آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
توکن سازی

سبقت دارایی‌های توکن شده دنیای واقعی از رمزارزها!

سرمایه‌گذاری دارایی‌های توکن شده دنیای واقعی خواه برای حفاظت در برابر نوسانات رمزارزها باشد، خواه به عنوان ابزاری برای افزایش کارایی یا تسهیل دسترسی به گزینه‌های جایگزین، امروزه به انتخابی جذاب بین نهادها و موسسات مالی بزرگ بدل شده است. به طوری موسسات و غول‌های مالی مانند بلک راک با توکن سازی دارایی‌های خود سعی در تصاحب حجم بیشتری از این بازار نوظهور را دارند.

توکن سازی دارایی با بهره‌گیری از فناوری بلاکچین، این امکان را فراهم می‌کند که دارایی‌های سنتی در مقایسه با همتایان خارج از زنجیره (بلاکچین) خود، به طور موثرتری منتشر، مدیریت و توزیع شوند. با نگاهی به اخبار اخیر، صندوق نقدینگی نهادی بلک راک (BUIDL) یک نمونه بارز از دارایی‌هاییست که موسسات در آن ورود کرده‌اند.  این صندوق بازار پول توکن شده با افزایش 5.93 درصدی در ارزش دارایی تحت مدیریت (AUM) خود در ژوئن 2024 به رقم 483،311،326.32 دلار رسید!

ورد صندوق‌هایی مانند بلک راک روی بلاکچین چه مزیتی دارد؟

مساله اول قاببلیت‌هاییست که با صندوق در بلاکچین همراه می‌شود. توکن BUIDL که در بستر بلاکچین اتریوم از طریق پلتفرم Securitize منتشر شده اخیراً به عنوان وثیقه در کارگزاری FalconX هم برای تضمین وام و وثیقه پوزیشن مشتقات استفاده می‌شود.

در همین حال، در زمینه سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، مایک رید از فرانکلین تمپلتون داستانی در وبلاگ TokenizeThis 2024 به اشتراک گذاشت که در آن یک سرمایه گذار خطرپذیر قصد دارد توسط صندوق بازار پول توکن شده (BENJI$) برای تامین مالی شرکت‌ها استفاده کند. به این ترتیب، او می‌تواند مستقیماً یک دارایی سودآور را برای نگهداری در خزانه شرکت خود ازسال کرده و از نظر تئوری نحوه استفاده از پول را به لطف قدرت بلاکچین مشاهده کند.

البته نمونه های دیگری از صرفه جویی در هزینه و سودمندی از طریق اثبات مفهوم وجود دارد:

  • Broadridge گزارش داد به ازای هر 100 هزار تراکنش، 1 میلیون دلار پس انداز کرده است.
  • Onyx از طریق اثبات مفهوم Project Guardian توازن مجدد پورتفولیوها را از 3000 مرحله به چند کلیک ساده کاهش داد (با فرض 100000 پورتفوی اختیاری).
  • اثبات مفهوم همچنین منجر به حذف اصطکاک نقدینگی از پرتفوی تا حدود 18 درصد سالانه از طریق قراردادهای هوشمند شد.
  • Figure رقم 7 میلیارد دلار HELOC را توکنایز کرده است. آنها با صدور، ذخیره و توکن سازی سهام، 150 دلار در این فرآیند صرفه جویی کرده‌اند. این پس انداز به ناشر و سرمایه گذار نهایی می رسد.
  • محصول USYC Hashnote به دنبال همکاری با Broadridge برای دسترسی به بازار روزانه (عمدتاً برای بانک‌ها)، افزایش بازدهی آنها و سپس انتقال به مشتریان خود است.

با در نظر گرفتن این موارد استفاده، چه نوع دارایی‌هایی در حال توکنیزه شدن هستند؟ بازار توکن بهادار، سهام بلاکچینی، واحدهای LP صندوق، املاک و مستغلات، بدهی و موارد دیگر را پوشش می‌دهد.

بر اساس گزارش اخیر بازار اوراق بهادار STM’s RWA که در ژوئن 2024 منتشر شد، بازار توکنهای بهادار STM عملکرد بهتری نسبت به شاخص CoinDesk 20 داشته و در ژوئن 2024 با +13.73 درصد رشد در مقابل 11.74- درصد ریزش شاخص کوین دسک بسته شد. این کاهش در بازار کریپتو را می توان به اقتصاد کلان نسبت داد زیرا انتظارات کاهش نرخ کمتر وجود دارد. این همراه با خروجی خالص ETF بیت کوین، احساسات منفی را در فضای کریپتو ایجاد می کند و بر قیمت بیت کوین و در نتیجه سایر ارزهای دیجیتال در CoinDesk 20 اثر می‌گذارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *