آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
انواع توکن سازی در بلاکچین

توکن سازی و انواع آن در بلاکچین

توکن سازی فرآیند نمایش کالایی با ارزش، توسط یک توکن دیجیتال است. امروزه بسیاری از روش‌های توکن‌سازی، از نیاز اولیه انسان به مبادله کالا نشات می‌گیرند؛ زمانی انسان برای به دست آوردن کالا به سیستم مبادله کالا به کالا متکی بود. اما این سیستم چند مشکل آشکار داشت. به عنوان مثال، فرض کنید دامداری پوست حیوانات زیادی داشته و در ازای آن از کشاورز گندم می‌خواست، اما کشاورز نیازی به پوست نداشت. بنابراین دامدار نمی‌توانست بدون اینکه پوست‌ها را با چیز دیگری معامله کند، گندم بخرد. بنابراین سکه‌ها با این هدف ساخته شده‌اند تا انسان بتواند کالای مورد نظر خود را به آسانی خرید و فروش کند. 

با ورود به عصر دیجیتال و پیدایش بلاکچین، شکل مبادلات به کلی تغییر کرد و ما شاهد نوع جدیدی از ابزار مبادلاتی با نام توکن هستم. توکن‌سازی بلاکچین فرآیند نمایش دارایی‌های فیزیکی و مجازی در قالب سکه‌هایی است که روی بلاکچین قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر: آشنایی با آخرین تحولات صنعت توکن سازی

توکن سازی سهام

توکن بهادار یا Security Token نوعی دارایی دیجیتال است که ارزش آن به یک سهام گره خورده است. از این رو، تحت قوانین قانون‌گذراران بورس و اوراق بهادار قرار می‌گیرد. توکن سهام باید از قواعد و استانداردهای خاصی پیروی کند. عدم تبعیت از این قواعد می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین، از جمله احتمال توقف پروژه شود. این‌ توکن‌ها نمایان‌گر دارایی‌های مالی مانند سهام یک شرکت یا حق دریافت سود سهام از یک پشتوانه فیزیکی هستند. در واقع توکن بهادار همان کارکرد اقتصادی اوراق قرضه، مشتقات و سهام را دارد. این توکن‌ها کاربردهای متعددی برای استارت‌آپ‌ها دارند؛ به‌شرطی که مطابق با مقررات مربوطه استفاده شوند.

توکن سازی NFT

در چند سال گذشته توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌اند و برخی از آنها میلیون‌ها دلار به فروش می‌رسند. با این حال، این مفهوم فراتر از ایجاد نسخه دیجیتالی آثار هنری کاربرد دارد. به عنوان مثال، یک NFT می‌تواند برای نشان دادن دارایی‌های دنیای واقعی مانند الماس و کالاهای کلکسیونی استفاده شود. نشان دادن این دارایی‌ها با توکن‌های غیرقابل تعویض، تبادل آسان دارایی‌ها بین افراد را تضمین می‌کند.

برای مطالعه بیشتر:‌ آشنایی با توکن غیرمثلی (NFT)

NFTها همچنین می‌توانند برای ایجاد یک رمز هویت مجازی استفاده شوند که می‌تواند برای پرداخت مالیات، تمدید مجوزها یا دریافت مراقبت‌های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. اگر کاربر شناسه دیجیتال NFT خود را در کیف پولش داشته باشد، این فرآیندها می‌توانند خودکار شوند. وب‌سایت ارائه‌دهنده می‌تواند از یک قرارداد هوشمند استفاده کند که بلافاصله فرد را بر اساس شناسه NFT شناسایی می‌کند.

توکن سازی حاکمیتی

توکن‌های حاکمیتی به ذینفعان مانند سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا در مورد مدیریت یک پروژه تصمیم بگیرند. سازمان‌های مستقل خودگردان (DAO) اغلب از این توکن‌ها برای هدایت فرآیند تصمیم‌گیری خود استفاده می‌کنند. در بسیاری از موارد، قدرت رای یک کاربر بر اساس تعداد توکن‌های حاکمیتی  او تعیین می‌شود.

امروزه بسیاری از پروژه‌ها به کاربران در ازای مشارکت در اکوسیستم، با توکن‌های حاکمیتی خود پاداش می‌دهند. با این حال، در بیشتر موارد، این توکن‌ها را می‌توان در صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری و با سایر کاربران معامله کرد. آرای حاکمیتی معمولاً با قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شوند که به طور خودکار کل موجودی توکن تعهد شده به یک رأی خاص را محاسبه می کنند.

توکن سازی ابزاری

پروتکل‌ها یا اکوسیستم‌های بلاکچینی، توکن‌های ابزاری را برای ارائه سرویسی خاص در آن اکوسیستم ایجاد می‌کنند. این اهداف از باز کردن امتیازات در برنامه‌های غیرمتمرکز گرفته تا پاداش سازندگان را شامل می‌شود. به عنوان مثال، یک توسعه دهنده بازی وب 3 می تواند توکن های خود را برای بازیکنان جهت خرید بروزرسانی و آیتم های درون بازی منتشر کند. در بسیاری از موارد، توکن های کاربردی بر روی یک بلاکچین از قبل موجود ساخته می‌شوند و قابل استخراج نیستند.

توکن سازی پلتفرمی

توکن‌های پلتفرمی بر روی سایر بلاکچین‌ها ساخته می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند در دسته توکن‌های ابزاری یا حاکمیتی هم قرار گیرند. به عنوان مثال، توکن Basic Attention Token با نام BAT یک توکن پلتفرمی بر روی بلاکچین اتریوم است. با این حال، این توکن ابزاری است که برای اعطای پاداش به سازندگان و کاربرانی که تبلیغات را در مرورگر Brave مشاهده می‌کنند، استفاده می‌شود.

مزدکس، پلی برای ورود به دنیای سهام دیجیتال

امروزه فناوری دفتر کل توزیع شده (بلاکچین)، فرایند توکن‌سازی را تسریع کرده و تقریباً برای همه افراد قابل دسترس است. مزدکس اولین پلتفرم معاملات توکن بهادار در ایران است که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، پیکربندی، صدور و مدیریت توکن‌های بهادار به کاربران، صاحبان مشاغل و موسسات ارائه می‌دهد. 

در بستر مزدکس، هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی مرتبط با معاملات سهام حذف شده و سهام بورسی را می‌توانید به سرعت، ایمن و با کارمزد ناچیز به صورت ۲۴/۷ معامله کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *