اگر کلید خصوصی را گم کنید، دیگر به دارایی‌های خود دسترسی نخواهید داشت. از طرف دیگر، اگر شخصی از کلید خصوصی شما مطلع شود، دارایی‌های شما در خطر سرقت قرار خواهد گرفت.

مزایا و معایب کیف ‌پول های ارز دیجیتال

مزایای استفاده از کیف ‌پول‌های ارز دیجیتال شامل موارد زیر می‌شود:

  • مالکیت بر پول و سرمایه: اگر کلید خصوصی خودتان را داشته باشید، بنابراین آن رمزارز فقط به خود شما تعلق خواهد داشت. این در حالیست که در سیستم مالی سنتی، پولی که در بانک قرار دارد به عنوان دارایی‌های بانک شمرده می‌شود.
  • قابلیت ارسال تراکنش به هرکس و در هر زمانی: رمزارزهای غیرمتمرکز ضد سانسور هستند و توسط هیچ شبکه و مرجعی کنترل نمی‌شوند. بنابراین، امکان سانسور و محدود کردن تراکنش‌ها وجود ندارد و می‌توانید به‌راحتی با هر شخص دیگری مراودات مالی داشته باشید.

استفاده از این کیف پول‌ها معایبی نیز دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مسئولیت کاربر: اینکه شما بانک خودتان باشید به این معنا خواهد بود که شما مسئول همه چیز هستند. هر مشکلی هم ایجاد شود، هیچ‌کس به شما پاسخگو نخواهد بود. از سوی دیگر، احتمال اشتباه در ارسال تراکنش و از بین رفتن رمزارز نیز چندان کم نیست.
  • منحنی یادگیری: استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال مستلزم آشنایی با برخی مفاهیم اولیه کامپیوتر است. علاوه بر این، کاربران باید با مدل‌های جدید اکوسیستم‌های مالی آشنا باشند.

چطور بهترین کیف پول ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین و مناسب‌ترین کیف پول ارز دیجیتال، بستگی به تجربه و فعالیت قبلی شما در زمینه رمزارزها خواهد داشت. با این حال، در زمان انتخاب کیف پول، سعی کنید به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشید.

امنیت

اپلیکیشن‌های بانکداری سنتی گزینه‌های امنیتی زیادی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند تا از سرمایه خود محافظت کنند. کیف پول‌ها نیز ویژگی‌ها و گزینه‌های امنیتی متفاوتی دارند. هرکدام از آن‌ها روی جنبه‌های مختلفی از امنیت متمرکز شده‌اند. بنابراین، قبل از اعتماد کردن به آن‌ها و قراردادن سرمایه‌ خود، بهتر است همه چیز را به خوبی بررسی کنید.

نرخ و کارمزد

کارمزد تراکنش ممکن است متفاوت باشد. ممکن است کیف پول شما میزان کارمزد را روی خودکار تعریف کرده باشد تا تراکنش سریع‌تر انجام شود. ولی اگر قصد صرفه‌جویی در هزینه‌ها را داشته باشید، برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال این امکان را به شما می‌دهند تا کارمزد مدنظر خودتان را وارد کنید. ولی یادتان باشد که انجام این کار ممکن است باعث زمان‌گیر شدن انجام تراکنش شما شود.

تنوع رمزارزها

برخی از کیف پول‌ها از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند، ولی برخی دیگر تنها از گزینه‌های محدودی پشتیبانی می‌کنند. حتماً این گزینه را در نظر داشته باشید. از خودتان بپرسید چقدر احتمال دارد که رمزارزهای مختلفی را خرید و فروش کنم؟

 پشتیبانی مشتری

برخی شرکت‌ها پشتیبانی ۲۴ ساعت و ۷ روز هفته دارند. توجه به این معیار هم می‌تواند در تصمیم‌گیری شما مؤثر باشد. ولی یادتان باشد در صورت انجام تراکنش‌های اشتباه، کاری از پشتیبانی کیف پول برنمی‌آید.

دسترسی

از چه دستگاهی برای معامله رمزارزها استفاده می‌کنید؟ این عامل می‌تواند در انتخاب کیف پول به شما کمک کند. اگر از کامپیوتر استفاده می‌کنید، بهتر است یک کیف پول نسخه دسکتاپ و یا حتی کیف پول سخت‌افزاری تهیه کنید. افرادی که بیشتر معاملات و کارهای خود را با گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهند، بهتر است از اپلیکیشن‌های موبایل و یا نسخه‌های تحت وب استفاده کنند.

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲

همان‌طور که بیان شد، انتخاب کیف پول مناسب تا حد زیادی به نیازهای شما بستگی دارد. با این حال، در ادامه چند مورد از بهترین و محبوب‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال را به شما معرفی می‌کنیم.

کیف پول Trust Wallet

تراست ولت یک مجموعه مستقل بود، ولی در سال ۲۰۱۸ توسط مجموعه بایننس (Binance) خریداری شد. در حال حاضر، Trust Wallet کیف پول رسمی بایننس بوده و به زنجیره هوشمند بایننس متصل است.

اگر قصد معامله رمزارز بایننس را داشته باشید، باید از این کیف پول استفاده کنید. جدا از این موضوع، این کیف پول از طیف بسیار وسیعی از رمزارزها نیز پشتیبانی می‌کند. از سوی دیگر، Trust Wallet اگرچه یک کیف پول داغ (تحت وب و آنلاین) است، ولی از ابزارهای مختلفی برای افزایش امنیت استفاده می‌کند. استفاده از تأیید دوعاملی، Google Authentication و یا تأیید از طریق پیامک و ایمیل را می‌توان جزو این موارد دانست. 

اگر تمایل دارید که سهولت استفاده از کیف پول‌های داغ، ولی امنیت استفاده از کیف پول سرد (سخت‌افزاری) را تجربه کنید، خوب است بدانید که Trust Wallet تمام رمزارزها و اطلاعات خود را روی سرورهای فیزیکی نگهداری می‌کند. اگرچه ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، ولی شبیه به این است که از یک کیف پول سرد استفاده می‌کنید.

علاوه بر این، کارمزدها در این کیف پول بسیار ناچیز هستند. در واقع، Trust Wallet هیچ کارمزدی از شما دریافت نمی‌کند. تنها کارمزدی که باید پرداخت کنید، هزینه‌های غیر قابل اجتناب مربوط به کارمزد تراکنش‌های بلاکچین است که به ماینرها جهت تایید تراکنش‌ها داده می‌شود و Trust Wallet در این کارمزد هیچ دخل و تصرفی ندارد.

یکی از اصلی‌ترین ایرادها و نقاط ضعف این کیف پول، موبایل محور بودن آن است. این کیف پول نسخه‌های دسکتاپ و تحت وب ندارد و تنها از طریق گوشی‌های هوشمند می‌توانید از آن استفاده کنید.

کیف پول Huobi Pro

Huobi Pro یک کیف پول ساده و چند زنجیره است. البته منظور از ساده این است که این کیف پول برای تأیید تراکنش‌ها نیازی به دانلود تمام بلاکچین ندارد. در عوض، تنها از سربرگ بلاک‌ها استفاده می‌کند و همین باعث شده تا آن را ساده بنامیم. فکر نکنید که این کیف پول از لحاظ امکانات و ویژگی‌ها ساده است! از لحاظ کارکردی، Huobi Pro امکانات زیادی دارد؛ تا جایی‌که برخی آن را بیش از حد می‌دانند. 

کیف پول Huobi Pro، بیش از ۱۰۰۰ رمزارز مختلف را پشتیبانی می‌کند و مستقیماً‌ از طریق صرافی Huobi Pro می‌توانید آن‌ها را خرید و فروش کنید. بیشتر ارزهای فیات نیز در این کیف پول پشتیبانی می‌شوند. 

یکی از ویژگی‌های عجیب و خاص Huobi Pro، گارانتی کردن دارایی‌ها است. هنوز دقیقاً سازوکار آن مشخص نیست، ولی به نظر می‌رسد اگر دارایی شما به‌خاطر ارور و خطاهای شبکه از بین رود، این کیف پول ضرر شما را جبران می‌کنند.

 کیف پول Coinbase Wallet

Coinbase یکی از اولین کیف پول‌های ارز دیجیتال است و در سال ۲۰۱۲ تأسیس شده بود. این کیف پول نیز در دسته کیف پول‌های داغ قرار می‌گیرد. سازندگان Coinbase، ادعا دارند که کاربری دوگانه موبایل و کامپیوتر (دسکتاپ) دارند. ولی پشتیبانی از دسکتاپ تنها محدود به یک افزونه مرورگر کروم است.

یکی از مزایای این کیف پول، ادغام مناسب آن با صرافی Coinbase است که یکی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال محسوب میشود. اگرچه کیف پول Trust Wallet به مجموعه بایننس تعلق دارد، ولی کاربری اصلی آن تنها محدود به همان کیف پول است. ولی کوین‌بیس کاربری کیف ‌پول و صرافی را به‌نوعی ادغام کرده و این موضوع باعث سهولت استفاده و معامله می‌شود. بنابراین شما تنها به یک حساب کاربری احتیاج دارید تا به همه چیز دسترسی پیدا کنید.

Coinbase در ابتدا تنها از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کرد، ولی امروزه ارزهای بسیار متنوعی را در لیست خود جای داده و نام تمام رمزارزهای معروف در این لیست دیده می‌شود. این کیف پول در حال حاضر از بیش از ۵۰۰ رمزارز مختلف پشتیبانی می‌کند. 

در میان سایر مزایای Coinbase، می‌توان به سادگی و جذابیت رابط کاربری، امنیت بالا و گزینه‌های امنیتی آن اشاره کرد. اگر در زمینه معامله رمزارزها حرفه‌ای هستید، می‌توانید نسخه پیشرفته این کیف پول را نیز تهیه کنید که امکانات بیشتری به شما خواهد داد.

کیف پول سخت افزاری Trezor

اگر تمایل دارید یک کیف پول سرد (سخت‌افزاری) تهیه کنید، Trezor می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. Trezor یک کیف پول سرد است. بنابراین اطلاعات رمزارزهای شما از محیط اینترنت دور خواهند بود. این کیف پول از طیف بسیار وسیعی از رمزارزها پشتیبانی می‌کند، استفاده از آن آسان است و امنیت بسیار بالایی نیز دارد. برای دسترسی به محتویات باید از رمزعبور استفاده کنید و تمام محتویات به‌صورت رمزگذاری شده روی دستگاه وجود دارند.

کیف پول سخت‌افزاری Ledger

کیف پول Ledger گزینه مناسب دیگری برای طرفداران کیف ‌پول‌های سرد است. Ledger یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در زمینه فروش کیف پول‌های سخت‌افزاری است. امکان اتصال از طریق بلوتوث، ارائه اپلیکیشن اختصاصی، رمزنگاری محتویات و پشتیبانی از بیش از ۱۸۰۰ دارایی را می‌توان جزو ویژگی‌های آن دانست.

چگونه یک کیف پول ارز دیجیتال بسازیم؟

شما به راحتی و به صورت کاملا رایگان می توانید یک کیف پول ارز دیجیتال بسازید. برای ساخت این کیف ‌پول‌ها باید آدرس ایمیل و رمز عبور خودتان را مشخص کنید. سپس یک ایمیل جهت تایید حساب برای شما ارسال می‌شود. هنگامی که فرآیند ثبت نام به اتمام می‌رسد، یک شناسه منحصر به فرد (مشابه شماره حساب بانکی) به شما اختصاص پیدا می‌کند. برای نقل و انتقال دارایی باید از این شناسه استفاده کنید. دارندگان کیف پول بلاک‌چین باید از طریق ورود به وب‌سایت آن کیف ‌پول و یا دانلود اپلیکیشن‌های مورد، به کیف‌ پول الکترونیکی خود دسترسی داشته باشند.

وقتی وارد حساب کاربری خود شدید، مقدار دارایی ارزهای دیجیتال خود و همچنین آخرین تراکنش‌هایتان را مشاهده خواهید کرد. کاربران همچنین می‌توانند به نمودارهای قیمتی دسترسی داشته باشند و ارزش رمزرازهای خود را به ارزهای فیات مورد نظر مشاهده کنند.

چطور با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال تراکنش انجام دهیم؟

هرکدام از این کیف پول‌ها تفاوت‌های ظریفی با یکدیگر دارند. در ادامه مراحل کلی مربوط به ارسال و یا دریافت وجوه با استفاده از کیف پول‌های بلاکچین یا ارز دیجیتال را به معرفی می‌کنیم.

برای دریافت مبلغ، شما باید یک آدرس (که به عنوان Public Key  شناخته می‌شود) را از کیف پول خود دریافت کنید. گزینه‌ی Generate Address را روی کیف پول فشرده و آدرس و یا کد QR ایجاد شده را برای فردی ارسال کنید که قصد دارد رمزارزی را برای شما ارسال کند.

برای ارسال رمزارز، شما باید این آدرس را از مخاطب خودتان دریافت کنید. سپس روی گزینه‌ی Send کلیک کرده و آدرس کیف پولی که قصد انتقال به آن را دارید، وارد کنید. سپس حجم انتقال را نیز انتخاب کرده و کلیک Confirm را بزنید. 

هنگام ارسال رمزارز، توصیه ما این است که در ابتدا حجم کمی را به عنوان آزمایش انتقال داده و اگر همه چیز طبق روال بود، حجم مورد نظر را وارد کنید. همچنین توجه داشته باشید که بخش کوچکی از این تراکنش به عنوان کارمزد برای ماینرها واریز خواهد شد.

نکته‌ی خیلی مهم

هنگام ارسال تراکنش‌ها حتماً توجه داشته باشید که رمزارز را به آدرس کیف ‌پولی از نوع رمزارزش مشابه ارسال می‌کنید. برای مثال، اگر بیت‌کوین را به آدرس بیت‌کوین کش ارسال کنید، تمام حجم انتقال برای همیشه گم خواهد شد و دیگر به آن دسترسی نخواهید داشت.

هر مرتبه‌ای که کاربران درخواستی را ثبت می‌کنند، آدرس خاص و جدیدی تولید می‌شود. این فرایند بسیار شبیه به انتقال پول بین بانکی و کارت به کارت است، با این تفاوت که آدرس‌ها هر مرتبه متفاوت خواهد بود.  کاربران همچنین می‌توانند رمزارزهای مختلف را به یکدیگر تبدیل کنند. این کار راهکاری مناسب برای تغییر رمزارزها،‌ بدون خارج شدن از کیف پول امن است. در این حالت،‌ کاربران نرخ برابری رمزارزهای مختلف را مشاهده کرده و می‌توانند در ازای پرداخت یک رمزارز، رمزارز دیگری دریافت کنند. 

جمع‌بندی

پاسخ به این سؤال که «کیف پول رمزارز» چیست را می‌توان به‌صورت بسیار خلاصه به این شکل بیان کرد که این کیف‌ پول‌ها شبیه به یک بانک رمزارز هستند که تنها خود شما روی آن کنترل دارید. استفاده از کیف‌ پول‌های نرم‌افزاری سهولت بیشتری دارند، ولی کیف ‌پول‌های سخت‌افزاری از امنیت بالاتری برخوردارند. برای شروع، بهتر است کمی تحقیق کرده و کیف پول مناسب برای نیازهای خودتان را پیدا کنید. هنگام این جستجو، مسائلی مانند کارایی، هزینه و امنیت را حتماً در نظر داشته باشید. در انتها، توصیه ما این است که اگر قصد خرید و فروش مداوم رمزارزها را دارید بهتر است از کیف پول‌های آنلاین مانند کیف پول صرافی‌هایی مانند مزدکس استفاده کنید، اما حتما مسائل امنیتی آن را رعایت کنید. اگر قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت با حجم بالایی از سرمایه نیز دارید، بهتر است از کیف ‌پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *