آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
بهترین صرافی‌ها برای معامله توکن بهادار (سهام دیجیتال)

بهترین صرافی‌ها برای معامله توکن بهادار (سهام دیجیتال)

در سال گذشته، توکن‌های سهامی به‌عنوان یکی از بازیگران بعدی دنیای ارزهای دیجیتال معرفی شدند و ادعا می‌شود که آنها شکل سنتی صدور اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری را متحول می‌کنند. اولین صرافی‌ها برای لیست کردن توکن‌های بهادار در ژانویه 2019 شروع به کار کردند و اکنون پلتفرم‌های بیشتری از امکان انتشار و معامله توکن‌های سهامی پشتیبانی می‌کنند. در این مقاله از آکادمی مزدکس به اهمیت توکن‌های بهادار و پیشرفت پلتفرم‌های ایجاد شده در این حوزه می‌پردازیم.

توکن سهامی یا سهام دیجیتال چیست؟

ابتدا بیایید با توضیحی ساده شروع کنیم که توکن سهامی چیست؟ توکن سهامی که تحت عنوان عرضه اولیه توکن بهادار (STO) صادر می‌شوند به ویژگی‌های مرتبط با سهام مجهز است. از طریق این توکن‌ها، می‌توان دارایی‌های دنیای واقعی را به توکن دیجیتال تبدیل کرد. بنابراین دارایی‌های قابل مبادله به عنوان سهام، اوراق قرضه یا سایر ابزارهای مالی می‌توانند از طریق فناوری بلاک‌چین به دارایی های دیجیتال تبدیل شوند. این توکن‌های سهامی را می‌توان از توکن کاربردی یا ابزاری که به دارندگان خود امکان دسترسی به خدمات و محصولات را ارائه می‌کنند، متمایز کرد. توکن‌های ابزاری دارای وعده پاداش های مالی نیستند زیرا مقرراتی ندارند. در مقابل، توکن‌های بهادار دارای پشتوانه دارایی هستند و مشوق‌های مالی را در دل خود جای می‌دهند. از این رو، دارندگان آنها می‌توانند مستقیماً در توسعه مالی ارزش شرکت مشارکت داشته باشند و حتی از حقوق مالکیت برخوردار شوند. اگر صادرکننده این توکن‌ها بخواهد فرصتی برای مشارکت در توسعه شرکت فراهم کند و به دارنده توکن وعده پرداخت‌های سود رمزارزی منظم (مانند پرداخت سود سهام یک اوراق بهادار) را بدهد، این توکن‌ها به عنوان توکن‌های سهامی صادر می‌شوند. از این رو، نوآوری توکن‌های بهادار، روشی برای رسیدگی به ادعاهای مالی در بلاکچین است. نکته مهم این است که انتظار می‌رود توکن‌های بهادار معاملات اوراق بهادار سنتی را به چالش بکشند، در حالی که ادعا می‌شود STO‌ها پتانسیل تهدید صدور سهام سنتی از طریق عرضه عمومی اولیه را دارند.

دلایل اهمیت دیجیتالی شدن سهام

شکل دیجیتالی تامین مالی STOها در مقایسه با شکل کلاسیک تامین مالی سهام (IPO)، مزایای زیادی دارد. ابتدا، توکن‌های بهادار را می توان به صورت دیجیتال صادر و انتقال داد. این امر واسطه‌ها را به عنوان بانک یا دلال حذف می‌کند. از این رو، صرفه جویی در هزینه می‌تواند برای فرآیند صدور یک توکن (بازار اولیه) و همچنین خرید یک توکن از قبل صادر شده (بازار ثانویه) محقق شود.

شرکت‌های کوچک یا متوسط از IPO به عنوان ابزار تامین مالی استفاده نمی‌کنند زیرا معمولا هزینه‌ها بسیار زیاد است. به طور معمول، کارمزدهای بالایی به بانکدارانی که بر فرآیند IPO نظارت دارند یا صرافی‌ها برای خدمات لیست کردن پرداخت می‌شود. اما با انجام STO، اکثر این هزینه‌ها حذف می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود شرکت‌های بیشتری در فرآیند صدور دیجیتالی سهام خود شرکت کنند. علاوه بر این، امکان معامله سهام صادر شده به صورت 24/7 وجود دارد. از این رو، ساعات کاری مشخص بورس ها در صورت معاملات سهام دیگر ضروری نیست و می توان معاملات را سریعتر انجام داد.

همانطور که قبلاً توضیح داده شد، یک توکن سهامی تقریباً یک اوراق بهادار دیجیتال است. از این رو، می‌تواند انواع مختلفی از اوراق بهادار را نمایندگی کند که رایج ترین نوع آن، سهام است. 

به عنوان مثال، CONDA توکن‌های بهادار خود را برای همه سهامداران موجود صادر کرد. هر توکن نشان دهنده یک سهم غیر همتراز است. اگر توکن از فردی به فرد دیگر منتقل شود، این فرآیند می‌تواند به طور شفاف در دفتر کل توزیع شده (بلاکچین) مشاهده و در برابر دستکاری مقاوم است. همچنین بلاکچین اطلاعاتی را برای سابقه تراکنش در رجیستر سهام ارائه می‌دهد.

بهترین پلتفرم‌ها برای معاملات توکن سهامی

اکثراً توکن‌های سهامی برای سرمایه‌گذاران نهادی معتبر و سرمایه گذاران خرد قابل توجه هستند. امروزه این توکن‌ها بر روی پلتفرم های ویژه معاملات سهام دیجیتال، که با نام Exchange Token Security شناخته می‌شوند، معامله می‌شوند. از سال 2022، سرمایه گذاران آمریکای شمالی به چهار صرافی اصلی توکن بهادار در ایالات متحده دسترسی دارند. در ادامه مهمترین پلتفرمها برای مبادلات این توکن ها را معرفی می‌کنیم.

SDX: سازمان بورس اوراق بهادار سوئیس به نام سیکس سوئیس یک پلتفرم معاملات ارز دیجیتال با نام Swiss Digital Exchange یا SDX راه‌اندازی کرده که بستری پیشرو برای مبادله ارزهای دیجیتال و توکن‌های بهادار است. این صرافی برای صدور، معامله و تسویه اوراق بهادار به یورو، مجوز سازمان نظارت بر بازارهای مالی سوئیس را دریافت کرده و تحت قوانین بانک مرکزی سوئیس می‌توانند معاملات اوراق قرضه به یورو را پشتیبانی کند.
INX: یک پلتفرم معاملاتی توکن سهامی متعلق به گروه INX مستقر در جبل الطارق که برای سرمایه‌گذاران معتبر جهانی در دسترس است. در حال حاضر به غیر از توکن بهادار بومی آن که با نام INX معامله می‌‍شود، پنج نماد دیگر در INX در دسترس هستند.
ADDX: این یک صرافی خصوصی مستقر در سنگاپور است که در سال 2021 نام خود را از ISTOX به ADDX تغییر داد. این پلتفرم به سرمایه‌گذاران امکان دسترسی به ده‌ها توکن بهادار جدید و رو به رشد، از وجوه دارایی دیجیتال گرفته تا صندوق‌های اعتباری خصوصی، سهام شرکت ها و موارد دیگر را می‌دهد.
Nxchange: یک پلتفرم معاملاتی سهام دیجیتال مستقر در هلند با تمرکز بر تنوع سازی سبد دارایی است. این پلتفرم به سرمایه‌گذاران آزادی انتخاب اوراق بهادار بر اساس «موضوعات» مختلف مانند فناوری‌های نوظهور، سرمایه‌گذاری‌های تاثیرگذار و املاک و مستغلات را ارائه می‌دهد. این پلتفرم از سال 2022، حدود چهار گزینه سرمایه گذاری را به کاربران خود ارائه می‌دهد.
مزدکس: صرافی مزدکس را می‌توان اولین صرافی کریپتو به کریپتو ایرانی معرفی کرد که فرآیند معاملات خود را به طور کامل بر پایه ارزهای دیجیتال قرار داده است و از معاملات توکن بهادار هم پشتیبانی می‌کند. مزدکس با استفاده از اطلاعات لحظه‌ای صرافی‌های معتبر خارجی، لیست قیمت و چارت‌های خود را به‌روزرسانی می‌کند. این امر موجب شده تا این صرافی برخلاف دیگر صرافی‌های ایرانی، قیمت‌های بسیار نزدیک‌تری به صرافی‌های خارجی ارائه دهد. در حال حاضر مزدکس از 11 صندوق بورسی (ETF) پشتیبانی می‌کند که عبارتند از:
  1. صندوق سرمایه گذاری توان
  2. صندوق سرمایه گذاری زعفران سحرخیز
  3. صندوق سرمایه گذاری کارا
  4. صندوق سرمایه گذاری پالایشی یکم
  5. صندوق طلای لوتوس
  6. صندوق سرمایه گذاری آکورد
  7. صندوق سرمایه گذاری فیروزه
  8. صندوق سرمایه گذاری پترو آگاه
  9. صندوق سرمایه گذاری تمشک 
  10. صندوق طلای کهربا 
  11. صندوق سکه طلای گوهر
نوعبلاکچینویژگی
SDXمتمرکزاتریومتحت نظارت سازمان بورس سوئیس، عرضه توکن‌های بهادار
DigiFTغیرمتمرکزاتریوماتصال دارایی های واقعی به دنیای وب 3
Securitizeمتمرکزاتریوم، الگوراند، تزوسدارای صندوق سرمایه گذاری متغیر (Open-end fund)
INXمتمرکزاتریومدارای صندوق ریسک‌پذیر، توکن بومی
ADDXمتمرکزاتریومصندق‌های خصوصی
SDAXمتمرکزاتریومتحت نظارت سازمان بورس سنگاپور ، دارای صندوق ریسک‌پذیر
مزدکسمتمرکزترون (TRC20)پشتیبانی از صندوق های  ETF و معاملات کریپتو به کریپتو

کلام آخر

با اهمیت روزافزون دیجیتالی شدن اوراق بهادار و صندوق‌های سهامی قابل معامله در بورس (ETF)، صرافیهای مختلفی در سراسر جهان شروع به پذیرش این دارایی‌ها کرده‌اند. خوشبختانه در ایران هم صرافی مزدکس همسو با این ترند جهانی حرکت کرده و توانسته محصولات متنوع‌تری را در حوزه کریپتو به کاربران خود ارائه دهد. از ارزهای دیجیتال گرفته تا سهام طلا و زعفران، همگی در این صرافی قابل معامله است و شما میتوانید 24 ساعت شبانه روز، در 7 روز هفته اقدام به خرید دارایی های دیجیتال کنید.

اما شما آینده توکنایز دارایی ها را چگونه متصورید؟ منتظر دریافت نظرات شما عزیزان هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *