آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
مقایسه سرمایه گذاری در طلای فیزیکی با طلای دیجیتال

مقایسه سرمایه گذاری در طلای فیزیکی با طلای دیجیتال

سرمایه گذاری در طلا همواره به عنوان پناهگاهی امن برای حفظ سرمایه در نظر گرفته شده و یک دارایی قابل اعتماد با رشد تقاضا بوده است. با ظهور عصر دیجیتال، راه‌های سرمایه‌گذاری جدیدی در طلا پدید آمده است. طلای دیجیتال شکل الکترونیکی طلا است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد بدون داشتن طلای فیزیکی، آن را خرید و نگهداری کنند. این روش در مقایسه با خرید طلای فیزیکی خیلی ساده‌تر بوده و دردسر کمتری برای سرمایه‌گذارن طلا دارد، چرا که می‌توانند به آسانی آن را از طریق اپلیکیشن‌های موبایل یا پلتفرم‌های آنلاین خریداری کنند. با این حال این سوال پیش می‌آید که آیا سرمایه‌گذاری در طلای دیجیتال چه مزایا و محدودیت‌هایی دارد؟ در این مقاله از آکادمی مزدکس به این پرسش پاسخ  خواهیم داد و این دو نوع سرمایه‌گذاری را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

سرمایه گذاری در طلا چیست؟

برای قرن‌ها، سرمایه‌گذاران موفق از اهمیت طلا در داشتن یک سبد سرمایه‌گذاری ایمن آگاه بوده‌اند. طلا علاوه بر تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری، یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاران در دنیا محسوب می‌شود که در زمان بحرانی از آن برای حفظ ارزش دارایی خود استفاده می‌کنند.

ارزش طلا علاوه بر بازار داخلی متاثر از اقتصاد جهانی بوده و عوامل متعددی بر قیمت آن تأثیر می‌گذارند. تاریخ نشان داده که طلا همواره در زمان‌های بحرانی به بهترین شکل رفتار کرده است. پس از بحران مالی سال 2008، همه‌گیری کووید-19 بیشترین نگرانی و احساس ناامنی را در جهان ایجاد کرد. بانک‌های مرکزی در این زمان برای عبور از بحران رو به چاپ پول آوردند و رکود و تورم تمامی کشورها را در بر گرفت. در آن زمان طلا در آگوست 2020 به بیشترین قیمت خود رسید. همانند این مثال، برگزیت، جنگ تجاری ایالات متحده و چین، وخامت روابط در خاورمیانه و تغییرات آب و هوایی، همگی چالش‌های بزرگی را برای اقتصاد جهانی به همراه داشته‌اند و طلا در این زمان‌ها پناهگاه امنی برای سرمایه گذاران بوده است.

قیمت طلا بعد از بحران کرونا

سرمایه گذاری در طلای فیزیکی

در روش خرید فیزیکی طلا همان‌طور که از اسمش هم پیداست، طلا به صورت فیزیکی خریداری شده و مسئولیت نگهداری آن بر عهده‌ی سرمایه‌گذار است. نکته‌ مهمی که در مورد خرید فیزیکی طلا وجود دارد این است که ممکن است کارمزد طلا از آن کم شود. از طرف دیگر همیشه ریسک و خطرات نگهداری طلای فیزیکی نیز وجود دارد و هر لحظه ممکن است طلای خود را گم کنید یا سارقین آن‌ها را از چنگ شما در بیاورند. از آنجایی که نگهداری طلای فیزیکی و حفظ امنیت دارایی دشواری‌های خاص خود را دارد، این گزینه سرمایه‌گذاری، برای برخی از افراد مناسب نیست. 

مزایای خرید طلای فیزیکی :

  • عدم نیاز به تجربه و دانش خاص 
  • روش آسان و سریع
  • وجود مراکز معتبر در شهرهای کوچک و بزرگ
  • امکان فروش سریع طلا تنها با مراجعه به طلافروشی

معایب سرمایه گذاری در طلای فیزیکی : 

  • ریسک نگهداری و خطر سرقت سرمایه 
  • کارمزد بالا و کاهش سرمایه در هر خرید و فروش 
  • عدم امکان نقد شوندگی در روزهای تعطیل 

سرمایه گذاری در طلای دیجیتال

بعد از همه گیری ویروس کرونا، اهمیت طلای دیجیتال بیشتر به چشم آمد و تقاضا برای آن به شدت در بازار بالا رفت. در آن زمان، با توجه به شرایط قرنطینه، رفت و آمد به سختی در خیابان‌ها انجام می‌شد و  افراد امکان خرید فیزیکی طلا را نداشتند. بنابراین از طلای دیجیتال برای حفظ ارزش سرمایه خود استفاده می‌کردند. آنها می‌توانستند بدون نگرانی از کرونا و محدودیت های موجود، به راحتی از خانه طلا خرید و فروش کنند.

توکن بر پایه طلا  محصول آنلاینی است که خریدار می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری کند و بدون داشتن گاوصندوق یا قفسه بانکی به صورت مجازی آن را نگهداری کند. طلای فیزیکی از سمت شما توسط یک شخص ثالث به شیوه‌های مختلف خریداری و نگهداری می شود.

مزایای سرمایه گذاری در طلای دیجیتال 

نقدشوندگی بالا: طلای دیجیتال سهولت و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای را  برای شما فراهم می‌کند. شما می‌توانید در هر زمان از روز و حتی روزهای تعطیل، طلا را خرید و فروش کنید. برای خرید یا فروش دیجیتالی طلا نیازی به پرداخت کارمزدهای اضافی نخواهید داشت.

حداقل مقدار خرید: طلای دیجیتال مشکل حداقل میزان مشخص شده برای خرید را ندارد. شما می‌توانید هر مقدار طلایی که بخواهید را خریداری کنید. به عنوان مثال، شما در مزدکس حتی با 30 هزار تومان می توانید صندوق طلای لوتوس را خریداری کنید.

دسترسی به قیمت‌های لحظه‌ای بازار: در خرید طلای دیجیتال، دیگر نیازی به مراجعه به طلا فروشی و اتکا به قیمت اعلام شده آن ندارید. به عنوان مثال، فرض کنید از یک جواهر فروش طلا می‌خرید و پس از مدتی تصمیم می‌گیرید برای فروش طلا به سراغ همان جواهرفروشی بروید. در چنین شرایطی فروشنده آن را با قیمتی کمتر از قیمت فروش، از شما خریداری می‌کند. با این حال، این در مورد طلای دیجیتال صدق نمی‌کند، زیرا شما به قیمت لحظه‌ای طلا دسترسی دارید و می‌توانید بدون نیاز به پرداخت کمیسیون یا کارمزد اضافی، طلا را با قیمت‌های بازار معامله کنید.

کارمزد کمتر: این نوع دارایی‌ها در حال حاضر معاف از مالیات هستند. همچنین سرمایه‌گذاران در هنگام سرمایه‌گذاری در طلا دیجیتال چیزی به عنوان سود فروشنده و اجرت پرداخت نمی‌کنند. به همین دلیل هنگام فروش صندوق طلا، رقمی بابت مالیات بر ارزش افزوده و سود فروشنده از رقم اصلی سرمایه گذاری کاسته نمی‌شود.

معایب خرید طلا دیجیتال

رگولاتوری: بازار طلای دیجیتال نسبت به طلای فیزیکی نوپا بوده و قوانین مرتبط با خرید، فروش و نگهداری آن ممکن است با گذشت زمان دچار تغییر شود.

شکاف قیمت: در بعضی از زمان‌ها ممکن است قیمت طلای دیجیتال شما با افزایش هیجان در بازار از قیمت تعیین شده فاصله بگیرد. به یاد داشته باشید مقدار طلای خریداری در این روش توسط شخص ثالث تضمین شده و در اکثر مواقع به میزان مشخصی طلا به عنوان ضامن برای آن خریداری و نگهداری می‌شود. با این حال قیمت در زمان‌های مختلف می تواند با توجه به هیجان‌های غیر عادی بازار از کنترل خارج و شکافی بین ارزش واقعی آن ایجاد شود.

سرمایه گذاری در طلا فیزیکی یا دیجیتال؟

بیایید برای پاسخ به این سوال ۴ پارامتر مهم را بررسی کنیم:

اهداف سرمایه‌گذاری

اهداف سرمایه‌گذاری معامله‌گران متفاوت است، برخی برای حفظ سرمایه در بلندمدت در طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای سود معاملات کوتاه‌ مدت وارد این بازار شوند. برای حفظ سرمایه در طولانی مدت، طلای فیزیکی گزینه سرمایه‌گذاری بهتری به نظر می‌رسد. طلای فیزیکی دارایی مشهودی است که قابل نگهداری و ذخیره است و ریسک طرف مقابل را ندارد. در مقابل، طلای دیجیتال یک دارایی مجازی است که نشان دهنده ادعای طلاست، اما طلای واقعی توسط یک متولی نگهداری می‌شود. بنابراین ممکن است برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند ثروت خود را در زمان عدم اطمینان اقتصادی حفظ کنند مناسب نباشد.

افق زمانی

افق زمانی سرمایه‌گذاری یکی دیگر از عوامل مهمیست که هنگام خرید طلا باید در نظر گرفت. اگر افراد افق سرمایه‌گذاری کوتاه مدت داشته باشند، طلای دیجیتال ممکن است گزینه بهتری باشد. طلای دیجیتال نقدینگی و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به طلای فیزیکی ارائه می‌دهد و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند آن را در هر زمان خرید و فروش کنند. از سوی دیگر، طلای فیزیکی ممکن است به زمان و تلاش بیشتری برای فروش نیاز داشته باشد.

ریسک پذیری

تحمل ریسک درجه عدم اطمینانی است که یک سرمایه‌گذار می‌تواند در سبد سرمایه‌گذاری خود تحمل کند. اگر سرمایه‌گذاران تحمل ریسک پایینی داشته باشند، طلای فیزیکی گزینه بهتری برای آنها است. طلای فیزیکی پناهگاه امنی است که امتحان خود را پس داده و همانند طلای دیجیتال نیاز به شخص ثالث ندارد. طلای دیجیتال ممکن است در معرض ریسک طرف مقابل باشد، زیرا سرمایه گذاران باید به متولی نگهدارنده طلای واقعی اعتماد کنند.

کارمزد

در نهایت، کارمزد یک عامل اساسی است که باید هنگام سرمایه‌گذاری طلا در نظر گرفت. طلای دیجیتال هزینه تراکنش کمتری نسبت به طلای فیزیکی دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند طلای دیجیتال را با مقادیر کوچکتر خریداری کنند. در مقابل، طلای فیزیکی هزینه‌های معاملاتی بالاتری دارد و سرمایه‌گذاران ممکن است در معامله حداقل مقدار بیشتری نسبت به طلا دیجیتال، نیاز داشته باشند.

ویژگی سرمایه گذاریطلای فیزیکیطلای دیجیتال 
کارمزد معاملاتزیادکم
ریسک سرمایه گذاریکمزیاد
افق سرمایه گذاریبلند مدتکوتاه مدت 
امکان خرید با هر مبلغیندارددارد
امکان معامله 24 ساعتهندارددارد

کلام آخر

طلا، به عنوان یک دارایی سنتی و به دلیل ارزش ذاتی خود، همواره نقش مهمی در حفظ سرمایه و مقابله با نوسانات اقتصادی ایفا کرده است. در این مقاله سعی کردیم مزایا و معایب خرید طلا را به دو روش فیزیکی و دیجیتال بررسی کنیم. انتخاب سرمایه‌گذاری در طلای دیجیتال یا طلای فیزیکی به عوامل مختلفی از جمله اهداف سرمایه‌گذاری، افق زمانی، تحمل ریسک و نرخ کارمزد بستگی دارد. طلای فیزیکی دارایی قابل اعتمادتری برای حفظ سرمایه در بلند مدت است و برای سرمایه‌گذارانی با تحمل ریسک پایین توصیه می‌شود. در مقابل، طلای دیجیتال گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاران کوتاه مدت، با تحمل ریسک بالا و کسانی که نقدینگی و انعطاف پذیری را در اولویت قرار می دهند، است. 

شما چه تجربه‌ای از خرید یا سرمایه گذاری طلا داشتید؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *