آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
بورس در مزدکس همیشه باز است!

بورس در مزدکس همیشه باز است!

یکی از مواردی که ذهن هر تازه واردی به بازار سرمایه را به خود مشغول می‌کند ساعت معاملات بازارهای مالی مختلف است. بازار سهام، بازار گواهی سپرده کالایی و هر بازارهای مالی دیگری ساعت معاملاتی مختص به خود را دارند که هر کاربری لازم است نسبت به آن اطلاعات لازم را داشته باشد.

این محدودیت زمانی معاملات بورس، در کشورهای مختلف وجود دارد. مثلا در کشور خودمان ایران، ساعات کاری بورس اوراق بهادار به دو بخش پیش‌گشایش و انجام معاملات تقسیم می‌شود. ساعت ۸:۴۵ الی ۹ صبح روزهای شنبه تا چهارشنبه که به عنوان زمان پیش‌گشایش معاملات بورس شناخته ‌می‌شود، مخصوص سفارش‌گیری بوده و معامله‌گران در این زمان محدود قادر به ثبت و همچنین حذف سفارشات خود هستند. سپس از ساعت ۹ صبح، انجام معاملات بورس آغاز شده و تا ساعت ۱۲:۳۰ ظهر همان روز ادامه پیدا می‌کند. در روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات رسمی، بورس در ایران تعطیل است و انجام معاملات در این روزها امکان‌پذیر نیست. بنابراین برای فعالیت در این بازار باید به مقوله زمان اهمیت بدهید. پس اگر شغلی شغل یا حرفه‌ای داشته باشید که به شما اجازه ندهد در این بازه زمانی در بورس فعالیت کنید، آیا باید قید فعالیت در بازار بورس سنتی را بزنید؟!

لازم به ذکر است این محدودیت زمانی تنها مختص به بورس ایران نیست. در ادامه ساعات کاری شناخته‌شده‌ترین بازارهای معاملات بورس جهان را مشاهده می‌کنید:

  • بورس نیویورک: از ۹:۳۰ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر.
  • بورس نزدک: از ۹:۳۰ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر.
  • بورس توکیو: بخش اول از ۹ صبح تا ۱۱:۳۰ و بخش دوم از ۱۲:۳۰ تا ساعت ۱۵ بعد از ظهر.
  • بورس شانگهای: بخش اول از ۹:۱۵ صبح تا ۱۱:۳۰ و بخش دوم از ۱۳ تا ۱۵ بعد از ظهر.
  • بورس لندن: از ۸ صبح تا ۱۶:۳۰ بعد از ظهر.

پس تا اینجا متوجه شدیم اولین گام برای فعالیت در بازارهای مالی سنتی، آگاهی از ساعت معاملات آنها است. 

ظهور بلاکچین و حذف تمام محدودیت ها

اما با ظهور بلاکچین و گذشت بیش از یک دهه از فعالیت این تکنولوژی، بخش‌های مختلف بازارهای مالی هم دچار تحولی شگرف شدند. بلاکچین به دلیل برخورداری از مزایای زیاد توانست محدودیت‎های موجود (محدودیت زمان، محدودیت جغرافیایی) در بازارهای بورس را حذف کند و  بستری یکپارچه را برای معامله‌گران فراهم نماید.

چهار مزیت مهم بلاکچین برای بازار سرمایه عبارتند از:

۱. تمرکز زدایی: با بلاکچین، تراکنش‌های مالی توسط رایانه‌هایی در سراسر جهان (Node) به صورت کاملاً غیرمتمرکز پردازش می‌شوند.

۲. تغییر ناپذیری: داده‌های مالی هر بلاک پس از تکمیل و اضافه شدن به بلاکچین، به هیچ وجه قابل تغییر یا دستکاری نیستند.

۳. امنیت: به دلیل استفاده‌ی بلاکچین از توابع هش رمزنگاری شده، دسترسی به داده‌ها فقط توسط «کلید خصوصی» امکان‌پذیر است.

۴. ۲۴/۷: به دلیل ماهیت غیرمتمرکز بلاکچین، پلتفرم‌هایی که بر بستر آن فعالیت دارند به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته قادر به سرویس‌دهی به کاربران خود هستند.

مزدکس و بازار بورسی که در آن تعطیلی معنا ندارد

پلتفرم تبادل سهام دیجیتال مزدکس برای اولین بار در ایران دست به یک اقدام نوآورانه زد و با پشتیبانی از صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) در بستر بلاکچین این فرصت را برای سرمایه‌گذاران در هر نقطه از جهان فراهم کرده تا بدون نگرانی درخصوص ساعات معاملاتی، واحدهای این صندوق‌ها را در هر ساعت از شبانه روز (در هفت روز هفته) به راحتی خرید و فروش کنند. بنابراین بازار بورس در مزدکس همیشه باز است و اهمیتی ندارد شهر یا کشور شما کجاست! در چه ساعتی از شبانه روز قصد خرید/فروش یک سهم را دارید! کافیست وارد پلتفرم مزدکس شوید و با یک کلیک ساده سهام دلخواه خود را از آن خود کنید.

در حال حاضر ۱۱ صندوق بورسی (ETF) در مزدکس پشتیبانی می‌شود که عبارتند از:

  1. صندوق سرمایه گذاری توان
  2. صندوق سرمایه گذاری زعفران سحرخیز
  3. صندوق سرمایه گذاری کارا
  4. صندوق سرمایه گذاری پالایشی یکم
  5. صندوق طلای لوتوس
  6. صندوق سرمایه گذاری آکورد
  7. صندوق سرمایه گذاری فیروزه
  8. صندوق سرمایه گذاری پترو آگاه
  9. صندوق سرمایه گذاری تمشک 
  10. صندوق طلای کهربا 
  11. صندوق سکه طلای گوهر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *