آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
سرمایه‌گذاری در بازار بورس و ارز دیجیتال

تفاوت بازار ارزهای دیجیتال و بورس

امروزه هر سرمایه‌گذار باهوشی باید بداند که دقیقاً در چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کند. مهم است که ریسک‌ها و مزایای سرمایه‌گذاری را سنجیده و بداند چه فاکتورهایی باعث توفیق سرمایه‌گذاری او می‌شود. بنابراین اگر او این اطلاعات را نداشته باشد، اقدام او سرمایه‌گذاری نیست بلکه بیشتر شبیه یک قمار است!

رمزارزها خصوصاً در چند سال اخیر جهان را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. رشد قارچ گونه پروژه‌های ارز دیجیتال، بسیاری از سرمایه‌گذاران را بر این داشته تا بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به دارایی‌های دیجیتال اختصاص دهند. اما تفاوت‌های زیادی بین بازار بورس و ارزهای دیجیتال وجود دارد. بنابراین اگر قصد ورود به یکی از این دو بازار (یا هر دو) را دارید، مهم است بدانید دقیقا چه چیزی را خریداری می‌کنید، نحوه معاملات آن چگونه است؟ و چالش‌ها، ریسک‌ها و محدودیت‌های سر راه شما چیست. در ادامه این مقاله به تفاوت‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس و دارایی‌های دیجیتال می‌پردازیم.

سرمایه‌گذاری در بازار بورس

سهام یا اوراق بهادار در حقیقت یک سهم مالکیت کسری در یک تجارت است. بنابراین سهام به خریدار خود ادعایی مبنی بر مالکیت یک دارایی و یا جریان نقدی کسب و کار را می‌دهد. 

اما چرا ارزش سهام بالا می‌رود و یا سقوط می‌کند؟ زمانی که سرمایه‌گذاران موفقیت یک شرکت را ارزیابی می‌کنند، قیمت سهام مربوطه هم بالا می‌رود. بنابراین قیمت سهام در نهایت به سوددهی شرکت در بلندمدت بستگی دارد. سرمایه‌گذارانی که به بازار بورس ورود می‌کنند، از مزایای یک طبقه دارایی با قدمت طولانی و به شدت تحت نظارت، بهره‌مند می‌شوند که این معاملات سهام را ساده و با اطمینان کرده است. پس با این اوصاف باید بگوییم احتمال اینکه سهام خود را «از دست بدهید»، تقریبا غیرممکن است و به لطف ساختارها و مقررات موجود، از طرح‌های کلاهبرداری و اسکم در بازار بورس خبری نیست.

به دلیل ماهیت کم ریسک بازار بورس، نوسانات شدید در این بازار به ندرت رخ می‌دهد. هرچند برخی سرمایه‌گذاران با رویکرد بلندمدت خود، اینگونه نوسانات را هم کنترل می‌کنند. پس باید توجه داشت که کسب سودهای نجومی در بازار بورس به ندرت اتفاق می‌افتد. از آنجا که عملکرد قیمتی سهام کاملاً به عملکرد یک نهاد اساسی یا شرکتی که سهام را نمایندگی می‌کند، بستگی دارد، پس می‌توانیم بگوییم «سهام دارای یک ارزش ذاتی هستند».

سرمایه‌گذاری در بازار بورس
مزایا معایب
بازاری قانونگذاری شده و تحت نظارت استسرمایه‌گذاران ممکن است فرصت‌هایی برای سودهای بزرگ نداشته باشند
امکان حملات سایبری و هک وجود نداردفعالیت در بازار سهام با پیچیدگی‌هایی همراه است
سهام دارای ارزش ذاتی هستندیک بازار کاملا متمرکز است

سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها

با ظهور بلاکچین و معرفی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ شکل جدیدی از سرمایه‌گذاری هم متولد شد. برای سرمایه‌گذاران رمزارزها، یکی از بزرگترین جذابیت‌های دارایی‌های دیجیتال، ماهیت غیرمتمرکز آنهاست. این دارایی‌ها توسط بانک‌های مرکزی یا دولت‌ها کنترل نمی‌شود و افراد می‌توانند بدون هیچ محدودیتی آنها را معامله کنند. هرچند این عدم محدودیت، ریسک‌هایی هم برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آورد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم.

به طور کلی، اکثر رمزارزها توسط هیچ دارایی فیزیکی پشتیبانی نمی‌شوند و این برای محبوب‌ترین کوین بازار مانند بیت کوین و اتریوم هم صادق است. یک ارز دیجیتال ممکن است به شما امکان انجام عملکردهای خاصی را بدهد، مانند ارسال پول به شخصی دیگر یا استفاده از قراردادهای هوشمند که پس از برآورده شدن شرایط خاص به طور خودکار اجرا می‌شوند. اما از آنجایی که رمزارزها توسط دارایی‌ها یا جریان نقدی پشتیبانی نمی‌شود، تنها چیزی که قیمت‌های آنها را تغییر می‌دهد، سفته‌بازی و گمانه‌زنیست که عمدتاً توسط احساسات بازار هدایت می‌شود. بنابراین معمولا با تغییر احساسات بازار، قیمت آنها هم تغییر می‌کند.

سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها
مزایا معایب
پتانسیل کسب سودهای بزرگاحتمال وقوع ضررهای بزرگ
تعامل با فناوری‌های جدید (وب 3.0 و سایر نوآوری ها)به شدت کنترل نشده و آسیب‌پذیر در برابر حملات سایبری و هک
سهولت سرمایه‌گذاری و بدون پیچیدگی‌های زیادرمزارزها می‌توانند ارزش خود را از دست داده و ناپدید شوند

مقایسه بازار بورس با بازار رمزارزها

ارزهای دیجیتال و سهام گزینه‌های سرمایه‌گذاری معتبری هستند، اما اهداف متفاوتی را در پورتفولیو دنبال می‌کنند. تفاوت‌های فاحشی در نحوه خرید و فروش آنها و همچنین نحوه ارائه یک استراتژی سرمایه‌گذاری وجود دارد. در ادامه نگاهی به ویژگی‌های کلیدی بازار ارزهای دیجیتال و بورس می‌اندازیم:

۱. حق مالکیت

برای خرید و نگهداری سهام در بازار بورس، خریدار باید در یک کارگزاری حساب باز کند. کارگزاری‌ها بنگاه‌هایی هستند که معاملات را انجام می‌دهد و سهام را به نام خریدار نگه می‌دارند. همچنین خریدار باید اطلاعات شخصی مانند شماره ملی و آدرس محل سکونت خود را ارائه دهد. 

در مقابل یکی از مزایای رمزارزها ناشناس بودن آن است. هیچ کس نیازی به دانستن هویت خریدار کریپتو ندارد. صاحب ارز دیجیتال، دارایی خود را در یک کیف پول مجازی یا یک دستگاه ذخیره‌سازی شبیه فلش USB نگهداری می‌کند. نکته منفی ناشناس بودن این است که مسئولیت امنیت بر عهده مالک است، که باید محل قرارگیری رمزارز را پیگیری و رمز عبور حداقل 12 کاراکتری را به خاطر بسپارد. بنابراین اگر هکرها به هر دلیلی به کیف پول رمزارزی شما دسترسی پیدا کنند، راهکاری برای بازگشت دارایی وجود نخواهد داشت.

۲. نحوه مبادله

سهام در بورس‌های معتبر سراسر جهان معامله می‌شوند. آنها امنیت، ثبات و شفافیت را به خریداران سهام ارائه می‌دهند. بازارهای بورس به شدت تحت نظارت هستند (اگرچه استاندارد آنها در هر کشور متفاوت است) و از حقوق خریداران و فروشندگان حمایت می‌کنند.

در مقابل صرافی‌های ارزهای دیجیتال جدیدتر قرار دارند که امروزه به کاربران خود خدمات رمزارزی ارائه می‌دهند. برخی از صرافی‌ها با اشخاص ثالث هم همکاری می‌کنند تا ارزهای معمولی مانند دلار آمریکا (تتر) را با ارزهای دیجیتال مبادله کنند. پلتفرم معاملاتی مزدکس یک نمونه از این صرافی‌هاست که در آن کاربران می‌توانند انواع دارایی‌های دیجیتال را با تتر معامله کنند.

۳. نوسان قیمت

تغییرات ناگهانی و سریع ارزش سهام به ندرت رخ می‌دهد، اما همانطور که یک خبر خوب می‌تواند ارزش سهام را بالا ببرد، خبر بد هم می‌تواند موجب ریزش قیمت‌ها شود. شاید اصطلاحات جمعه سیاه و دوشنبه سیاه را شنیده باشید. اتفاقاتی که گواه این هستند که بازارهای بورس هم می‌توانند در یک روز سقوط کنند. 

اما یکی از مواردی که ارزهای دیجیتال به آن معروف‌اند، نوسانات شدید قیمت است. به عنوان مثال، اتریوم سال 2021 را با حدود 730 دلار شروع کرد و در پایان ماه می به 4080 دلار افزایش یافت. سپس در ماه جولای به حدود 1786 دلار کاهش یافت و در اواخر اکتبر به 4082 دلار رسید. بنابراین سرمایه‌گذاران رمزارزها همیشه باید برای جهش‌ها یا سقوط‌های شدید قیمت آماده باشند.

۳. مقررات

پس از سقوط بازار سهام در سال 1929 که باعث رکود بزرگ شد، ایالات متحده کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) را برای حمایت از سرمایه‌گذاران ایجاد کرد. پس از آن شرکت‌ها ملزم به افشای کلیه اطلاعاتی شدند که می‌تواند بر ارزش سهام آنها تاثیر بگذارد. 

در مقابل، بازار رمزارزها تا حد زیادی کنترل نشده باقی مانده که این از سوی برخی سرمایه‌گذاران رمزارزی، نشانه‌ای به نفع کریپتو است. بازارهای ارز دیجیتال هیچ مرزی ندارد و به هیچ دولتی وابسته نیستند. با این حال، در صورتی که مشکلی در سرمایه‌گذاری افراد پیش بیاید، خریداران کریپتو هیچ محافظتی نمی‌شوند.

۴. کارمزد

هزینه و کارمزدهای بازار بورس و اوراق بهادار نسبتاً زیاد است. کارگزاران کارمزد دریافت می‌کنند، بانک‌ها برای کلیه سرویس‌های خود از شما هزینه می‌گیرند و عایدی سرمایه مشمول مالیات می‌شود.

اما معامله در در صرافی‌های ارز دیجیتال هزینه نسبتا کمتری را به همراه دارد. هزینه‌های مربوط به تراکنش در بلاکچین بسیار ناچیز است و فقط شامل هزینه‌های شبکه می‌شود. بنابراین، صرافی‌های رمزارز در هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال کارمزد کمتری نسبت به کارگزاران بورس از کاربران دریافت می‌کنند و این یکی از دلایل محبوبیت معاملات دارایی‌های دیجیتال است.

۵. ساعت معامله

اگر پیش از این تجربه فعالیت در بازارهای مالی را داشته‌اید، قطعاً می‌دانید که زمان و ساعت، دو رکن اصلی هر بازار مالی به شمار می‌روند. مثلا شما نمی‌توانید در بورس ایران فعالیت کنید و در ساعتی به جز  ۹ صبح الی ۱۲:۳۰ ظهر شنبه تا چهارشنبه در آن حضور داشته باشید. بله، این زمان دقیقا تایم کاری بازار بورس ایران است. این محدودیت زمانی، فقط مربوط به بورس ایران نیست و بازارهای بورس سراسر جهان دارای یک تایم محدود کاری هستند.

با ظهور بلاکچین و معرفی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ شکل جدیدی از دارایی‌های مالی به نام رمزارز متولد شد و توجه معامله‌گران زیادی در جهان به خود جلب نمود. ارزهای دیجیتال که امروزه در صرافی‌های مختلفی در دسترس هستند، دارای یک بازار ۲۴ ساعته در هفت روز هفته‌اند و معامله گران در هر زمانی که بخواهند می‌توانند دارایی خود را معامله یا نقد نمایند.

۶. گزارش‌های مالی

در معاملات بازار بورس، سازمان‌های دولتی موظف به ارائه گزارش عملکرد سه ماهه یا سالانه خود هستند. بر اساس این گزارش‌ها مشخص می‌شود که شرکت موردنظر که معامله‌گر قصد خرید سهام آن را دارد، طی یک دوره خاص چه عملکردی داشته است. آیا توسعه یافته یا خیر؟ این گزارشات معمولاً نقشی مهمی در سقوط یا افزایش بهای سهام ایفا می‌کنند.

از طرفی ارزهای دیجیتال بر خلاف بازار بورس، ملزم به ارائه چنین اطلاعات مالی نیستند. البته باید بدانید که عدم وجود مقررات و الزام به ارائه صورت‌های مالی هنگام سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، ریسک زیادی را به همراه خواهد داشت و فرایند تجزیه و تحلیل دارایی، هنگام خرید و فروش را پیچیده می‌کند.

۷. دسترسی به اطلاعات حساس

یکی از تفاوت‌های بازار بورس و ارز دیجیتال، در میزان استفاده از اطلاعات حساس است. فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند بر ارزش یک سهام یا ارز تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، عقد یک قرارداد بزرگ کاری می‌تواند ارزش سهام یک شرکت را به صورت قابل توجهی افزایش دهد. اگر افرادی که در جریان جزییات پروژه هستند، شروع به خریداری سهام شرکت کنند، طبق قانون مجرم هستند. در بازار سهام هرگونه تجارت بر اساس دسترسی زودتر به اطلاعات حساس غیر قانونی است. 

در حالی که این نوع منع قانونی در ارزهای دیجیتال وجود ندارد. بازار رمزارزها هیچ نهاد یا فرد خاصی به اطلاعات حساس دسترسی ندارد و نمی‌تواند از آنها سوء استفاده کند. افراد صرفاً می‌توانند بر اساس تحلیل‌های خود (تحلیل فاندامنتال و تکنیکال)، وضعیت بازار را ارزیابی کنند و به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند.

جمع بندی

ارزهای دیجیتال و سهام دارای شباهت‌ها و تفاوت‌های عمده‌ای هستند. متخصصان سرمایه‌گذاری که نقاط ضعف و قوت هر یک را می شناسند می‌توانند به دلایل مختلف از آنها در سبد سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند.

معاملات سهام که در قرن بیستم و تا قرن بیست و یکم سرمایه‌گذاری اصلی برای ایجاد ثروت افراد و سازمان ها بوده‌اند، ثبات را برای پورتفولیوی افراد به همراه دارند، در مقابل رمزارزها که سرمایه‌گذاری پرریسک‌تری هستند، فرصتی برای کسب سودهای بزرگ را ارائه می‌دهند. بنابراین ترکیب آنها در یک سبد سرمایه‌گذاری می‌تواند به تعادل پاداش و ریسک (ریسک به ریوارد) ما کمک شایانی کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *