آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
۵ پیش‌بینی برتر آینده بلاکچین توسط کارشناسان امنیت سایبری

۵ پیش‌بینی برتر آینده بلاکچین توسط کارشناسان امنیت سایبری

سال 2022 برای صنعت کریپتو چندان مساعد نبود و در سال 2023 هم با توجه به چشم‌انداز مالی متغیر و گاهاً گیج‌کننده کریپتو، پیش‌بینی‌هایی از فروپاشی غریب‌الوقوع تا پذیرش کلی این صنعت دست به دست می‌شوند. اکثر تحلیلگران معتقدند که بلاکچین همه چیز را برای همیشه تغییر خواهد داد؛ درست مانند بیگ دیتا و هوش مصنوعی. اما این امر یک شبه اتفاق نمی‌افتد. آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که این صنعت به کدام سو پیش می‌رود؟ ترندهای خاص فضای کریپتو به ما اجازه می‌دهد تا پنج پیش‌بینی علمی درخصوص آینده بلاکچین انجام دهیم. با ما در این مقاله از آکادمی مزدکس همراه باشید. 

پیش‌بینی 1: شفافیت بی‌سابقه با اثبات حسابرسی ذخایر

ورشکستگی صرافی FTX مانع پذیرش کریپتو از سوی جریان اصلی شد و تصویر این صنعت را از نظر قابلیت اطمینان خدشه‌دار کرد. اما چه از طریق مقررات، خود تنظیمی یا ترکیبی از هر دو، این صنعت راهی برای حل مشکل اعتماد پیدا خواهد کرد. اما چگونه اعتماد را افزایش دهیم؟ تکنیک‌های رمزنگاری دیجیتال، اعتماد از دست رفته را به فضای Web3 باز می‌گرداند. سه مرحله برای بازگرداندن اعتماد به کریپتو عبارتند از:

  • افزایش شفافیت
  • تضمین امنیت
  • شناسایی ریسک‌ها 

حسابرسی اثبات ذخایر محتمل‌ترین راه‌حل برای افزایش شفافیت است. بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال و اینفلوئنسرهای رمزارز، پشت این ایده هستند. هدف اینکار اثبات پرداخت بدهی و تحت وثیقه کامل بودن یک صرافی است تا اطمینان حاصل شود که می‌تواند بدهی خود را به مشتریان بازپرداخت کند.

اثبات درخت مرکل

در حال حاضر، برخی صرافی‌ها از روش مرکل برای اثبات پرداخت بدهی استفاده می‌کنند. تکنیک درخت مرکل این فرآیند را خصوصی‌تر از ارائه فهرست تمام سپرده‌ها و کوین‌ها (اثبات بدهی) و همچنین مالکیت کلیدهای خصوصی (اثبات دارایی) می‌کند. درخت مرکل شامل یک شبکه از گره‌هاست که هر گره از یک جفت بالانس و هش تشکیل شده است. هر بالانس و هش شامل مجموع دو جفت نود قبلی خود است. بنابراین، تکنیک درخت مرکل هم صحت اطلاعات و هم حریم خصوصی را ارائه می‌دهد. این روش در عین حالی که خصوصی بودن داده‌ها را تضمین می‌کند، اعلام می‌کند نهاد مربوطه دارای وجوه لازم برای بازپرداخت است.

اثبات دانش صفر (ZK-SNARKs)

یک رویکرد نوآورانه‌تر برای شفافیت استفاده از ZK-SNARK است. به گفته ویتالیک بوترین، از بنیانگذاران اتریوم، ZK-SNARK ها بسیار قدرتمند هستند و «حریم خصوصی را در اثبات بدهی بسیار ساده بهبود می‌بخشند.

چنین فناوری قدرتمند و انقلابی را می‌توان نه تنها برای صرافی‌ها، بلکه برای اعطلای وام نیز تطبیق داد. به نوعی، این پروتکل می‌تواند به شناسایی کلاهبرداری یا فعالیت‌های مخرب در انواع وام دهی کمک و خطرات حملات فلش وام را کاملاً خنثی کند.

ما همچنین می‌توانیم از این رویکرد قدرتمند برای اثبات دارایی‌ها استفاده کنیم. ما باید دارایی‌ها را ثابت کنیم تا نشان دهیم که هر واحد، دارای کلیدهای خصوصی کوینهای X برای بازپرداخت به کاربران است. در شرایط فعلی که صرافی‌ها کوین‌های خود را روی کیف پول‌های سرد ذخیره می‌کنند، اثبات هر چیزی بسیار گران و خسته‌کننده است. گزینه دیگر، داشتن چند آدرس عمومی بلند مدت است. این مورد نسبتاً ساده است و در حال حاضر اکثر صرافی‌ها از آن استفاده می‌کنند. اما این روش آنقدر که باید خصوصی یا امن نیست. ما می‌توانیم آن را با داشتن آدرس‌های زیاد، استفاده برای چند تراکنش، و کار با حسابرس برای انتخاب «تصادفی» آدرس‌ها برای اثبات مالکیت، بهبود بخشیم. یک قدم رو به جلو استفاده از فناوری ZKP خواهد بود (یعنی همه آدرس‌ها را به صورت چند امضایی تنظیم و یک اثبات دانش صفر را روی بلاکچین اجرا کنیم).

علاوه بر این، واحد مورد حسابرسی از نظر تئوری می‌تواند وجوه را برای اثبات وثیقه بودن به آدرسی خاص منتقل و پس از تکمیل حسابرسی، وجوه را به جای دیگری انتقال دهد. این حرکت به جلو و عقب، عملی ناعادلانه خواهد بود. ما میتوانیم به‌جای تکیه بر یکپارچگی واحد معاملاتی، اثبات پرداخت بدهی را به صورت بلادرنگ انجام دهیم یا حتی یک روال ثابت برای اثبات ذخایر برای همه صرافی‌ها ایجاد کنیم. حسابرسی اثبات ذخایر را می‌توان به پوشش تقریباً بلادرنگ ارتقا داد.

نکته اصلی این است که فناوری انقلابی ZK-rollup یا مفهوم اعتبارسنجی (روشی رمزنگاری برای جلوگیری از سرقت وجوه کاربران توسط نهادها) چشم‌انداز صرافی‌های ارز دیجیتال را تغییر می‌دهد. به‌جای داشتن صرافی‌های متمرکز، طیف متنوع‌تری از گزینه‌های غیرمتمرکز خواهیم داشت که هم از کارایی (به لطف تمرکز) و هم اعتماد (به لطف تکنیک‌های رمزنگاری که از سوء استفاده از وجوه جلوگیری می‌کند) برخوردار هستند.

به طور کلی، Proof of Reserves گام بزرگ بعدی برای صنعت Web3 است، و همچنین مرزهای تکنیک‌های رمزنگاری را برای اثبات شفافیت افزایش می‌دهد.

پیش‌بینی 2: ذهنیت اول امنیت

نیروهای بازار، امنیت را به یک ضرورت تبدیل می‌کنند. حسابرسی قراردادهای هوشمند، پاداش‌های کشف باگ و نفوذپذیری‌ها به جای تفاوت، به نقطه اشتراک تبدیل می‌شوند. ما شاهد یک تغییر عظیم به سمت امنیت و چرخه توسعه نرم‌افزار ایمن و عملیاتی خواهیم بود.

چرخه عمر توسعه نرم افزار امن

هدف از چرخه توسعه نرم‌افزار ایمن جلوگیری از هک و سوء استفاده از همان ابتدا است. ما در آینده شرکت‌های Web3 را خواهیم داشت که شیوه‌های SDL سفت و سختی را ایجاد می‌کنند که برای Web2 رایج‌تر است.

امنیت عملیات

امنیت عملیات دوباره اهمیت پیدا می‌کند زیرا معضل نقض داده، سازمان‌ها را آزار می‌دهد. شرکت‌های Web3 با اجرای SOC-2 ،ISO 27001 و تست نفوذ، فرآیندهای OpSec را برای جلوگیری از گم شدن کلید خصوصی و انواع نقض داده راه‌اندازی خواهند کرد.

محصولات و روندهای نوآورانه امنیت سایبری:

  • استانداردسازی الزامات ممیزی قرارداد هوشمند
  • تجزیه و تحلیل و داده‌های عینی برای درک بهتر ریسک‌ها (از جمله داده‌های مربوط به دارایی‌ها در مقابل بدهی‌ها)
  • بیمه پروژه‌های رمزنگاری و سبدهای سهامی
  • نظارت فعال پس از حسابرسی
  • برنامه‌های باگ بونتی برای شناسایی آسیب پذیری‌ها به صورت مداوم و استفاده از قدرت جامعه.

پیش‌بینی 3: مقررات

اخبار کریپتو فاقد اتفاقات هیجان‌انگیز نیست. برخی از آنها موجی از ورشکستگی را برای کل صنعت رمزارزها به ارمغان آورده‌اند. دیگر نام‌های بزرگی مانند Voyager ،Celsius و FTX بازیگران اصلی حوزه بلاکچین نیستند. برای جلوگیری از فریاد میلیون‌ها نفر پس از سقوط این پلتفرم‌های غول‌پیکر، برخی سرمایه‌گذاران به دنبال قوانین و مقرراتی هستند که بلاکچین را به فضایی امن‌تر تبدیل کرده و سارقان سایبری را دور کند.

بنابراین می‌توان انتظار داشت که به زودی مقررات سختگیرانه‌ای وضع شود. قانونگذاران ایالات متحده و سراسر جهان در تلاش‌اند تا آن را به درستی انجام دهند. اگرچه ممکن است مقررات دولتی با ذات بلاکچین در تضاد باشد، اما بسیاری از کارشناسان ادعا می‌کنند که این برای کل صنعت چیز خوبی خواهد بود زیرا:

  • ایجاد ثبات بیشتر در محیط بسیار فرار
  • حفاظت از سرمایه‌گذاران با به حداقل رساندن هرگونه رفتار متقلبانه
  • اجازه می‌دهد شرکت‌ها با دورنمایی روشن نوآوری کنند
  • به کاربران اعتماد بیشتری نسبت به کریپتو می‌دهد

پیش‌بینی 4: کاهش کربن

متاسفانه در حال حاضر هیچ چیز مثبتی در مورد تراکنش‌های بیت‌کوین وجود ندارد، زیرا هر تراکنش حدود 772 کیلوگرم دی اکسید کربن تولید می‌کند! قابل ذکر است که اتریوم سرانجام ادغام خود را تکمیل کرده است. تغییری از اجماع اثبات کار به اثبات سهام که قرار است باعث کاهش 98 درصدی مقدار مصرف انرژی این شبکه شود.

این تغییر می‌توانست یک شکست حماسی باشد، اما موفقیتی بزرگ بود که زمستان کریپتو فعلی را کمی گرمتر کرد. هرچند این پیروزی درمان همه بیماری‌های کریپتو نیست، اما همچنان خبر بسیار خوبی برای صنعت بلاکچین محسوب می‌شود. بسیاری دیگر از شبکه‌های بلاکچین مبتنی بر POW ممکن است از این روند پیروی کنند و به سمت نسخه‌ای کم مصرف‌تر از نظر انرژی حرکت کنند. اما بیت‌کوین، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار، احتمالاً از این جنبش «سبز سازی» کنار می‌ماند. امید چندانی برای تغییرات مشابه داخل این شبکه وجود ندارد و به نظر می‌رسد حامیان آن به الگوریتم POW متعهد هستند و معتقدند این الگوریتم غیر متمرکز تر و ایمن‌تر است.

پیش‌بینی 5: پذیرش بلاکچین در بخش‌های متعدد

در آینده موارد استفاده از بلاکچین بسیار گسترده خواهد شد و موارد استفاده واقعی آنها افزایش می‌یابد.

خرده فروشی

رشد بلاکچین با افزایش علاقه شرکت‌های جهانی در صنایع مختلف ادامه خواهد یافت. اگر غول‌هایی مانند آمازون شروع به پذیرش کریپتو کنند، با افزایش اعتماد به بلاکچین، یک اثر دومینو وار شروع می‌شود.

مدیریت هویت

شرکت‌های کوچک‌تر ممکن است به بلاکچین به‌عنوان یک پلتفرم هویت سنجی جهانی امن علاقه‌مند شوند. دولت‌ها از بلاکچین برای جایگزینی سیستم‌های قدیمی مبتنی بر کاغذ با سیستم‌های DLT که شفافیت و اعتماد بیشتری ارائه می‌دهند، استفاده خواهند کرد.

شرکت‌های بیمه

از قراردادهای هوشمند می‌توان برای تسهیل فرایند بیمه‌نامه‌های پیچیده استفاده کرد. هنگامی که شرایط خاصی برآورده شد، پرداخت‌ها به صورت خودکار انجام می شود که می‌تواند کل این صنعت را متحول کند.

مراقبت‌های بهداشتی

بخش مراقبت‌های بهداشتی از بلاکچین بسیار سود خواهد برد، زیرا بلاکچین به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا به طور مؤثرتری با داده‌های محرمانه کار کنند و تضمین می‌کند که هیچ شخص ثالثی آنها را پردازش نخواهد کرد.

بخش های دیگری که می تواند توسط بلاکچین متحول شود عبارتند از:

  • سرگرمی
  • رسانه های اجتماعی
  • هوش
  • فضای ذخیره ابری
  • مشاور املاک
  • حمل و نقل و غیره

البته همیشه شکاکانی هم وجود خواهند داشت که پتانسیل بلاکچین را نخواهند پذیرفت و به پیش بینی نابودی آینده آن ادامه می‌دهند.

صحبت پایانی

وقتی صحبت از آینده بلاکچین به میان است، باید به این نکته اشاره کنیم که امروزه افراد با استعداد زیادی در پلتفرم‌های سراسر جهان از جمله مزدکس در تلاشند تا بلاکچین را به یک واقعیت قابل اعتماد تبدیل کنند که نه تنها می‌تواند برای معاملات، بلکه برای ایجاد ارزش در حوزه‌هایی مانند مالی، سرمایه‌گذاری، تدارکات، حمل و نقل، آموزش، هنر، بهداشت و درمان استفاده شود. نظر شما درخصوص آینده بلاکچین و تاثیرات آن بر حوزه‌های مختلف چیست؟ با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *