آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
پنج دلیل برای ورود شرکت‌ها به صدور توکن بهادار

پنج دلیل برای ورود شرکت‌ها به صدور توکن بهادار

توکن سازی دارایی و عرضه توکن بهادار به تدریج در بین مشاغل محبوبیت پیدا کرده است. امروزه شرکت‌های زیادی به این رویکرد برای جذب سرمایه علاقه‌مند هستند. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار توکن بهادار تا سال ۲۰۲۷ به ۲۴ تریلیون دلار برسد! دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید از این ابزار سرمایه‌گذاری برای معاملات خود استفاده کنید. در این مقاله از آکادمی مزدکس به پنج دلیل اصلی برای صدور توکن‌های بهادار می‌پردازیم.

توکن بهادار چیست؟

توکن بهادار یک دارایی دیجیتال است که بر بستر بلاکچین ایجاد می‌شود و سهم مشخصی از مالکیت یک ابزار مالی خاص را به دارنده خود می‌دهد. اگر در مورد شرکت‌ها صحبت کنیم، این توکن‌ها می توانند سهام یا اوراق قرضه منتقل شده به بلاکچین باشند و سرمایه‌گذار می تواند حقوق ارائه شده توسط انواع خاص توکن‌ها را به دست آورد. به عنوان مثال، این ممکن است حق دریافت سود سهام، رای و غیره باشد. این رویکرد مزایای اساسی بسیاری دارد. به عنوان مثال، بلاکچین شفافیت، سرعت بالای تراکنش های مالی، حفاظت از داده های شخصی قابل اعتماد و غیره را فراهم برای این شکل جدید از اوراق بهادار تامین می کند.

برای آشنایی بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله توکن بهادار چیست؟ را در آکادمی مزدکس مطالعه کنید.

تفاوت بین توکن بهادار با توکن کاربردی چیست؟

توکن‌های بهادار و کاربردی از نظر فنی یکسان هستند. تفاوت های کلیدی در مدل اقتصادی و مقررات آنها نهفته است. توکن‌های کاربردی به عنوان بخشی از عرضه اولیه کوین (ICO) یا عرضه اولیه صرافی (IEO) صادر می‌شوند. در واقع هدف آنها تامین مالی جمعی برای پلتفرم‌های بلاکچینی است. بنابراین، صاحبان چنین توکن‌هایی فرصت‌های خاصی را در همان پلتفرم دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، توکن کاربردی ممکن است در ازای کالا یا خدمات، حق رای و غیره مبادله شوند. با افزایش قانونگذاری صنعت کریپتو اکنون حتی بیشتر تراکنش‌های توکن‌های کاربردی نمی‌توانند ناشناس باشند و به چک‌های KYC/AML نیاز دارند. علاوه بر این، اکنون فروش توکن‌های کاربردی که دارای ویژگی های توکن بهادار هستند اما با قوانین حوزه‌های قضایی خاص مطابقت ندارند، دشوارتر خواهد بود. بنابراین در حال حاضر بسیار محتمل‌تر است که کسب‌وکارها اگر بخواهند وارد حوزه دارایی‌های دیجیتال شوند، باید توکن بهادار صادر کنند.

توکن‌های بهادار تحت عنوان STO یا Security Token Offering صادر می‌شود و از نظر حقوقی، ابزارهای مالی کاملاً متفاوتی هستند. اول از همه، این توکن‌ها به عنوان اوراق بهادار شناخته می‌شوند. بر این اساس، شرکت صادرکننده موظف است الزامات قانونگذاری در کشور مربوطه را رعایت کند. این اتفاق امنیت بیشتری را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده و به جلوگیری از فعالیت‌های کلاهبرداری کمک شایانی می‌کند.

STOها از نظر ماهیت به IPOها (عرضه اولیه سهام) بیشتر شبیه هستند. سرمایه‌گذاران با خرید توکن‌های بهادار، در واقع سهام، اوراق قرضه یا مشتقاتی را خریداری کرده‌اند که در بلاکچین ذخیره شده است. این دارایی‌های دیجیتال عملاً به عنوان یک قرارداد سرمایه گذاری عمل می‌کنند. آنها می‌توانند مالکیت دارایی‌های خاص خارج از شبکه را تضمین و یا به دارندگان خود حقوق دیگری مانند پرداخت سود سهام اعطا کنند.

پنج دلیل برای صدور توکن‌های بهادار در سال ۲۰۲۳

توکن‌های بهادار به تدریج در سراسر جهان محبوبیت پیدا می‌کنند. این فناوری هم برای ناشران توکن و هم برای سرمایه‌گذاران جذاب است. در اینجا به پنج مزیت اصلی این فناوری برای شرکت ها اشاره می‌کنیم.

۱. نقدینگی بالا

توکن‌های بهادار به شما این امکان را می‌دهند که نقدینگی هر دارایی را افزایش دهید. این در مورد سهام نیز صدق می‌کند. توکن های بهادار به دو دلیل نقد پذیرتر هستند.

الف) مالکیت کسری

توکن‌های بهادار مالکیت کسری را فراهم می کنند. اگر یک دارایی خیلی گران باشد، تعداد محدودی از سرمایه‌گذاران می‌توانند روی آن سرمایه‌گذاری کنند. اما اگر این دارایی را به چند قسمت تقسیم کنید، حتی افرادی که بودجه کمی دارند هم می‌توانند روی آن سرمایه‌گذاری کنند. به همین دلیل، شرکت‌ها می‌توانند از طیف وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران وجوه جمع‌آوری کنند. این امر به ویژه برای صنایع پرریسک مانند شرکت‌های ماینینگ صادق است. توکن‌سازی به شما امکان می‌دهد سرمایه‌گذارانی را که مستعد معاملات پرریسک هستند جذب کنید، زیرا آنها مجبور نیستند مبالغ زیادی را سرمایه‌گذاری کنند.

ب) بازار ثانویه

نقدینگی توکن‌های بهادار علاوه بر مالکیت کسری، امکان تشکیل بازار ثانویه را نیز افزایش می‌دهد. در مورد اوراق بهادار سنتی، آنها ممکن است تنها در چند سال سود داشته باشند. در صورتی که از توکن‌های بهادار می‌توان خیلی سریعتر کسب درآمد کرد. اگر قیمت آنها در بورس افزایش یابد، سرمایه‌گذار می‌تواند توکن‌ها را بر روی یک پلتفرم تخصصی (مانند مزدکس) یا روی پلتفرم‌های p2p بفروشد. با این اتفاق شرکت‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاران گزینه‌ای جذاب‌تر خواهند شد، زیرا امکان خروج از بازار در هر زمان وجود دارد. این باعث گسترش کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در این حوزه خواهد شد.

۲. قابلیت برنامه‌ریزی

توکن بهادار قابل برنامه‌ریزی است. تمام رویه‌های  پیچیده را می‌توان به سادگی در این توکن برنامه‌ریزی کرد. به عنوان مثال شما می‌توانید مدیریت حقوق دارندگان توکن را خودکار کنید. در واقع، صاحبان توکن بهادار با سهامداران شرکت برابری می‌کنند. علاوه بر این، قراردادهای هوشمند را می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که تمام تعهدات طرفین به طور خودکار انجام شود. به عنوان مثال، اگر دارندگان حق رای دارند، امکان برگزاری مجامع سهامداران به صورت آنلاین وجود دارد.

روند تسویه حساب نیز می تواند کوتاه شود. نقل و انتقال سهام در سیستم سنتی مستلزم مستندات مناسب است که توکن بهادار این رویه‌ها را  تسهیل می‌کند. اگر این توکن‌ها از طریق KYC/AML به کاربران تایید شده منتقل شوند، تا آنجا که قوانین قضایی هر کشور اجازه می‌دهد، فرآیند آن می‌تواند تسهیل شود. توکن‌های بهادار یک سابقه دائمی از مالکیت یک دارایی در بلاکچین هستند که آنها را نمی توان حذف یا تغییر داد. بنابراین، خطرات امنیتی را کاهش می‌دهند.

۳. جذب سرمایه‌گذاران خُرد

جذب سرمایه‌گذاران خُرد یک مزیت قابل توجه برای شرکت‌هایی است که دارایی گران قیمتی را مدیریت می‌کنند. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات برای بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل آستانه ورود بالا، دور از دسترس است. این به طور جدی دایره سرمایه‌گذاران بالقوه را محدود می‌کند. با این حال، حتی اگر موفق به یافتن یک خریدار هم شدید، هنوز باید در مورد تمام جزئیات با او توافق کنید که به نوبه خود ممکن است قیمت کمتری را مطالبه کند که در نهایت این باعث می‌شود شرکت سود کمتری داشته باشد.

اما STOها چنین مشکلاتی را به دلیل امکان تقسیم سهام دارایی‌ها حل می کنند. در نتیجه، آستانه ورود را می‌توان هزار برابر کاهش داد. به عنوان مثال، اگر یک دارایی ۱ میلیون دلار باشد، می‌توان آن را به طور کامل یا جزئی به توکن‌هایی به ارزش ۱۰۰۰ دلار تقسیم کرد. علاوه بر این، مشتریانی که مایلند مقدار مشخصی را برای کسب سودهای بزرگ ریسک کنند هم جذب این پروژه می‌شوند. یکی دیگر از مزایای STO برای شرکت‌ها این است که پس از ارائه موفقیت‌آمیز توکن بهادار، احتمال داشتن یک دور تأمین مالی موفق به روش سنتی  هم برای آنها به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

به طور کلی، کسب‌وکارها ابزاری اضافی برای تعامل هرچه بهتر با جامعه خود دریافت می‌کنند. از آنجایی که ذینفعان آنها با توکنیزاسیون، سهامدار می‌شوند، این امر معضل برتری ذینفعان در مقابل سهامداران را حل کرده و به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا منافع اعضای مربوطه را  متعادل و رشدی پایدارتر داشته باشند.

۴. لازم نیست شرکت خود را عمومی کنید

تفاوت اصلی بین STO و IPO این است که اگر یک شرکت IPO انجام دهد، باید عمومی شود. اما برای STO ها، چنین الزامی وجود ندارد. شرکت‌های دولتی موظفند حداقل هر سه ماه یک بار صورت‌های مالی خود را منتشر کنند. لازم است تا سرمایه‌گذاران اطلاعات به روزی از وضعیت شرکت دریافت کنند و بتوانند آگاهانه تصمیم بگیرند. برای انجام STO، یک شرکت نیازی به عرضه عمومی سهام و افشای صورت‌های مالی خود ندارد. علاوه بر این، شرکت‌های دولتی مسئولیت بیشتری دارند. شرکت‌های مسئولیت محدود که STO انجام می‌دهند، می توانند سرمایه خود را افزایش داده و همزمان از چنین الزاماتی عبور کنند.

با این کار می‌توانید مدت‌ها قبل از ورود به بازارهای عمومی متمرکز مانند NYSE یا NASDAQ به سرمایه و نقدینگی دسترسی داشته باشید. بنابراین با گذشت زمان بازار توکن بهادار کمتر و کمتر وابسته می‌شود، صرافی های متمرکز منسوخ و DEXها جایگزین آنها می‌شود.

۵. فرصت جذب سرمایه از سراسر جهان

STOها از نظر جغرافیایی محدود نیستند. شرکت‌ها می توانند از سراسر جهان سرمایه جذب کنند. برای مثال، اگر بازارهای اصلی یک شرکت در ایالات متحده، بریتانیا و آلمان باشد، می‌تواند برای مشتریان آن کشورها STO انجام دهد. با این حال، مهم است که بدانید توکن‌های بهادار به عنوان اوراق بهادار شناخته می‌شوند. به همین دلیل، در رویکرد قانونگذاران هر منطقه تفاوت‌هایی وجود دارد. اگر شرکتی بخواهد STO را در یک کشور خاص انجام دهد، باید از انطباق کامل با الزامات قانونی آنجا اطمینان حاصل کند. به عنوان مثال، اگر STO در ۳ کشور برگزار شود، باید با الزامات رگولاتوری هر یک از آنها مطابقت داشته باشد. بنابراین، بهتر است قبل از شروع این  فرآیند، از شرکت هایی که در راه‌اندازی STO کمک می کنند، مشاوره حرفه‌ای دریافت کنید. 

کلام آخر

توکن‌سازی فناوری‌ای است که فرصت‌های جدید جذب سرمایه را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند. این در حالی که استفاده از دارایی‌های دیجیتال را تسهیل می‌کند، حقوق و حمایت‌های برابر برای سرمایه‌گذاران به عنوان اوراق بهادار را تضمین می‌کند. توکن‌های بهادار، سرمایه‌گذاری در هر دارایی را برای سرمایه‌گذاران خرد در دسترس‌تر کرده و به طور قابل‌توجهی مجموعه افرادی را که ممکن است به پیشنهاد شما علاقه‌مند باشند، افزایش می‌دهند. عرضه این توکن‌ها مزایای زیادی نسبت به روش‌های سنتی جذب سرمایه دارد و به همین دلیل روز به روز در سراسر جهان محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند.

آیا میدانید صرافی مزدکس تنها پلتفرم ایرانی فعال در زمینه توکن‌های بهادار است و شما میتوانید ۲۴ ساعته و در هفت روزه هفته به معامله این توکن‌ها بپردازید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *