آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/

آشنایی با دنیای کریپتو را از اینجا شروع کنید!

آموزش، کلیدواژه‌ای مهم در بازارهای مالی و دنیای سرمایه‌گذاری است. کمتر فرد یا گروهی را میتوان یافت که بدون درنظرگیری اهمیت آموزش و کسب مهارت کافی، پله‌های موفقیت را به درستی بالا رفته و تجربه‌های مناسبی را در این مسیر به دست آورده باشد. یادگیری هر علمی، نیاز به دسترسی به منابعی آگاه، مطمئن و صادق دارد تا بدون درنظر گرفتن هرگونه جهت‌گیری و پیش‌داوری، آخرین اطلاعات و دانش هر حوزه را به مخاطبان خود ارائه داد. مزدکس در ادامه فعالیت‌های خود در بازارهای مالی، با اتکا به تیمی باتجربه که سابقه‌ای شفاف و مطمئن در این حوزه دارند، آموزش دنیای بلاکچین و رمزارزها را به سبد محصولات خود اضافه کرده است.

آشنایی با دنیای کریپتو
آموزش به ساده‌ترین و کاربردی ترین شیوه خود

آموزش به ساده‌ترین و کاربردی ترین شیوه خود

ما در آکادمی مزدکس با هدف آموزش گام به گام و با گفتاری ساده، مطالب خود را به شما مخاطبان عزیز ارائه خواهیم داد. ساختاری که تا کنون در آکادمی مزدکس شکل گرفته، مقالاتی در ۱۱ دسته‌بندی و ۳ سطح درجه سختی است تا تمامی علاقه‌مندان، با هر میزان دانش از دنیای بلاکچین و رمزارز، بتوانند محتواهای آکادمی را که از مطالب روز دنیای کریپتو گردآوری شده، دنبال کنند. علاوه‌بر مقالات و محتواهایی که به صورت متنی تهیه شده‌اند، تولید محتوا در سایر قالب‌ها را نیز در نظر گرفته‌ایم. وبینارها و ویدیوهای اختصاصی مزدکس از دیگر مطالبی است که شما همراهان محترم می‌توانید آن‌ها را دنبال کنید.

همچنین فناوری بلاکچین و رمزارز ممکن است پر از اصطلاحات و عبارات ناشناخته باشد که ما در مزدکس با تهیه یک لغت‌نامه، سعی کرده‌ایم به این نیاز شما پاسخ دهیم.

تاریخچه و ویژگی‌های پول

تاریخچه و ویژگی‌های پول

بررسی تاریخچه پول خود به تنهایی مطلبی مفصل و ریشه‌دار است و قدمتی به طول ‌عمر تمدن بشری دارد. به طور کلی، پول همواره یک ابزار تبادل در میان افراد بوده است. انسان‌ها همیشه ارزش هر چیزی که به آن نیاز داشته یا از آن بی‌نیاز بود‌ند را به واحد مشخصی از پول تبدیل کرده و وسایل مورد نیاز خود یا دیگران را از طریق این ابزار مبادلاتی، تامین کرده‌اند. از تخته سنگ تا سنگ‌های گرانبها، از سنگ ‌ریزه تا نمک، از اسکناس کاغذی تا بیت‌کوین، همه و همه در قالب یک توافق جمعی در میان گروهی از افراد مورد پذیرش قرار گرفته و به وسیله آن داد و ستد انجام شده است.

تاریخچه رمزنگاری و مفهوم بلاکچین

تاریخچه رمزنگاری و مفهوم بلاکچین

از اوایل دهه ۹۰ میلادی بود که طرح‌ها و ایده‌هایی برای اجرا و پیاده‌سازی فناوری بلاکچین مطرح شد، اما تا سال ۲۰۰۸ پیش از آنکه ساتوشی ناکاموتو (خالق ناشناس بیت‌کوین) خبر از شروع فعالیت بیت‌کوین بدهد، این مسئله نمونه و کاربردی عملی نداشت و تنها در حد ایده مطرح شده بود. همچنین ایده قرارداد هوشمند و توافقاتی غیرقابل تغییر، پیش از آنکه در بلاکچین عملی شوند نیز مورد بررسی قرار گرفته بود اما هیچگاه به مرحله اجرا در نیامدند.
بلاکچین در تعریف یک سیستم غیرمتمرکز است که می‌تواند جلوی هرگونه کلاهبرداری و تقلب را بگیرد. غیرمتمرکز بودن در ساختار بلاکچین یعنی هر اتفاقی را در آن را می‌توان رصد کرد. به زبان ساده بلاکچین یک دیتابیس است که داده‌ها را به صورت رمزنگاری شده در دل خود نگهداری می‌کند. اما یک تفاوت مهم بین بلاکچین و سایر دیتابیس‌ها وجود دارد. اینکه داده‌ها در بلاکچین بصورت زنجیروار در بلاک‌هایی پشت سر هم ذخیره می‌شوند و هر بلاک یک امضا (هش) را بر روی بلاک بعدی خود قرار می‌دهد. با این کار عملا امکان تغییر داده‌های بلاک و کل بلاکچین وجود ندارد. ساتوشی ناکاموتو از این ویژگی منحصر به فرد بلاکچین، برای خلق یک شبکه مالی همتا به همتا، غیر متمرکز و شفاف بهره کرد که تا به امروز پیشرفتهای شگرفی را تجربه کرده و کشورها و قانونگذاران مختلفی در سراسر جهان دست به پذیرش آن زده‌اند.

مقاله بلاکچین چیست
مقاله حضور بلاکچین در بازارهای مالی
مقاله مهمترین کاربردهای بلاکچین

تاریخچه خلق بیت‌کوین

تاریخچه خلق بیت‌کوین

در آخرین روز از ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی، وایت‌پیپر بیت‌کوین منتشر شد. عنوان آن «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» بود و نخستین بلاک در بلاکچین بیت‌کوین که «بلاک پیدایش» نام داشت در تاریخ ۳ ژانویه سال ۲۰۰۹ شکل گرفت و نخستین تراکنش‌ ثبت شده در بیت‌کوین در تاریخ ۱۲ ژانویه همان سال بین ساتوشی ناکاموتو و هالفینی صورت گرفت. بعدها این تراکنش‌ باعث شد تا شایعات زیادی مبنی بر یکسان بودن این دو شخصیت و در واقع خلق بیت‌کوین توسط هالفینی مطرح شود که از سمت او بارها این فرضیه رد شد. هالفینی ۵ سال بعد در سال ۲۰۱۴ چشم از دنیا فرو بست. 

تاریخچه خلق اتریوم

تاریخچه خلق اتریوم

۴ سال پس از انتشار وایت‌پیپر بیت‌کوین در سال ۲۰۱۳، این بار نوبت نگارش وایت‌پیپر اتریوم رسید. اگرچه تهیه و انتشار عمومی بلاکچین اتریوم تا سال ۲۰۱۵ به طول انجامید، اما این بار خبری از ناشناس بودن گروه توسعه‌دهنده آن نبود و ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، جوان روسی که قبل از آن در مجله بیت‌کوین مشغول به کار بود، توسعه اتریوم را به پایان رساند و با هدف برطرف کردن برخی از نواقص بیت‌کوین، این بلاکچین را طراحی و پیاده‌سازی کرد.

ویژگی‌های ذاتی رمزارزها و بلاکچین

ویژگی‌های ذاتی رمزارزها و بلاکچین

فناوری بلاکچین کمک به خلق مفهومی به نام رمزارز و رمز دارایی کرده است و خلق این مفاهیم که به عنوان کلاس جدیدی از سرمایه در دنیا شناخته می‌شوند، تغییرات مهمی را در ویژگی‌های ذاتی دارایی و پول به وجود آورده است. مفهوم پول همواره بحث قدرت و کنترل قدرت را به دنبال داشته و قانونگذاران همیشه با کنترل جریان‌های پولی، سیاست‌های دلخواه خود را اجرا کرده‌اند. تا پیش از سال ۲۰۰۸، همواره خلق یک سیستم مالی جدید بدون پشتوانه غیرممکن به نظر می‌رسید، تا اینکه فناوری بلاکچین ‌با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود این امکان را فراهم کرد. در وحله اول بلاکچین کنترل‌ناپذیر و همتا به همتا است. این پدیده به این اشاره دارد که هیچ قدرت و واسطه مرکزی، توانایی تغییر و کنترل جریان مالی ایجاد شده توسط رمزارزها را ندارد و بلاکچین مانند یک دفتر ثبت اطلاعات، تمامی داده‌ها را به‌گونه‌ای غیرقابل تغییر در خود ثبت و نگهداری می‌کند و انجام هرگونه تغییر در این دفتر، نیازمند موافقت تمامی اعضا با آن است.

انواع شبکه‌های بلاکچینی

انواع شبکه‌های بلاکچینی

بلاکچین بستری بسیار بزرگ است که انواع شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال به طور خصوصی در آن فعالیت می‌کنند. وقتی می‌گوییم انواع شبکه پس باید به این موضوع پی ببریم که این شبکه‌ها متعدد هستند و هر کدام برای یک تبادل خاصی به وجود آمده‌اند. بعضی از رمزارزها برای جابه‌جایی به طور مشترک از یک بلاکچین استفاده می‌کنند (مانند تتر، چین لینک و …). اما برخی دیگر شبکه ویژه خود را دارند (مانند بیت کوین، اتر، بایننس کوین و…). در زیر چند نمونه از مهمترین شبکه های انتقال ارز دیجیتال را ملاحظه می‌کنید.
مقاله شبکه انتقال ارز دیجیتال چیست؟

۱. شبکه ERC-20
شبکه ERC-20 یکی از مهم‌ترین شبکه‌های انتقال در بلاکچین است. این شبکه توانسته خود را به عنوان یکی از کاربردی‎‌ترین بسترهای برای پشتیبانی از کلیه دارایی های اتریوم و قراردهای هوشمند معرفی کند.
مقاله اسمارت کانترکت

۲. شبکه BEP-20
شبکه BEP-20 که با نام اسمارت چین هم شناخته می‌شود به دلیل سهولت، کارمزد پایین و سرعت بالای پردازش تراکنش‌ها نسبت به اتریوم از محبوبیت زیادی برخوردار است.

۳. شبکه TRC-20
از دیگر شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال شبکه TRC-20 با نماد TRX است. ساختار این شبکه تا حد زیادی شبیه به استاندارد ERC-20 اتریوم است و امکان انجام تراکنش‌های شفاف با کارمزد کم از مهمترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

۴. شبکه اومنی (OMNI)
شبکه OMNI مختص بلاکچین بیت کوین است و از ساختار لایه‌ای استفاده می‌کند. در واقع می‌توان گفت که شبکه اومنی گستره تراکنش‌ها را در بیت کوین بالا می‌برد. از ایجاد آدرس‌ها گرفته تا کیف پول و تراکنش‌های بیت کوین همگی در شبکه اومنی انجام می‌شود.

الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟

الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟

الگوریتم اجماع بلاکچین، از اصلی‌ترین اجزای شبکه بلاکچین است که وظیفه تأمین امنیت و اعتبارسنجی تراکنش‌ها و به‌طور کلی کارکرد بهینه شبکه را به عهده دارد. هر بلاک، اطلاعات منحصر به خود را دارد و هیچ دو بلاکی شبیه یکدیگر نیستند. زمانی یک بلاک می‌تواند تشکیل یا وارد شبکه شود که نودها یا گره‌ها بر سر صحت و اعتبار تراکنش‌های انجام‌شده و تکراری نبودن اطلاعات آن به توافق برسند. الگوریتم اجماع در بلاکچین، مکانیزمیست که توسط آن، این توافق بین نودها انجام می‌شود و بلاک جدید اجازه ورود به شبکه را پیدا می‌کند. دو مورد از محبوب‌ترین این الگوریتم‌هاعبارتند از:
● الگوریتم اثبات کار (PoW): اثبات کار، الگوریتم اجماعی است که به آن استخراج یا ماینینگ هم گفته می‌شود و اکثر ارزهای دیجیتال معروف مانند بیت‌کوین و لایت کوین از آن استفاده می‌کنند. در این روش، افراد می‌توانند قدرت پردازشی سخت‌افزار کامپیوتر خود را به شبکه یک ارز دیجیتال مانند بیت‌کوین اختصاص داده و در صورت تایید تراکنش‌ها، از شبکه پاداش دریافت کنند.
● الگوریتم اثبات سهام (PoS): اثبات سهام نیز یک الگوریتم اجماع در شبکه‌های غیرمتمرکز است اما برعکس روش اثبات کار، به سخت‌افزار و مصرف برق نیاز ندارد. برای تولید بلاک جدید در شبکه اثبات سهام، افراد باید مقداری از ارز دیجیتال شبکه مورد نظر را خریداری و در کیف پول خود سپرده (استیک) کنند. کاربران در ازای این کار از شبکه سود رمزارزی دریافت می‌کنند. اصطلاحاً به این کار سهام‌گذاری هم گفته می‌شود. در نهایت، هر چقدر اعتبار فرد در شبکه بیشتر باشد، شانس بیشتری برای تولید یک بلاک جدید دارد.
مقاله الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟

آشنایی با مفهوم دارایی دیجیتال

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، تاریخچه پول تغییر و تحولات گسترده‌ای را به تجربه کرده و از آخرین تغییراتی که مفهوم پول و در حالتی کلی تر دارایی‌ها به خود دیده‌اند، تغییر ماهیت آنها از حالت «ملموس» به «غیر ملموس» است. تا پیش از اختراع کامپیوتر و بعدها اینترنت، تمام دارایی‌ها و سرمایه افراد به شکل اسکناس، اسناد و اوراق بهادار بود و دارایی غیر مشهود، نمونه‌های کاربردی و واضحی برای اکثریت افراد نداشت. پس از توسعه مفاهیمی مانند کامپیوتر، شبکه و اینترنت، دارایی‌های دیجیتال معنا پیدا کرد و افراد به‌جای جابجایی یا داد و ستد بخشی از سرمایه فیزیکی خود، شکل تغییر یافته و دیجیتال آن را میان یکدیگر جابجا کرده و در واقع اطلاعات حساب خود را در قالب دارایی اصلی خود در نظر گرفتند. دارایی دیجیتال را در لغت می‌توان به هر چیز غیر ملموسی که بازاری برای تبادل آن وجود دارد و ارزشمند بودن آن قابل تایید است، نسبت داد. در ادامه به معرفی انواع دارایی دیجیتال می‌پردازیم.
مقاله دارایی دیجیتال چیست

انواع دارایی دیجیتال
● رمزارزها
● توکن‌های بهادار
● توکن‌های غیرقابل تعویض

۱. رمزارز چیست؟

تمامی ما ممکن است سابقه و تجربه خاصی از انجام معامله در بازارهای مالی داشته باشیم یا از طرق گوناگون تجربه سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی یا داخلی را کسب کرده باشیم. «رمزارز» پدیده‌ای نسبتا جدید است که برای نخستین‌بار در قالب بیت‌کوین در سال ۲۰۰۸ به همگان معرفی شد و خود را یک ابزار تبادل پولی برای انتقال بدون واسطه دارایی از شخصی به شخصی دیگر معرفی کرد. به مرور زمان این پدیده به خودی خود ارزشمند شد و باعث شد گروهی از مردم، روی آن سرمایه‌گذاری کنند و به مرور زمان علاوه بر انتقال دارایی و حفظ ارزش پول، به کاربردهای دیگر رمزارزها افزوده شد.

مقاله ارز دیجیتال چیست

رمزارز چیست؟

چرا به این فناوری رمزارز گفته می‌شود؟

 

رمزارز معادل فارسی لغت کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) است و در حالت کلی، به واحدهای پولی گفته می‌‌شود که در دل خود از فرایند رمزنگاری استفاده می‌کنند و سیستم تولید، توزیع و تجمیع آن‌ها مطابق با الگوریتم‌ها و فرآیندهای از پیش مشخص شده‌ای صورت می‌گیرد. شاید بتوان اصلی‌ترین تفاوت رمزارزها با اشکال سنتي پول را در نحوه حاکمیت و تمرکز قدرت بر پول دانست. رمزارزها توسط فناوری بلاکچین که به عنوان فناوری پایه آن‌ها عمل می‌کند، ماهیتی غیرمتمرکز پیدا کرده‌اند و کنترل آن‌ها می‌تواند در دست هیچ نهاد مرکزی قرار نداشته باشد.

توکن بهادار چیست؟

۲. توکن بهادار چیست؟

توکن بهادار،‌ گونه‌ای از یک دارایی دیجیتال است که نمایانگر حق مالکیت یک یا چند دارایی است. به زبان ساده‌، توکن‌های بهادار، مابه‌ازای دیجیتالی ابزارهای مالی سنتی همچون سهام، اوراق قرضه یا دیگر اوراق بهادار هستند. برای مثال، یک شرکت تجاری که به‌دنبال جذب سرمایه برای توسعه فعالیت‌های خود است، به جای عرضه سهام، می‌تواند بخشی از حقوق مالکیت خود را از طریق انتشار یک توکن دیجیتال در اختیار متقاضیان بگذارد و با فروش آن در پلتفرم‌های عرضه توکن‌های بهادار، دست به جمع‌آوری سرمایه بزند.

مزدکس اولین و تنها پلتفرم معاملات دارایی دیجیتال در ایران است که از سرویس معاملات توکن های بهادار پشتیبانی می‌کند. شما امروزه در مزدکس می‌توانید سهام مختلف را به صورت آنی، ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته با یکدیگر معامله کنید.
مقاله توکن بهادار چیست
مقاله مزایای توکن بهادار

NFT مخفف عبارت انگلیسی (Non-fungible token) است که در زبان فارسی به آن توکن غیرمثلی می‌گویند. توکن‌های NFT نوعی دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد هستند که در دسته ارزهای دیجیتال غیر قابل تعویض جای می‌گیرند. به این معنا که هر توکن NFT نمونه مشابهی در جهان ندارد. بنابراین بر اساس میزان کمیابی و محتوایی نمایندگی می‌کنند، قیمت آنها از چند سنت تا چند میلیون دلار می‌تواند متفاوت باشد.

مقاله NFT چیست؟

توکن غیرقابل تعویض (NFT) چیست؟
زمین مجازی چیست؟

۴. زمین مجازی چیست؟

املاک و مستغلات یکی از محبوب‌ترین کلاس دارایی‌ها در دنیا هستند که اکنون در حوزه دیجیتال هم ظاهر شده‌اند. امروزه قطعات مجازی زمین در پلتفرم‌های متاورسی در قالب توکن غیر قابل تعویض (NFT) عرضه می‌شوند و امکان مالکیت زمین را برای خریدار آن فراهم می‌کنند. درست مانند زمین فیزیکی، این زمین‌ها نیز به صورت قطعاتی در پلتفرم‌هایی مانند دیسنترالند و سندباکس فروخته شده و با ارز بومی آن پلتفرم‌ها قابل خریداری است.

نحوه دسترسی به دارایی‌های دیجیتال

نحوه دسترسی به دارایی‌های دیجیتال

برای دسترسی به دارایی های دیجیتال، پلتفرم‌های معاملاتی مختلفی وجود دارد که به دو دسته کلی متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. اکثر صرافی‌های بزرگ دنیا صرافی‌های متمرکز هستند و خود را در قبال حفظ امنیت دارایی کاربران خود، مسئول می‌دانند. از مهمترین ویژگی صرافی‌های متمرکز پشتیبانی طیف وسیعی از دارایی‌های دیجیتال و امکان معامله راحت آنها با یکدیگر است. کاربران برای استفاده از صرافی های متمرکز نیاز به عضویت و تایید هویت دارند.
در مقابل صرافی‌های غیر متمرکز قرار دارند که هیچ‌گونه دسترسی به اطلاعات حسابمشتریان خود ندارند و سرمایه‌گذاران مسئولیت صد در صدی حفاظت از دارایی خود را بر عهده دارند.

مقاله صرافی متمرکز و غیرمتمرکز

نحوه ذخیره دارایی‌های دیجیتال

نحوه ذخیره دارایی‌های دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال بستریست که به کاربران امکان ذخیره و مدیریت بیت‌کوین و سایر رمز‌ارزهای خود را می‌دهد. این کیف پول‌ها در سه دسته بندی سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و تحت وب قرار می‌گیرند. به عبارتی می‌توان گفت کیف‌پول ارز دیجیتال مانند حساب بانکی شماست که داراییتان در آن نگهداری می‌شود و امکان واریز و برداشت به آن وجود دارد.
همانطور که گفته شد این کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند و افراد بر اساس استراتژی سرمایه‌گذاری خود از آنها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال اگر به دنبال یک سرمایه‌گذاری بلند مدت هستید، کیف پول سخت‌افزاری به دلیل امنیت بالا گزینه‌ای مناسب برای شما خواهد بود. اما اگر  مایل  به خرید و فروش مداوم رمز‌ارزها هستید، بهترین گزینه برای شما کیف پول آنلاین است. کیف پول‌های صرافی مزدکس جز این دسته است.

مقاله انواع کیف پول ارز دیجیتال

راه‌کارهای امنیتی و حفاظت از دارایی‌ها

راه‌کارهای امنیتی و حفاظت از دارایی‌ها

در این قسمت در کمال صداقت و شفافیت به شما همراهان عزیز باید اعلام کنیم که اهمیت هیچ موضوعی بالاتر از امنیت دارایی‌های شما نیست و این ادعا را می‌توانیم با گزارش منتشر شده از سمت مرکز تحقیقات کوین ایران در زمستان سال ۱۴۰۰ اثبات کنیم. بر اساس این گزارش، مزدکس در شاخص «امنیت» بالاترین حد نصاب ممکن را در بین صرافی‌های ایرانی کسب کرده و مکانیزم کیف‌پول‌های مزدکس، نمرات بسیار بالایی را از نظر امنیتی دریافت کرده‌اند.
با این وجود، در اختیار گذاشتن تمامی آموزش‌های لازم در حوزه امنیتی را وظیفه خود می‌دانیم و آگاهی شما کاربران عزیز، اولویت بالایی برای ما دارد.

روشهای کسب درآمد در دنیای ارزهای دیجیتال

تمامی ما با افرادی سروکار داشته‌ایم که از طریق ارزهای دیجیتال کسب درآمد کرده‌اند و در موارد بسیاری، این راه‌های در‌‌آمدزایی را به سایر افراد نیز پیشنهاد داده و دیگران را تشویق به ورود به این حوزه می‌کنند. امروزه راه‌های متعددی برای کسب سود و درآمد از دنیای رمزارزها و فناوری بلاکچین شناسایی شده و مهم‌ترین آن‌ها که معامله‌گری ارزهای دیجیتال است به طور یقین به‌گوش ما خورده است. انجام معاملات رمزارز مانند سایر بازارهای مالی، شامل کسب سود از نوسان‌گیری یا سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت‌ است.
با این حال مدیریت سود و ضرر در این راه همیشه یک چالش و دغدغه بزرگ است که داشبورد PnL (مدیریت سود و ضرر) مزدکس یک راه‌حل كاربردی برای پاسخگویی به این نیاز است.

 

۱. معامله‌گری

معامله‌گران در سراسر دنیا با استفاده از دو روش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال (بنیادی)، اقدام به معامله در بازارهای مالی می‌کنند و انتظار دارند با درنظرگیری یک استراتژی مناسب  دارایی‌های خود را به بهترین شکل مدیریت و درآمدهای مورد انتظار خود را نیز به دست آورند. با این وجود پیاده‌سازی استراتژی‌های معامله‌گران مستلزم ابزارها و سرویس‌های گوناگونی است. مزدکس با ارائه بروزترین و کاربردی‌ترین ابزارهای ممکن در بازار دارایی‌های دیجیتال، نهایت تلاش خود را برای تامین این ابزارها انجام داده است.

مقاله آموزش تحلیل تکنیکال
مقاله تحلیل آنچین

۲. سرمایه‌گذاری و کسب درآمد منفعلانه (Staking)

همان‌طور که در بالاتر به آن اشاره کردیم، معامله‌گری تنها یکی از راه‌های کسب درآمد در دنیای رمزارزهاست و راه‌های جذاب دیگری نیز وجود دارد. همان‌طور که در سیستم بانکداری سنتی مفهومی به نام سپرده‌گذاری وجود دارد، در دنیای بلاکچین نیز سرویسی به نام «سیوینگ» از سمت صرافی‌ها ارائه می‌شود. این سرویس کاربردی تقریبا مشابه با فرایند سپرده‌گذاری دارد و سرمایه‌گذاران با در اختیار قرار دادن دارایی خود به صرافی‌ها در سود حاصل‌شده توسط آن‌ها شریک می‌شوند. بنابراین آنها در کنار حفظ دارایی خود درصدی رمزارز را نیز به عنوان سود دریافت می‌کنند.

مقاله استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ آموزش درآمدزایی با استیکینگ

۳. استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال به معنای ایجاد و اعتبارسنجی کوین‌های جدید در بلاکچین است. ماینرها (استخراج کنندگان) با حل معادلات ریاضیات و رمزگشایی، بلاک‌هایی که حاوی اطلاعات تراکنش‌ها هستند را وارد بلاکچین کرده و در ازای آن پاداش رمزارزی دریافت می‌کنند. هر فردی با در اختیار داشتن این قدرت محاسباتی و سخت‌افزاری مناسب، می‌تواند به استخراج ارز دیجیتال بپردازد. امروزه بسیاری از توکن‌های مبتنی بر الگوریتم اجماع اثبات کار که بیت کوین یکی از شناخته شده‌ترین آنهاست، توسط ماینرها قابل استخراج است و این کار یکی از روشهای مرسوم کسب درآمد رمزارزی محسوب می‌شود.

۴. بازی‌های بلاکچینی (GameFi)

بازی‌های بلاکچینی (GameFi)

گیم فای، از پرتکرارترین واژه‌های این روزهای حوزه بلاکچین است که از ترکیب دو کلمه «گیم» و «فایننس» به دست می‌آید. گیم فای با هدف ورود امور مالی و بلاکچین به حوزه بازی‌های ویدئویی قصد دارد کاربران را بیش از پیش در درآمد و عایدی مالی حاصل از صنعت پررونق بازی‌های رایانه‌ای شریک کند. در بازی‌های گیم فای، کاربران می‌توانند با انجام بازی، پاداش یا درآمد کسب کنند. این درآمد می‌تواند در قالب رمزارز یا توکن بومی هر بازی یا در قالب خرید و فروش اقلام و آیتم‌های درون‌برنامه‌ای مثل زمین‌ها، آواتارها، سلاح‌ها و لباس‌های مجازی باشد.

مقاله صفر تا صد گیم فای

۵. متاورس

متاورس

راه‌های کسب درآمد در دنیای ارزهای دیجیتال اینجا به پایان نمی‌رسد و جذابیت‌های این فناوری، شگفتی‌های دیگری را به همراه دارد. از جذاب‌ترین شگفتی‌های این دنیا، می‌توان به پدیده متاورس اشاره کرد که نام دیگر آن جهان موازی دیجیتال است. تمامی فعالیت‌های ورزشی،‌ فرهنگی، اقتصادی، بازاریابی و هرگونه فعالیت مبتنی بر فناوری در این جهان امکان‌پذیر خواهد بود و راه‌های متنوعی از درآمدزایی را برای هر شخص حقیقی یا حقوقی به ارمغان می‌آورد.
شناسایی راه‌های کسب درآمد و پروژه‌های متاورس، نیازمند مطالعه و تحقیقات آکادمیک است که ما در آکادمی مزدکس با به‌کارگیری متخصصان این حوزه، مجموعه‌ای از ارزشمندترین مقالات و مطالب این حوزه را برای شما تهیه و منتشر کرده‌ایم.

مقاله متاورس چیست
مقاله راههای کسب درآمد از متاورس

معرفی پلتفرم معاملاتی مزدکس

صرافی مزدکس پلتفرمی انحصاری با رویکردی جهانی برای مبادله رمزارز با رمزارز است. طبق گفته‌ی مدیران آن، مزدکس در تلاش است تا امکان معامله حرفه‌ای و در سطح جهانی را برای کاربران فراهم کند. این پلتفرم با هدف ایجاد یک صرافی داخلی امن و پاسخ به نیاز کاربران ایرانی ایجاد شده و اکنون با گذشت نزدیک به ۶ سال از آغاز به فعالیت خود، همواره در صدر لیست بهترین صرافی‌های رمزارز ایرانی قرار داشته است. مزدکس همچنین از یک تیم قوی و متخصص بهره‌مند است که ارتقاء پلتفرم خود را در اولویت قرار داده و تا اکنون پاسخگوی نیاز بسیاری از هموطنان در کشور بوده است.

انواع سفارش‌گذاری در مزدکس

ابزارهای سفارش‌گذاری در پلتفرم مزدکس در دو بخش پنل ترید ساده‌ و پنل ترید پیشرفته در اختیار مخاطبان قرار گرفته و از مهم‌ترین امکانات در این پنل‌ها می‌توان به سفارشات OCO و استاپ لیمیت اشاره کرد که از محبوب‌ترین ابزارهای معامله‌گران حرفه‌ای هستند.

 

۱. معامله با API و الگوتریدینگ

در بازارهای سرمایه و هم‌چنین ارزهای دیجیتال، مفهومی به نام معاملات خودکار یا الگوریتمی وجود دارد که تایید و انجام معاملات در بازارهای مالی را از وابستگی به فرایندهای انسانی خارج می‌کند و فرایند سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی را هوشمندانه راهبری می‌کند. در کنار پنل‌های ساده  و پیشرفته، یکی دیگر از امکانات پنل ترید مزدکس، ترید خودکار با API است که این ویژگی نقش بسیار پررنگی در تعیین استراتژی‌های معامله‌گران دارد.

مقاله معاملات الگوتریدینگ

۲. سرویس سیوینگ مزدکس

مزدکس مانند بسیاری از صرافی‌های مطرح دنیا، به پشتوانه دانش و تحقیقات تیم فنی خود،‌ توانایی ارائه سرویس کسب‌ درآمد (Saving) را پیدا کرده و گزینه‌های متنوع و جذابی را برای کاربران خود فراهم کره است. در این سرویس، کاربران با در اختیار قرار دادن دارایی خود در پلتفرم مزدکس،‌ به تامین نقدینگی در چرخه بازار مزدکس کمک می‌کنند و سود حاصل‌شده از این تامین نقدینگی،‌ در قالب  همان رمزارز به حساب شما در کیف پولتان واریز می‌شود.

مقاله سیوینگ چیست

۳. سرویس توکن بهادار مزدکس

توکن بهادار یا توکنایز کردن سهام یک شرکت، شکل دیجیتال اوراق بهادار سنتی با استفاده از تکنولوژی بلاک چین است. استارت‌آپ‌هایی که از طریق عرضه اولیه کوین (ICO) برای شروع کار خود سرمایه جمع می‌کنند، می‌توانند با توکنایز کردن اوراق بهادار خود، لیکوئیدیتی دارایی خود را افزایش و سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کنند. توکنایز کردن اوراق بهادار، مزایای دیگری مثل کاهش کارمزد صدور، کارایی بالای بازار، مالکیت کسری (fractional ownership) و بهبود دسترسی به دارایی‌های واقعی دیجیتالی شده را برای استارت‌آپ‌ها به همراه دارد

شما در صرافی مزدکس از قسمت بازارها و انتخاب تب «توکن بهادار» قادر خواهید بود این نوع از دارایی‌های دیجیتال را در بستر بلاکچین به صورت ایمن و شفاف معامله کنید. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، توکن‌های بهادار از پشتیبانی قانونی نهادهای نظارتی برخوردارند؛ بنابراین دارنده آن‌ها می‌تواند از درآمد و سود ناشر آن‌ها بهره‌مند شود.

چرا مزدکس؟

  • یک پلتفرم معاملاتی با طراحی بسیار کاربرپسند
  • پشتیبانی از شبکه‌های رمز ارز متعدد
  • دارای اپلیکیشن موبایل اندروید
  • ارائه مستندات API با ساختار REST و امکان مدیریت خودکار از سوی کاربران
  • امکان ثبت سفارش محدود و سفارش OCO
  • دریافت کارمزد معاملاتی منصفانه
  • دارای تیم پشتیبانی قوی
  • کاربران می‌توانند با ارسال یا کد دعوت تا ۴۰ درصد از کارمزد تراکنش‌های آن‌ها را به‌عنوان پاداش دریافت کنند.