آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
تفاوت پکس گلد با تتر برای سرمایه گذاری

تفاوت پکس گلد با تتر؛ کدام یک برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

تتر و پکس گلد دو استیبل‌کوین هستند که می‌توانند در بحران‌های مختلف ارزش سرمایه شما را حفظ کنند. از آنجایی که خرید دلار و طلا در ایران راهی برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید، شما می‌توانید به جای خرید طلای فیزیکی و اسکناس دلار از این دارایی‌ها برای حفظ ارزش سرمایه خود استفاده کنید. در این مقاله از آکادمی مزدکس تفاوت پکس گلد با تتر را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

تتر چیست؟

برای آشنایی با تفاوت پکس گلد با تتر ابتدا باید با استیبل کوین تتر (USDT) آشنا شویم. تتر یک ارز دیجیتال است که قیمت آن  به صورت یک به یک با دلار آمریکا جفت شده است. از آنجا که قیمت تتر در اکثر مواقع با دلار آمریکا یکسان است شما می‌توانید از آن برای پرداخت‌های اینترنتی، نقل و انتقال ارز و نگهداری دارایی خود استفاده کنید. امروزه استیبل کوین‌های زیادی در صنعت کریپتو وجود دارد، اما تتر محبوب ترین استیبل کوین جهان می‌باشد. استیبل کوین‌ها به عنوان یک پیوند مهم بین دنیای واقعی و ارزهای دیجیتال عمل می‌کنند. با توجه به اینکه قیمت‌ این ارزها به یکی از دارایی‌های باثبات مانند دلار آمریکا مرتبط است، نوسان کمتری داشته و دارندگان ارزهای دیجیتال را در برابر نوسانات بازار مصون نگه می‌دارد. ارز دیجیتال تتر امروزه با رقبای جدید، مانند پکس گلد، دست و پنجه نرم می‌کند؛ بعضی از این رقبا با پشتوانه‌های جذاب‌تری مانند طلا یا تعدادی ارز فیات، عرضه شده‌اند و برخی هم با ارائه مزایا بیشتر، مانند حفاظت از حریم خصوصی، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت و امنیت، سعی دارند توجه بازار را به سمت خود جلب کنند.

ویژگی های تتر 

ارز تتر

پروژه تتر در سال ۲۰۱۲، سه سال بعد از راه‌اندازی نخستین رمز ارز، متولد شد. تا به امروز نام تتر دو مرتبه تغییر کرده است؛ نام این ارز در ابتدا مستر کوین (Mastercoin) بود، اما دو سال بعد به ریِل کوین (Realcoin) تغییر یافت. در نهایت، در سال ۲۰۱۵ نام تتر (Tether) برای آن انتخاب شد. تا به امروز همه قبول دارند که هر Tether به اندازه یک دلار ارزش دارد، می‌توان گفت ویژگی‌ها و مزایای Tether از مشکلات احتمالی آن بیشتر است. بیایید چند مورد از مزایای ارز تتر را بررسی کنیم:

مشابه ارز فیات است

به دلیل اینکه تتر در برابر افت و خیز سایر ارزها ایمین است، می‌تواند در بیشتر معاملات و پرداخت‌ها استفاده شود. برخی فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدمات از ترس کاهش قیمت ارز دریافتی، از قبول رمزارزها خودداری می‌کنند، اما قیمت ثابت تتر هیچ بهانه‌ای برای عدم پذیرش آن باقی نخواهد گذاشت. به همین دلیل اکنون در سراسر دنیا از جمله ایران، کسب و کارهای متعددی رمز ارز USDT را به ازای فروش محصولات یا ارائه خدمات خود قبول می‌کنند.

امنیت بالایی دارد

شما می‌توانید ارز تتر را در تمامی کیف پول‌های معتبر جهان نگهداری کنید. با توجه به امنیت بالا کیف پول‌های ارز دیجیتال، دیگر نگران سرقت دارایی خود و خطرهای حمل اسکناس نخواهید بود. ایمن‌ترین روش برای نگهداری رمز ارزهایی مانند تتر برای بلند مدت استفاده از کیف پول‌های سخت افزاری است که ابعادی مشابه یک فلش مموری دارند. با رمزگذاری روی کیف پول سخت افزاری یا گوشی و لپ تاپ خود، در صورت گم شدن دستگاه امکان سرقت رمز ارزها وجود نخواهد داشت.

برای آشنایی با بهترین کیف پول های USDT، مقاله 8 کیف پول برتر تتر را مطالعه کنید.

نقد شوندگی بالا

تقریبا می‌توان گفت در همه جای دنیا شما می‌توانید به لطف صرافی‌های متعدد تتر خود را در کمتر از چند دقیقه به سایر ارزها تبدیل کنید. برای خرید و فروش تتر تا کنون سقفی مشخص نشده و به این وسیله می‌توان معاملات کلان تجاری را در سراسر دنیا را با این ارز انجام داد.

حجم معاملات تتر

دارای کارمزد ناچیز

برای هر بار انتقال تتر در شبکه ترون فقط یک تتر از شما کسر می‌گردد. این عدد در مقایسه با کارمزدهای بالای حواله‌ ارزی و نقل و انتقال بانکی بسیار ناچیز است. همچنین در تبدیل تتر به ارز فیات کارمزد پرداختی در پلتفرم های معاملاتی بسیار کمتر از صرافی های سنتی است.

سرعت تراکنش بالا

یکی از مزایای اصلی تتر نسبت به اسکناس دلار، زمان نقل و انتقالات مالی است. بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنید برای پرداخت حواله‌های دلاری ممکن است به مشکلات زیادی بر بخورید. مثلا زمان رفتن به بانک و مدت زمانی که طول می‌کشد تا پول به حساب شما بنشیند، می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد. این زمان در انتقال تتر به کمتر از 1 دقیقه کاهش می‌یابد. امروزه به لطف بلاکچین، با چند کلیک ساده میلیون‌ها دلار بین دو کیف پول جا‌به‌جا می‌شود!

پکس گلد (Pax Gold)

پکس گلد، توکنی با پشتوانه طلا است که توسط سازندگان کمپانی پکسوس در سپتامبر 2019 راه‌اندازی شد. هدف پکس گلد دموکراتیک کردن طلا و در دسترس قراردادن مالکیت آن برای سرمایه‌گذاران متوسط است. این توکن بر اساس ارزش طلا قیمت‌گذاری می‌شود و هر توکن آن برابر با یک انس طلای تروا می‌باشد. شمش‌های ذخایر پکس گلد در مکانی امن در لندن و صندوق‌های امانات نگهداری می‌شوند. علی‌رغم کیفیت بالای طلا و ذخیره‌سازی، پکس گلد در کمال تعجب هیچ هزینه نگهداری یا ذخیره‌سازی را دریافت نمی‌کند. تنها کارمزدی که دریافت می‌شود، کارمزد تراکنش ۰.۰۲ درصدی است. این ارز در شبکه ERC-20 اتریوم ایجاد شده و به سرعت در اکثر صرافی‌ها با استقبال مواجه شد. حال برای اینکه با تفاوت پکس گلد با تتر بهتر آشنا شوید، بیایید ویژگی های این توکن را مرور کنیم:

دارای پشتوانه طلا است

Paxos تضمین می‌کند توکن‌ پکس گلد به صورت یک به یک با طلا ایجاد شده و این ادعا توسط وزارت خدمات مالی نیویورک به صورت منظم بررسی و تایید می‌شود. این طلا در امن‌ترین انبارهای جهان نگهداری و پشتیبانی می‌شود. حسابرسی ماهانه، نسبت توکن‌های PAXG و میزان ذخایر طلای پایه را مورد بررسی قرار می‌دهد. همه این موارد اطمینان لازم را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

نقدشوندگی سریعی دارد

اگر شما حجم بالایی از طلا را خریداری نمایید، نقد کردن آن در شرایط اضطراری دشوار خواهد بود. این در حالیست که توکن پکس گلد در کمترین زمان ممکن می‌تواند به انواع ارزهای فیات تبدیل شود. این مزیت باعث شده افرادی که معاملات کوتاه مدت انجام می‌دهند، به این توکن علاقه داشته باشند.

حجم معاملات پکس گلد

کارمزد ناچیز 

شما برای هر بار تبدیل طلا به پول اسکناس باید کارمزد بالایی برای انجام معامله خود بپردازید که این مقدار از 2 تا 5 درصد متغیر است. این در حالیست که برای صدور PAXG یا تبدیل آن به طلا، بر اساس حجم تراکنش کارمزدی بین 0.03 تا 0.1  درصد دریافت خواهد شد.

تفاوت پکس گلد با تتر

وضعیت تورم و افزایش قیمت‌ها در کشور ما به گونه‌ای است که هر روز باید نگران ارزش پول و درآمدمان باشیم. در چنین شرایطی ترجیح مردم این است که پول نقد نگه نداشته و آن را به دارایی‌های دیگر تبدیل کنند. این دو توکن از نظر ماهیت استیبل‌کوین بوده و ارزش خود را همیشه نزدیک به دارایی که به آن وابسته هستند نگه می‌دارند و تفاوت پکس گلد با تتر  پشتوانه آن ها یعنی طلا برای پکس گلد و دلار آمریکا برای تتر است. حال می‌خواهیم تفاوت سرمایه گذاری در تتر و پکس گلد را بررسی کنیم:

تفاوت پکس گلد با تتر از نظر ماهیت استفاده

قبول داریم که در کشور ایران تبدیل دارایی به دلار می‌تواند سرمایه شما را در مقابل تورم مصون نگه دارد اما باید در نظر بگیریم، توکن تتر بیشتر مناسب کاربرانی است که به دنبال یک استیبل‌کوین در معاملات روزانه خود هستند و در انتقال وجه از آن استفاده می‌کنند. توکن دیجیتال تتر ارزش خود را در طول زمان حفظ کرده و نوسانات سایر رمزارزها را ندارد. به این دلیل از تتر به عنوان یک جفت ارز برای خرید‌و‌فروش ارز‌های دیجیتال دیگر استفاده می‌شود. در مقابل پکس گلد معمولا برای کاربرانی مناسب است که قصد سرمایه گذاری بلندمدت روی طلا دارند. تورم و عدم ثبات اقتصادی باعث افزایش گرایش بیشتر افراد به سمت سرمایه‌گذاری در بازار طلا می‌شود. طلا به عنوان کالای سرمایه‌گذاری امن و پناهگاه سرمایه‌گذاران در برابر تورم و بحران‌ها شناخته شده و مناسب‌ترین گزینه برای بخش کم‌ریسک سبد سرمایه‌گذاری است. پس می‌توان نتیجه گرفت یک تفاوت‌ پکس گلد و تتر این است که پکس گلد، بیشتر با اهداف بلندمدت خریداری و نگهداری می‌شود.

 تفاوت پکس گلد با تتر از نظر سوددهی

همانطور که گفتیم تتر نماینده ارز دلار و پکس گلد وابسته به قیمت طلا می‌باشد. در سال گذشته بازدهی بازار طلا از بازار دلار بیشتر بود. پیش بینی‌ها حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۲ این شرایط ادامه خواهد داشت، چرا که به نظر می رسد با وقوع جنگ های مختلف در خاورمیانه و ادامه دار شدن آنها، سرعت رشد طلا بیشتر از دلار باشد. اگر بخواهیم تفاوت تتر و پکس گلد را از لحاظ سوددهی بررسی کنیم، پکس گلد وابسته به قیمت جهانی طلا بوده و عوامل مهم جهان می‌تواند روی قیمت آن تاثیر بگذارد، این در حالیست که قیمت تتر بیشتر به شرایط اقتصادی ایران وابسته بوده و تصمیمات بانک مرکزی می تواند قیمت دلار در ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

تفاوت پکس گلد با تتر از نظر نقدشوندگی

اگر نگاهی به صرافی‌های ایرانی داشته باشیم متوجه خواهیم شد صرافی‌هایی که معاملات تتر را پشتیبانی می‌کنند به مراتب بیشتر از پکس گلد هستند. پکس گلد حدودا در 8 صرافی معتبر ایرانی خرید و فروش می‌شود این در حالیست که ارز تتر در تمامی صرافی های ایرانی در دسترس بوده و در کمترین زمان ممکن نقد خواهد شد.

برای آشنایی با تفاوت تتر و پکس گلد می‌توانید از اطلاعات جدول زیر اسفاده کنید :

نام توکنتتر پکس گلد
حجم بازار$83,974,200,000$487,557,000
معاملات روزانه32,832,600,00010,038,000
شبکه توکنTRC-20  ERC-20ERC-20
رتبه در بازار ارز دیجیتال66 
تاریخ عرضه25 February 201522 April 2020
تعداد صرافی های ایرانی208

کلام آخر

این روزها شاهد عرضه انواع توکن‌های وابسته به دارایی‌های واقعی هستیم که می‌توان آن‌ها را به آسانی خرید و فروش کرد. این دارایی‌ها ممکن است طلا، نفت، املاک، سهام و یا هر چیز دیگری باشند. در این مقاله ویژگی‌ها و تفاوت پکس گلد با تتر را بررسی کردیم. به نظر می‌رسد هر دو توکن سرمایه شما را در مقابل کاهش ارزش ریال مصون نگه خواهد داشت ولی با توجه به شرایط بازار و زمان‌های مختلف میزان رشد هر کدام از این دارایی‌ها ممکن است متفاوت باشد. برای پیشبینی دقیق میزان سود‌دهی هر کدام از این توکن‌ها در آینده لازم است از دانش تحلیل فاندامنتال و تکنیکال بهره برده و به کمک آن سرمایه‌گذاری دقیق‌تری داشته باشید.

به نظر شما کدام یک از این دو توکن‌ برای سرمایه‌گذاری در سال 2023 مناسب‌تر است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *