آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
معرفی 10 صرافی ارز دیجیتال معروف در جهان

معرفی ۱۰ صرافی ارز دیجیتال معروف در جهان

امروزه صرافی‌های ارز دیجیتال مانند پلتفرم‌های کارگزاری آنلاین عمل می‌کنند و ابزارهای متنوعی را برای خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال و انواع توکن‌ها مانند بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و … در اختیار شما قرار می‌دهند. بنابراین هنگام انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال، مهم است که به عواملی مانند دارایی‌های پشتیبانی شده، نرخ کارمزدها، روش‌های پرداخت و امنیت توجه کنید. در ادامه این مقاله از آکادمی مزدکس به معرفی 10 صرافی معروف ارز دیجیتال خارجی می‌پردازیم.

1. صرافی بایننس (Binance)

بایننس بهترین صرافی ارز دیجیتال از نظر حجم معاملات است که امکان مبادله رمزارزهای متعددی را فراهم می‌کند. این صرافی در سال 2017 توسط چانگ پنگ ژائو در چین تاسیس شد و بعدها به دلیل فشار نهادهای نظارتی دفتر مرکزی خود را به کشور مالتا، جزیره‌ای کوچک در دریای مدیترانه، منتقل  کرد.

بایننس همواره یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی از نظر حجم معاملات در جهان بوده که به واسطه امکانات گسترده مانند معاملات آتی، آپشن و ابزارهایی چون استاپ لاس، استاپ مارکت و … از محبوبیت زیادی بین معامله‌گران برخوردار است. یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های صرافی بایننس، کارمزد رقابتی (۰/۱ درصد) آن است. بایننس همچنین دارای یک توکن اختصاصی به نام BNB است که کاربران در صورت استفاده از آن در معاملات خود، از تخفیف‌های ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.

برای افرادی که می‌خواهند مستقیماً رمزارزی را با دلار آمریکا معامله کنند، بیش از ۳۰۰ توکن مختلف در بایننس در دسترس است. صرافی بایننس در آخرین به‌روز رسانی خود، فرایند احراز هویت را برای تمامی کاربران اجباری کرد. از آنجایی که ایران تحت تحریم بین‌المللی قرار دارد، عملاً امکان استفاده از این صرافی برای شهروندان ایرانی با ریسک زیادی همراه است.

مزایا و معایب بایننس
  • کارمزد معاملاتی کم
  • پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از رمزارزها (بیش از ۶۰۰ ارز دیجیتال)
  • چارت‌های تحلیلی پیشرفته
  • الزامات قوی تایید هویتی
  • پیچیدگی محیط کاربری آن برای افراد تازه‌کار

2. صرافی کوین بیس (Coinbase)

صرافی ارز دیجیتال کوین بیس یکی از بزرگ‌ترین و بهترین صرافی‌ها برای معاملات بیت کوین در ایالات‌متحده است که در سال 2012 توسط برایان آرمسترانگ و فرد ارسام راه‌اندازی شد. در این صرافی دو محصول اصلی در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. این محصولات شامل اوراق بهادار و بستر حرفه‌ای معاملات به نام GDAX است. این صرافی به دلیل رابط کاربری ساده و تمرکز ویژه بر ارائه مطالب آموزشی یکی از بهترین صرافی‌های دارایی دیجیتال خارجی برای مبتدیان است. پلتفرم کوین بیس با فرایند ورود ساده کاربران برای معاملات، موانع ورود به کریپتو را کاهش می‌دهد. 

همچنین کوین بیس در تمام نسخه‌های پلتفرم خود از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده می‌کند و ۹۸ درصد رمزارز مشتریانش را به‌صورت افلاین ذخیره کرده است. این صرافی دارای یک بیمه‌نامه برای محافظت از دارایی‌های مشتریان خود تا سقف ۲۵۰ هزار دلار است. چنین اقدامات جذابی باعث شده کارمزد این صرافی نسبت به سایر صرافی‌ها بالاتر باشد.

مزایا و معایب کوین بیس
  • رابط کاربری ساده و فرآیند خرید آسان
  • دارای مقالات آموزشی در حوزه کریپتو
  • ویژگی‌های امنیتی قوی
  • بیمه دارایی کاربران تا سقف ۲۵۰ هزار دلار
  • کارمزد معاملاتی بالا 

3. صرافی کریپتو دات کام (Crypto.com)

کریپتو دات کام پس از راه‌اندازی در سال 2016، نام خود را به عنوان یکی از پیشروترین صرافی‌های رمزارز جهان تثبیت کرد و اکنون در 90 کشور جهان در دسترس است و بیش از 250 ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند.

کریپتو دات کام علاوه بر ارائه تعداد زیادی از دارایی‌های پشتیبانی شده، یک اکوسیستم دارایی دیجیتال گسترده متشکل از بلاکچین اختصاصی خود به نام Crypto.org Chain را ارائه می دهد. همچنین CRO توکن بومی این صرافی است که برای دریافت سود و … از آن استفاده می‌شود.

با این حال، در خصوص کریپتو دات کام آنچه بیش از همه به چشم می خورد، اپلیکیشن موبایل آن است. در حالی که بسیاری از برنامه‌های موبایل صرافی‌های رمزارز، نسخه ضعیف‌تری از پلتفرم مبتنی بر وب ارائه را می‌دهند، تمرکز Crypto.com بر ساخت اپلیکیشنی بوده که طیف گسترده‌ای از محصولات و ویژگی‌ها را ارائه دهد تا کاربران بتوانند از اکوسیستم این صرافی نهایت بهره را ببرند. کاربران اپلیکیشن موبایل می‌توانند با ارز دیجیتال خود خرید، فروش، معامله و کسب درآمد کنند و همچنین پرداخت‌های خود را توسط رمزارزها انجام دهند.

اما از طرفی در حالی که Crypto.com موارد قابل توجهی از محصولات و ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد، در این صرافی چیزی به نام پشتیبانی مشتریان وجود ندارد. علاوه بر این، معمولا در حجم معاملات اندک، کارمزد معاملاتی زیادی را از کاربران خود دریافت می‌کند.

مزایا و معایب کریپتو دات کام
  • پشتیبانی بیش از 250 ارز دیجیتال 
  • دارای اپلیکیشن موبایل پیشرفته
  • پشتیبانی ضعیف مشتریان
  • کارمزد معاملاتی بالا

4. صرافی جیمنی (Gemini)

صرافی جمینی در سال 2014 توسط تایلر و کامرون وینکلوس راه‌اندازی شد و به دلیل تاکید شدید بر امنیت و انطباق با الزامات قانونی، با سایر پلتفرم‌های معاملاتی متمایز است. این صرافی مستقر در نیویورک دارای بیمه کیف پول است تا مطمئن شود وجوه کاربران در صورت نقض موارد امنیتی ایمن باقی می‌ماند. 

جیمنی همچنین کاربران را تشویق به احراز هویت دو مرحله‌ای برای افزایش ایمنی حساب‌های خود کرده  و گزینه‌ای را برای بررسی و تایید دستگاه‌هایی که برای ورود به اکانت معاملاتی استفاده می‌شوند، فراهم کرده است. یکی دیگر از ویژگی های امنیتی برجسته صرافی Gemini، گواهینامه SOC 2 است، به این معنا که حسابرسان شخص ثالث چارچوب‌های امنیتی و انطباق شرکت را تایید کرده‌اند.

جیمنی همچنین یک داشبورد معاملات حرفه‌ای را ارائه می‌دهد و از بیش از 100 ارز دیجیتال و توکن پشتیبانی می‌کند. پلتفرم اصلی جمینی و پلتفرم معامله‌گر این صرافی، از ساختار کارمزد متفاوتی بهره می‌برند. پلتفرم اصلی مبالغ ثابتی را برای معاملات کوچکتر و 1.49% در معاملات بالای 200 دلار دریافت می‌کند. پلتفرم‌ معامله‌گر، با افزایش حجم شما، کارمزدهای میکر را تا 0.4٪ با تخفیف دریافت می‌کند. 

مزایا و معایب
  • حجم نقدینگی زیاد
  • بیمه وجوه نگهداری شده در کیف پول آنلاین
  • چارچوب امنیتی قوی
  • کارمزد بالا در بسیاری از معاملات

5. بلاک فای (BlockFi)

بلاک‌فای به‌عنوان بهترین صرافی ارز دیجیتال برای کسب سود شناخته می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد از رمزارز خود سود دریافت کنند و با وثیقه کردن بیت کوین خود وام بگیرند.

نکته برجسته صرافی بلاک فای اکانت بهره آن است که تا ۹/۵ درصد سود سالیانه  (APY) را به‌عنوان سود ترکیبی ماهانه به سرمایه‌گذاران اهدا می‌کند. بلاک فای علاوه بر محصولات مالی جدید خود، دارای ساختار کارمزد مقرون‌به‌صرفه و زیرساخت امنیت سایبری قوی است. این صرافی تنها برای برداشت و ارسال ارز کارمزد دریافت می‌کند و معاملات رمزارزها در این پلتفرم مشمول کارمزد نیست. بلاک فای برای حفظ امنیت داده‌های کاربران خود، از ابزارهایی مانند احراز هویت دو مرحله‌ای و لیست مجاز استفاده می‌کند که به کاربران امکان محدود کردن برداشت‌ها صرفاً به آدرس‌های از پیش تعیین شده را می‌دهد.

مزایا و معایب بلاک‌فای
  • دریافت سود ماهانه از محل ارزهای دیجیتال کاربران 
  • دریافت وام با وثیقه کردن BTC
  • اکانت ماهانه بدون کمیسیون یا کارمزد 
  • کارمزد معاملاتی ۱ درصد 
  • امکان محدود کردن برداشت‌ها به آدرس‌های مشخص
  • پشتیبانی از ارزهای دیجیتال محدود

6. صرافی بیت مارت (BitMart)

صرافی ارز دیجیتال بیت مارت در سال 2017 تاسیس شد و هم اکنون در بیش از 180 کشور جهان در دسترس است. بیت مارت به کاربران خود امکان خرید، فروش و ذخیره بیش از 1000 ارز دیجیتال و توکن را می‌دهد. این صرافی خود را به عنوان یک مرکز معاملاتی پیشرو برای رمزارزهای کوچک و متوسط معرفی کرده و دارایی‌ها و جفت‌های معاملاتی بیشتری را نسبت به همتایان پیشرو خود در بازار ارائه می‌کند. بنابراین سرمایه‌گذارانی که به دنبال اضافه کردن دارایی‌های دیجیتال تازه راه‌اندازی شده یا مبهم به پرتفوی خود هستند، می‌توانند از این صرافی استفاده کنند.

علاوه بر این، مشتریان بیت مارت می‌توانند از ویژگی Earn این صرافی برای دریافت سود دارایی‌های دیجیتال خود استفاده کنند. کاربران همچنین می‌توانند هنگام نگهداری توکن بومی صرافی (BMX)، به تخفیف‌ کارمزد معاملات دسترسی داشته باشند.

در حالی که بیت‌مارت چیزهای زیادی برای ارائه به معامله‌گران با تجربه ارزهای دیجیتال دارد، این صرافی در طول سال‌ها بازخورد ضعیفی از مشتریان دریافت کرده است. به عنوان مثال، چندین شکایت از کاربران در خصوص مشکلات مربوط به برداشت وجه، پشتیبانی ضعیف و عدم شفافیت را گزارش کردند.

مزایا و معایب بیت مارت
  • پشتیبانی از تعداد بسیار زیادی رمزارز
  • دارای قابلیت Earn و کسب درآمد کریپتو
  • رابط کاربری آسان
  • اقدامات امنیتی ضعیف‌تر نسبت به رقبای خود
  • بازخورد ضعیف مشتریان

7. صرافی کراکن (Kraken)

کراکن یکی از معروف‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال است که در سال 2011 تاسیس شد و در اکثر نقاط جهان در دسترس است. این صرافی مستقر در سانفرانسیسکو به کاربران خود این امکان را می‌دهد که بیش از 185 ارز دیجیتال را خرید، فروش و ذخیره کنند و در عین حال هزینه‌های پایینی را در پلتفرم معاملات حرفه‌ای خود به نام Kraken Pro، پرداخت کنند.

این صرافی رمزارز، نام خود را به عنوان پلتفرمی برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در روزهای اولیه بازار کریپتو تثبیت کرد و طی این سال‌ها به خوبی شهرتش را به عنوان یک بستر معاملاتی قابل اعتماد و حرفه‌ای حفظ کرده است.

به طور کلی کراکن دارای دو پلتفرم معاملاتی اصلی و حرفه‌ای است. داشبورد حرفه‌ای صرافی، ابزارهای تجزیه و تحلیل نمودار قابل تنظیم، نمایش اوردر بوک‌ها، 13 روش سفارش‌گذاری و اجرای با سرعت بالا را به معامله‌گران ارائه می‌دهد. کاربران Kraken  علاوه بر معاملات اسپات، می‌توانند با استفاده از معاملات مارجین، ارزهای دیجیتال را نیز معامله و استراتژی‌های معاملاتی مشتقات رمزارزی را به کار گیرند.

در حالی که هزینه‌های خرید فوری در پلتفرم اصلی کراکن بسیار بالاست (1.5٪)، نرخ کارمزدها در Kraken Pro بسیار پایین است. Kraken Pro یک ساختار کارمزد چند لایه را ارائه می‌دهد که معامله‌گران با حجم بالا می‌توانند در هزینه‌های معاملاتی خود صرفه‌جویی کنند. 

مزایا و معایب کراکن
  • پشتیبانی از تعداد زیادی رمزارز
  • کارمزد  معاملاتی کم در Kraken Pro
  • نقدینگی بالا
  • گزینه‌های تامین مالی حساب محدود

8. صرافی کوکوین

صرافی کوکوین در سال 2017 در هنگ کنگ راه‌اندازی شد و یک بستر معاملاتی پیشرفته و با امنیت بالا برای معاملات ارزهای دیجیتال است. این صرافی از طیف وسیعی از رمزارزها پشتیبانی می‌کند و کاربران آن می‌توانند در سریعترین زمان اقدام به خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال کنند. همچنین با توجه به امکانات مناسب و لوریج‌های مالی خوب، کوکوین به گزینه ای ایده‌آل برای معامله‌گران حرفه‌ای بدل شده است.

این صرافی دارای ربات قابل تنظیم معاملاتی است که می‌تواند به‌عنوان یک دستیار معاملاتی در کنار شما قرار بگیرد. بنابراین شما می‌توانید با تنظیم این ربات برخی کارها را به او بسپارید.

البته برخی معامله‌گران معتقدند که امکانات خوبی که در این صرافی وجود دارد عملاً کار را برای افراد مبتدی سخت کرده است. این موضوع در کنار محدودیت‌های پرداخت و برداشت، می‌تواند به عنوان نقاط ضعف کوکوین محسوب شود.

مزایا و معایب کوکوین
  • کارمزدهای بسیار پایین (0.1 %)
  • پشتیبانی از رمزارزهای زیاد
  • قابلیت اعطای وام رمزارزی
  • محدودیت برداشت و واریز رمزارز
  • نامناسب برای کاربران تازه‌کار

9. صرافی کش اپ (Cash App)

کش اپ در سال 2013 توسط Block Inc راه‌اندازی شد و به افراد در ایالات متحده و بریتانیا امکان ارسال، پرداخت و بهره‌مندی از خدمات بانکداری و سرمایه‌گذاری را می‌دهد. کش اپ در اصل یک اپلیکیشن بانکداری تلفن همراه است که برای پرداخت‌های همتا به همتا طراحی شده است. کاربران می‌توانند از طریق Cash App در سهام، ETF و بیت کوین سرمایه گذاری کنند. کش اپ برخلاف همتایان خود، مانند رابین‌هود، به کاربران اجازه می‌دهد بیت کوین خود را به کیف پول‌های شخص ثالث منتقل کنند.

در اوایل سال 2022، جک دورسی، مدیرعامل Cash App اعلام کرد این شرکت شروع به پشتیبانی از شبکه لایتنینگ بیت کوین کرده تا امکان انتقال تقریباً فوری بیت کوین را بدون هیچ هزینه‌ای فراهم کند. ایراد اصلی استفاده از Cash App برای خرید و ذخیره بیت کوین این است که کیف پول درون برنامه‌ای آن غیرحضانتی نیست و این شرکت به صورت متمرکز رمزارز شما را نگهداری می‌کند. با این حال، از آنجایی که می‌توان بیت کوین را از Cash App برداشت کرد، می‌توانید دارایی خود را به یک کیف پول غیر حضانتی منتقل کرده و  کلیدهای خصوصی آن را در اختیار داشته باشید.

کارمزدهای معاملات بیت کوین در Cash App متغیر است و تنها زمانی نشان داده می‌شود که از شما خواسته شود معامله خرید یا فروش را تایید کنید. وقتی بیت کوین معامله می کنید، Cash App از قیمت متوسط استفاده می‌کند و هزینه اسپرد را به آن اضافه می‌کند.

مزایا و معایب
  • رابط کاربری آسان
  • امکان برداشت به کیف پول شخصی
  • پشتیبانی از شبکه لایتنینگ بیت کوین
  • کیف پول حضانتی
  • محدودیت های مختلف در سپرده‌گذاری، فروش و غیره

10. بیسک (Bisq)

صرافی Bisq که در سال 2014 راه‌اندازی شد، یک نرم‌افزار معاملات رمزارز متن باز است که به افراد سراسر جهان امکان می‌دهد طیف وسیعی از ارزها و توکن‌های دیجیتال را به صورت همتا به همتا معامله کنند. این پلتفرم در حال حاضر بیش از 120 دارایی دیجیتال را پشتیبانی می‌کند.

کاربران در این صرافی غیرمتمرکز نیازی به انجام فرایند احراز هویت ندارند و همچنین این پلتفرم محدود به کاربران کشورهای خاص نیست. در Bisq، کاربران می‌توانند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را با استفاده از روش‌های پرداخت مختلف، از جمله حواله‌های بانکی، حواله‌های ACH و سپرده‌های نقدی خرید و فروش کنند.

در حالی که Bisq در میان پذیرندگان اولیه ارزهای دیجیتال به دلیل ویژگی‌‌هایی مانند تمرکززدایی و حریم خصوصی محبوب است، اما این صرافی برای مبتدیان چندان مناسب نیست. مکانیسم امانی مورد استفاده در معاملات همتا به همتا ممکن است برای کاربران جدید چالش برانگیز باشد، در حالی که اجرای نسبتاً کند معاملات می‌تواند کاربرانی که برای اولین بار از آن استفاده می‌کنند را دلسرد کند. علاوه بر این، این صرافی بیشتر به دنبال انجام معاملات کوچکتر است زیرا حجم معاملات آن کمتر از صرافی های متمرکز جهانی است.

با این حال، برخی سرمایه‌گذاران باتجربه کریپتو ترجیح می‌دهند در یک پلتفرم غیرمتمرکز و بدون KYC معامله کنند که Bisq هر آنچه را که برای خرید و فروش ارز دیجیتال نیاز دارید به شما ارائه می‌دهد.

مزایا و معایب
  • دسترسی در سطح جهانی
  • حریم خصوصی بالا و بدون نیاز به احراز هویت
  • دارای بیش از 50 گزینه پرداخت مختلف
  • سرعت تراکنش پایین
  • حجم معاملات کم
  • برای معاملات سنگین طراحی نشده است
جمع‌بندی

اگر به دنبال شروع معامله یا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هستید، شناخت بهترین صرافی‌ها بر اساس نیازهای شما امری ضروری است. چه بخواهید دسترسی  به تعداد زیادی دارایی دیجیتال داشته باشید، چه کمترین کارمزد را پرداخت کنید و یا بهترین تجربه معاملات در تلفن همراه را داشته باشید، برای تمامی اینها گزینه‌های مختلفی وجود دارد.

در این مقاله ما سعی کردیم 10 صرافی معروف ارز دیجیتال در جهان را به شما عزیزان معرفی کنیم. اما شما چه پارامترهایی را برای انتخاب یک صرافی رمزارز مدنظر قرار می‌دهید؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *