آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/

تحلیل صندوق سرمایه‌گذاری گوهر

صندوق سرمایه‌گذاری طلای کیان (گوهر) نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه است. همانند صندوق‌های سهامی که سرمایه‌های خود را صرف خرید سهام می‌کنند، مدیران این صندوق‌ها سعی دارند حداکثر بازدهی ممکن را از طریق سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های مرتبط با طلا به دست بیاورند. 

باتوجه به ماهیت نوسانی و پرتلاطم بازار سکه، صندوق سکه از نوسانات بیشتری برخوردار است. بازدهی این صندوق اگرچه به بازدهی صندوق‌های طلا نزدیک و متناسب است،‌ اما کمی به واسطه عرضه و تقاضاهای مختلف، روی آن تفاوت‌هایی وجود دارد.

تحلیل صندوق گوهر (شهریور ۱۴۰۲)

به طور کلی قیمت طلا در ایران وابسته به قیمت ارز و همچنین قیمت اونس طلای جهانی است. لازم به ذکر است که همبستگی قیمت طلا با دلار بسیار بیشتر از انس جهانی بوده و می‌توان گفت طلا در ایران الگوی قیمتی بسیار شبیه به دلار دارد.

در شهریور ماه قیمت ارز و طلای ۱۸ عیار علی‌رغم نوساناتی که داشتند، در نهایت با رشد بسیار اندکی به کار خود پایان دادند. در این ماه قیمت دلار آزاد در حدود ۰.۳۸ درصد و قیمت طلای ۱۸ عیار با ۰.۱۹ درصد رشد همراه بود. اما قیمت سکه بهار آزادی افت ۱.۲۶ درصدی را ثبت کرد. صندوق گوهر مبتنی بر سکه است و بالطبع با کاهش قیمت سکه، تقاضا برای صندوق‌های طلا نیز رو به افول خواهد رفت. در تاریخ اشاره شده، ارزش هر واحد صندوق گوهر  حدود ۲ درصد کاهش داشت، در حالی که قیمت سکه ۱.۲ درصد افت داشته است. این نشان می‌دهد که صندوق گوهر حدود ۶۵ درصد بازدهی بدتری داشته و نتوانسته عملکرد مناسبی در زمان بحران داشته باشد.

عملکرد نه چندان مطلوب این صندوق به دلیل کاهش قیمت طلا و همچنین کاهش تقاضا برای صندوق‌های طلا رخ داده و درصدی از این افت اجتناب‌ناپذیر است، اما درصدی از این افت نیز مربوط به نحوه مدیریت صندوق می‌باشد. بنا به دلایل اشاره شده،خروج نقدینگی در شهریور ماه در این صندوق شدت گرفته است.

سبد دارایی صندوق گوهر

ترکیب دارایی صندوق گوهر شامل ۹۹.۴ درصد گواهی سپرده کالایی است و تنها درصدی بسیار بسیار کوچکی از آن به صورت اوراق مشارکت، سپرده بانکی و وجوه نقد نگهداری می‌شود.

ارزش خالص دارایی‌ها (NAV)

ارزش خالص دارایی این شرکت از اواسط اردیبهشت تا پایان شهریور ماه در روند نزولی قرار داشته و از ۱.۹ به ۱.۲۸ همت تقلیل یافته است. این عدد در شهریورنسبت به مرداد ۳ درصد کاهش داشته است.

با توجه به ارزش خالص دارایی صندوق گوهر و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری شده آن، قیمت آماری هر واحد گوهر در پایان شهریور حدود ۱۲۲۸۳ تومان بوده که با توجه به قیمت بازار ۱۲۲۸۷ تومان در آن تاریخ، می‌توان گفت که هر واحد گوهر معادل ارزش واقعی خود معامله شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *